Inhoudstabel

Trajectcontrole: het nieuwe flitsen

Wie dacht om in België nog de snelheidsduivel uit te hangen, is eraan voor de moeite. Bovenop de vaste flitspalen en de mobiele flitswagens komen er in ons land steeds meer trajectcontroles bij.

Wat?

Trajectcontrole is een systeem waarbij men de gemiddelde snelheid meet over een langere afstand. Rijdt u tussen de meetpunten met een te hoge gemiddelde snelheid, dan stuurt het systeem de gegevens door naar de federale politie. Boetes variëren tussen de 50 en 2.750 euro, naargelang uw overdreven snelheid, en al dan niet in combinatie met een rijverbod. Bovendien detecteert de installatie ook geseinde wagens en pechstrookrijders. Trajectcontrole werkt immers met nummerplaatherkenning.

Waar?

In Vlaanderen zijn er momenteel 4 trajectcontroles actief: op de E17 vanaf Gentbrugge richting Kortrijk, op de E17 vanaf Gentbrugge richting Antwerpen, op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren in beide rijrichtingen en in de Waaslandtunnel in Antwerpen. Nog dit jaar (2016) komt er een trajectcontrole op de E313 tussen Antwerpen-Oost en Ranst en op de E40 tussen Sint-Stevens-Woluwe en Heverlee. Daarenboven is men van plan om trajectcontroles in te voeren op de gewestwegen. En bovendien investeert Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts dit jaar 285.000 euro in de ontwikkeling van mobiele trajectcontroles - een primeur! - die overal in Vlaanderen kunnen worden ingezet. Daarvoor moeten nieuwe camera's worden ontworpen.

In tegenstelling tot Vlaanderen zijn er in Wallonië weinig trajectcontroles. Het systeem wordt wel al toegepast op de E25 door Luik in beide richtingen (richting Luik en richting Luxemburg) in de tunnel De Cointe, waar de camera's geregeld actief zijn.

Waarom?

Uit een studie van de Universiteit van Hasselt blijkt dat op de stukken snelwegen met trajectcontrole het aantal ongevallen afneemt (ook voor en na de bewaakte zone), de gemiddelde snelheid daalt met zo'n 5 kilometer per uur en het aantal (zware) overtredingen heel sterk vermindert.

In de buurt van flitspalen remmen bestuurders soms plots af om daarna weer op te trekken. Het effect van trajectcontrole is anders. Het zorgt voor een gelijkmatige verkeersstroom en een rustiger wegbeeld. Toch zullen ze de flitspalen nooit volledig kunnen vervangen. Trajectcontrole is bijvoorbeeld onmogelijk in de bochten op verkeersknooppunten of op ringwegen met korte trajecten tussen opeenvolgende op- en afritten.

In het buitenland (Europa)

Ook in andere Europese lidstaten komen er steeds meer trajectcontroles bij. Zo kunt u er niet aan ontsnappen in onder meer Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Italië. U bent dus gewaarschuwd alvorens met de wagen op reis te vertrekken.

Vragen over een overtreding of een ongeval? Hulp nodig bij dagvaarding?

Onze experten staan klaar om gratis uw vragen te beantwoorden! Contacteer ze via:

Wij zijn bereikbaar 7/7, elke dag van 08.30 tot 22.00, ook tijdens het weekend.

Actueel

 Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Dinsdag 27 Juli 2021

Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Was het verkeerslicht nog oranje of net niet? Een kwestie van een seconde, maar wel met hele andere gevolgen! In dit artikel bekijken we hoe dit gecontroleerd wordt, wat de rol is van de plaats waar je door het rood licht rijdt en uiteraard hoe hoog de boete is in België!

Lees meer
 Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

Vrijdag 16 Juli 2021

Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

In de wet wordt bepaald dat bij snelheidsovertredingen over een bepaalde grens er verplicht een rijverbod dient te worden uitgesproken. Daardoor zullen deze overtredingen ook steeds gedagvaard worden voor de Politierechtbank en is een gewone geldboete niet mogelijk. De rechtbank kan niet afwijken van de verplichting om een rijverbod op te leggen, behoudens uitdrukkelijke motivering. De praktijk leert ons echter dat de rechtbank zelden tot nooit gebruik maakt van deze uitzondering.

Lees meer
 Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Maandag 12 Juli 2021

Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Een van de eerste stappen na een verkeersongeluk is het bepalen wie er nu in fout was. Een eenvoudige vraag, maar het antwoord is dat vaak niet. Dit leidt regelmatig tot ellenlange discussies tussen de betrokken partijen en hun verzekeringsmaatschappijen. In dit artikel lichten we het Europese Aanrijdingsformulier toe en bespreken we wat je best kan doen in het geval van onenigheid.

Lees meer
close menu