Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?
Maandag 21 Juni 2021

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken.
Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?
Welke marges zitten er op een flitspaal?
Eerst en vooral is het belangrijk om erop te wijzen dat er nog steeds een correctiemarge van toepassing zal zijn, namelijk de marge op het flitstoestel zelf. Deze marge op de flitspaal bestaat om een zekere buffer in te bouwen tegen eventuele meetfouten uitgevoerd door het toestel.
Onder de 100 km/u zal er een marge worden toegepast van 6 km/u op de flitspaal, indien de vastgestelde snelheid hoger ligt dan 100 km/u past men een correctie toe van 6% op de gemeten snelheid. We zullen dit even schetsen aan de hand van een concreet voorbeeld: U bent gehaast en verplaatst u door de bebouwde kom (max. 50km/u) waar vervolgens een flitscamera u flitst.
- Indien er een vastgestelde snelheid is van 90km/u zal de gecorrigeerde snelheid 84 km/u bedragen.
- Indien u reed aan 120 km/u zal de gecorrigeerde snelheid 112.8 km/u bedragen.
Deze gecorrigeerde snelheid is de snelheid, rekening houdend met de marges van een flitspaal, die het openbaar ministerie gebruikt om de volgende stappen te bepalen en eventueel over te gaan op een vervolging.
De tolerantiemarge dat de minister van Justitie in zijn vizier heeft, is van een heel andere aard. Deze ontstaat namelijk uit het intern overleg tussen het openbaar ministerie en de politiediensten. Wat de marges zijn die werden afgesproken is niet concreet geweten.
In andere woorden zal er dus bovenop het vaste correctiemarge, dat van toepassing is op de flitspaal, ook een tolerantiemarge worden toegepast dat variabel is van plaats tot plaats en zelfs kan oplopen tot tientallen kilometers per uur.
Wat de marges zijn die werden afgesproken is niet concreet geweten.
De voornaamste reden hiervoor zou de hoge last zijn die het verwerken van deze overtredingen met zich meebrengt voor de politiediensten en het parket.
Hier zal dus binnenkort een einde aan worden gesteld door een versterkt juridisch apparaat. De eerste stappen werden reeds ondernomen om meer personeel en politierechters aan te werven.
Welke invloed heeft dit op u als chauffeur?
De afschaffing van deze tolerantie zorgt er dus voor dat u als hardrijder veel sneller een bekeuring of dagvaarding zal ontvangen dan vroeger. Te snel is dus ook echt te snel. (Opgelet: de correctiemarge op het flitspaal blijft dus wel behouden.)
Daarnaast zal dus ook het onderscheid tussen verschillende regio’s binnen ons grondgebied komen te vervallen. Een persoon die in het oosten van ons land te snel zal rijden zal dus dezelfde gevolgen dragen als een persoon in het westen.
Heeft u te snel gereden en wenst u te weten waaraan u zich kan verwachten, gebruik dan onze onderstaande Boetecalculator.
Bereken je boete
Actueel

Woensdag 08 Maart 2023
Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.
Lees meer
Maandag 13 Februari 2023
Een rijverbod ondergaan; mag ik nog een elektrische step besturen?De elektronische step is al volledig ingeburgerd in het straatbeeld en als transportmiddel. Toch is het tot op vandaag niet duidelijk of elektrische fietsen/steps al dan niet toegelaten zijn wanneer je een rijverbod moet ondergaan. Een rijverbod betekent zoveel als een verbod om een motorvoertuig te besturen. Volgens de Wegcode wordt een motorvoertuig omschreven als “elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden”. Een elektrische step of fiets, waarbij de motor ondersteunend werkt, valt daar niet geheel onder.
Lees meer