Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken.
Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Over welke marges spreken we?

Eerst en vooral is het belangrijk om erop te wijzen dat er nog steeds een correctiemarge van toepassing zal zijn, namelijk de marge op het flitstoestel zelf. Deze marge bestaat om een zekere buffer in te bouwen tegen eventuele meetfouten uitgevoerd door het toestel.

Onder de 100 km/u zal er een marge worden toegepast van 6 km/u, indien de vastgestelde snelheid hoger ligt dan 100 km/u past men een correctie toe van 6% op de gemeten snelheid. We zullen dit even schetsen aan de hand van een concreet voorbeeld: U bent gehaast en verplaatst u door de bebouwde kom (max. 50km/u) waar vervolgens een flitscamera u flitst.

  • Indien er een vastgestelde snelheid is van 90km/u zal de gecorrigeerde snelheid 84 km/u bedragen.
  • Indien u reed aan 120 km/u zal de gecorrigeerde snelheid 112.8 km/u bedragen.

Deze gecorrigeerde snelheid is de snelheid die het openbaar ministerie gebruikt om de volgende stappen te bepalen en eventueel over te gaan op een vervolging.

De tolerantiemarge dat de minister van Justitie in zijn vizier heeft, is van een heel andere aard. Deze ontstaat namelijk uit het intern overleg tussen het openbaar ministerie en de politiediensten. Wat de marges zijn die werden afgesproken is niet concreet geweten.

In andere woorden zal er dus bovenop het vaste correctiemarge, dat van toepassing is op de flitspaal, ook een tolerantiemarge worden toegepast dat variabel is van plaats tot plaats en zelfs kan oplopen tot tientallen kilometers per uur.

Wat de marges zijn die werden afgesproken is niet concreet geweten.

De voornaamste reden hiervoor zou de hoge last zijn die het verwerken van deze overtredingen met zich meebrengt voor de politiediensten en het parket.

Hier zal dus binnenkort een einde aan worden gesteld door een versterkt juridisch apparaat. De eerste stappen werden reeds ondernomen om meer personeel en politierechters aan te werven.

Welke invloed heeft dit op u als chauffeur?

De afschaffing van deze tolerantie zorgt er dus voor dat u als hardrijder veel sneller een bekeuring of dagvaarding zal ontvangen dan vroeger. Te snel is dus ook echt te snel. (Opgelet: de correctie op het flitstoestel blijft dus wel behouden.)

Daarnaast zal dus ook het onderscheid tussen verschillende regio’s binnen ons grondgebied komen te vervallen. Een persoon die in het oosten van ons land te snel zal rijden zal dus dezelfde gevolgen dragen als een persoon in het westen.

Heeft u te snel gereden en wenst u te weten waaraan u zich kan verwachten, gebruik dan onze onderstaande Boetecalculator. 


Bereken je boete

Actueel

 Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Dinsdag 27 Juli 2021

Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Was het verkeerslicht nog oranje of net niet? Een kwestie van een seconde, maar wel met hele andere gevolgen! In dit artikel bekijken we hoe dit gecontroleerd wordt, wat de rol is van de plaats waar je door het rood licht rijdt en uiteraard hoe hoog de boete is in Belgiƫ!

Lees meer
 Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

Vrijdag 16 Juli 2021

Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

In de wet wordt bepaald dat bij snelheidsovertredingen over een bepaalde grens er verplicht een rijverbod dient te worden uitgesproken. Daardoor zullen deze overtredingen ook steeds gedagvaard worden voor de Politierechtbank en is een gewone geldboete niet mogelijk. De rechtbank kan niet afwijken van de verplichting om een rijverbod op te leggen, behoudens uitdrukkelijke motivering. De praktijk leert ons echter dat de rechtbank zelden tot nooit gebruik maakt van deze uitzondering.

Lees meer
 Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Maandag 12 Juli 2021

Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Een van de eerste stappen na een verkeersongeluk is het bepalen wie er nu in fout was. Een eenvoudige vraag, maar het antwoord is dat vaak niet. Dit leidt regelmatig tot ellenlange discussies tussen de betrokken partijen en hun verzekeringsmaatschappijen. In dit artikel lichten we het Europese Aanrijdingsformulier toe en bespreken we wat je best kan doen in het geval van onenigheid.

Lees meer
close menu