Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken.
Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Welke marges zitten er op een flitspaal?

Eerst en vooral is het belangrijk om erop te wijzen dat er nog steeds een correctiemarge van toepassing zal zijn, namelijk de marge op het flitstoestel zelf. Deze marge op de flitspaal bestaat om een zekere buffer in te bouwen tegen eventuele meetfouten uitgevoerd door het toestel.

Onder de 100 km/u zal er een marge worden toegepast van 6 km/u op de flitspaal, indien de vastgestelde snelheid hoger ligt dan 100 km/u past men een correctie toe van 6% op de gemeten snelheid. We zullen dit even schetsen aan de hand van een concreet voorbeeld: U bent gehaast en verplaatst u door de bebouwde kom (max. 50km/u) waar vervolgens een flitscamera u flitst.

  • Indien er een vastgestelde snelheid is van 90km/u zal de gecorrigeerde snelheid 84 km/u bedragen.
  • Indien u reed aan 120 km/u zal de gecorrigeerde snelheid 112.8 km/u bedragen.

Deze gecorrigeerde snelheid is de snelheid, rekening houdend met de marges van een flitspaal, die het openbaar ministerie gebruikt om de volgende stappen te bepalen en eventueel over te gaan op een vervolging.

De tolerantiemarge dat de minister van Justitie in zijn vizier heeft, is van een heel andere aard. Deze ontstaat namelijk uit het intern overleg tussen het openbaar ministerie en de politiediensten. Wat de marges zijn die werden afgesproken is niet concreet geweten.

In andere woorden zal er dus bovenop het vaste correctiemarge, dat van toepassing is op de flitspaal, ook een tolerantiemarge worden toegepast dat variabel is van plaats tot plaats en zelfs kan oplopen tot tientallen kilometers per uur.

Wat de marges zijn die werden afgesproken is niet concreet geweten.

De voornaamste reden hiervoor zou de hoge last zijn die het verwerken van deze snelheidovertredingen met zich meebrengt voor de politiediensten en het parket.

Hier zal dus binnenkort een einde aan worden gesteld door een versterkt juridisch apparaat. De eerste stappen werden reeds ondernomen om meer personeel en politierechters aan te werven.

Welke invloed heeft dit op u als chauffeur?

De afschaffing van deze tolerantie zorgt er dus voor dat u als hardrijder veel sneller een bekeuring of dagvaarding zal ontvangen dan vroeger voor een snelheidsovertreding. Te snel is dus ook echt te snel. (Opgelet: de correctiemarge op het flitspaal blijft dus wel behouden.)

Daarnaast zal dus ook het onderscheid tussen verschillende regio’s binnen ons grondgebied komen te vervallen. Een persoon die in het oosten van ons land te snel zal rijden zal dus dezelfde gevolgen dragen als een persoon in het westen.

Heeft u te snel gereden en wenst u te weten waaraan u zich kan verwachten, gebruik dan onze onderstaande Boetecalculator. 


Bereken je boete

Actueel

 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
close menu 1u