1 op 20 autoritten uitgevoerd door slaperige bestuurders
Maandag 13 Juli 2015
Volgens een studie van het BIVV bij 2.500 chauffeurs zit bij 1 op 20 autoritten een slaperige automobilist achter het stuur, en bij 1 op 200 ritten heeft de bestuurder ook moeite om wakker te blijven. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid wou hiermee een inschatting maken van het aantal Belgische autobestuurders dat slaperig achter het stuur kruipt, en tegelijk een beeld krijgen van welke factoren een negatieve invloed hebben op het rijden. Internationaal onderzoek wees uit dat vermoeidheid de oorzaak is bij 20 procent van de ernstige ongevallen.
Het BIVV-onderzoek toont onder meer aan dat wie meer dan 4 uur per dag rijdt, 8 keer meer risico loopt om slaperig achter het stuur te zitten. Wie tussen de 0 en 4 uren geslapen heeft, loopt tot 5 keer meer dat risico. Onregelmatige werktijden, chronische slapeloosheid en/of vroeg moeten opstaan, verdubbelen dan weer dat risico.
Het BIVV noemt slaperigheid "een zeer hoge risicofactor in vergelijking met de 3 belangrijkste ongevalfactoren (snelheid, alcohol en de veiligheidsgordel niet dragen)". Om ongevallen door slaperige chauffeurs te vermijden, geeft het BIVV enkele aanbevelingen voor zowel infrastructuur als sensibilisering. Dit betreft het gebruik van ribbelstroken en het aanleggen van rustplaatsen enerzijds en informatiecampagnes rond de risico's van slaperig rijden en de gezondheidsrisico's die een goede slaaphygiëne in de weg staan anderzijds.
In plaats van een vraag gebaseerd op een tijdsinterval, werd voor dit onderzoek voor het eerst gevraagd naar een concrete rit. Volgens de onderzoekers is dat "te vergelijken met de manier waarop bestuurders door de politie op alcohol worden getest".
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer