Meer trajectcontroles = minder ongevallen?

 Meer trajectcontroles = minder ongevallen?

Waarom investeert de regering in extra trajectcontroles? IntoLaw verklaart hoe de snelheidsovertreding aan de basis ligt van de zwaarste ongevallen.

  • Waarom is de trajectcontrole de betere oplossing?
  • Welke invloed heeft dit op het aantal ongevallen?
  • Hoeveel nieuwe trajectcontroles plant de regering?

Welke invloed heeft de trajectcontrole op de verkeersveiligheid? Hoe staat de Belg tegenover een uitbreiding van dit systeem? U moet weten dat snelheid nog steeds een groot probleem is op onze Belgische wegen! De snelheidsovertreding ligt meer dan eens aan de basis van een ernstig, of zelfs dodelijk, ongeval.

 

Waarom is de trajectcontrole de betere oplossing?

Het grote voordeel van de trajectcontrole is dat het effect ervan zich niet beperkt tot de locatie van de camera. Een vaste camera stelt de rijsnelheid en eventuele snelheidsovertreding vast op één punt, de trajectcontrole meet de gemiddelde snelheid over een langer weggedeelte. Het bruusk remmen voor een flitspaal om dan weer volle gas te geven, is dus niet mogelijk.

Uit onderzoek van VAB blijkt bovendien dat 52% van de Vlamingen pro trajectcontroles is.  Het is geen momentopname, maar een zinvolle oplossing die tevens de doorstroming en files ten goede komt. Slechts 35% van de Walen deelt die mening.

 

Welke invloed heeft dit op het aantal ongevallen?

De snelheidsovertreding speelt een rol in maar liefst 1/3de van alle verkeersongevallen met dodelijke afloop. Vaste snelheidscamera’s verminderen het aantal letselongevallen met 20%. Dankzij trajectcontroles daalde het totale aantal letselongevallen met 30% en het aantal ongevallen met zwaargewonden of doden zelfs met 56%.

De metingen gaven ook aan dat de Belg in een ruime zone voor en na de trajectcontrole minder snelheidsovertredingen begaat. Een uitbreiding van het aantal trajectcontroles komt dan ook in een stroomversnelling.

 

Hoeveel nieuwe trajectcontroles plant de regering?

Op zondag 24 juni 2018 activeerde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts 34 nieuwe trajectcontroles langs gewestwegen. Dit betekent dat er momenteel 55 actief zijn, goed voor een dekking van 146 kilometer. Volgend jaar wordt de snelheidsovertreding verder aangepakt op basis van de ongevallenstatistieken en zullen er nog 69 tracés uitgerust worden met trajectcontroles.

Ik besef ten volle dat snelheidscontroles niet plezant zijn”, aldus Weyts. “Maar als we daarmee het aantal verkeersslachtoffers verder kunnen doen dalen, dan moet het maar.

 

Zelf betrapt op een snelheidsovertreding? Vul onderstaand formulier in om een eventuele boete vlot te laten berekenen of contacteer de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u