Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken.
Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Welke marges zitten er op een flitspaal?

Eerst en vooral is het belangrijk om erop te wijzen dat er nog steeds een correctiemarge van toepassing zal zijn, namelijk de marge op het flitstoestel zelf. Deze marge op de flitspaal bestaat om een zekere buffer in te bouwen tegen eventuele meetfouten uitgevoerd door het toestel.

Onder de 100 km/u zal er een marge worden toegepast van 6 km/u op de flitspaal, indien de vastgestelde snelheid hoger ligt dan 100 km/u past men een correctie toe van 6% op de gemeten snelheid. We zullen dit even schetsen aan de hand van een concreet voorbeeld: U bent gehaast en verplaatst u door de bebouwde kom (max. 50km/u) waar vervolgens een flitscamera u flitst.

  • Indien er een vastgestelde snelheid is van 90km/u zal de gecorrigeerde snelheid 84 km/u bedragen.
  • Indien u reed aan 120 km/u zal de gecorrigeerde snelheid 112.8 km/u bedragen.

Deze gecorrigeerde snelheid is de snelheid, rekening houdend met de marges van een flitspaal, die het openbaar ministerie gebruikt om de volgende stappen te bepalen en eventueel over te gaan op een vervolging.

De tolerantiemarge dat de minister van Justitie in zijn vizier heeft, is van een heel andere aard. Deze ontstaat namelijk uit het intern overleg tussen het openbaar ministerie en de politiediensten. Wat de marges zijn die werden afgesproken is niet concreet geweten.

In andere woorden zal er dus bovenop het vaste correctiemarge, dat van toepassing is op de flitspaal, ook een tolerantiemarge worden toegepast dat variabel is van plaats tot plaats en zelfs kan oplopen tot tientallen kilometers per uur.

Wat de marges zijn die werden afgesproken is niet concreet geweten.

De voornaamste reden hiervoor zou de hoge last zijn die het verwerken van deze overtredingen met zich meebrengt voor de politiediensten en het parket.

Hier zal dus binnenkort een einde aan worden gesteld door een versterkt juridisch apparaat. De eerste stappen werden reeds ondernomen om meer personeel en politierechters aan te werven.

Welke invloed heeft dit op u als chauffeur?

De afschaffing van deze tolerantie zorgt er dus voor dat u als hardrijder veel sneller een bekeuring of dagvaarding zal ontvangen dan vroeger. Te snel is dus ook echt te snel. (Opgelet: de correctiemarge op het flitspaal blijft dus wel behouden.)

Daarnaast zal dus ook het onderscheid tussen verschillende regio’s binnen ons grondgebied komen te vervallen. Een persoon die in het oosten van ons land te snel zal rijden zal dus dezelfde gevolgen dragen als een persoon in het westen.

Heeft u te snel gereden en wenst u te weten waaraan u zich kan verwachten, gebruik dan onze onderstaande Boetecalculator. 


Bereken je boete

Actueel

 Rijden tijdens een rijverbod

Woensdag 18 Mei 2022

Rijden tijdens een rijverbod

Kreeg je een rijverbod, maar werd je toch betrapt op het rijden door de politie? Lees hier wat de mogelijke sancties zijn en of je een eventuele verzwaring van straf riskeert.

Lees meer
 Stilstaan op een overweg

Dinsdag 17 Mei 2022

Stilstaan op een overweg

Heb je weleens de verkeerde inschatting gemaakt, door toch nog de overweg over te steken wanneer het verkeer belemmerd was, waardoor je uiteindelijk stil kwam te staan op een overweg? Dit is strafbaar en kan daarnaast ernstige gevolgen met zich meebrengen.

Lees meer
 "The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now."

"The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now."

Als Intolaw zijn we constant aan het zoeken hoe we kunnen verbeteren, leren en groeien. Het krijgen en geven van feedback is cruciaal in dit proces. Optimaliseer wat goed is en verbeter wat beter kan. Volledige transparantie! Dat is dan ook de reden geweest om twee jaar geleden een samenwerking met TrustPilot aan te gaan. Dat we vandaag de mijlpaal kunnen vieren van onze 1000ste review gaat dan ook niet ongemerkt voorbij. We zijn dan ook trots dat we het label “excellent” verdienen dankzij een score van 4,7 op 5.

Lees meer
close menu 1u