Meer trajectcontroles = minder ongevallen?
Vrijdag 06 Juli 2018

Waarom investeert de regering in extra trajectcontroles? IntoLaw verklaart hoe de snelheidsovertreding aan de basis ligt van de zwaarste ongevallen.
- Waarom is de trajectcontrole de betere oplossing?
- Welke invloed heeft dit op het aantal ongevallen?
- Hoeveel nieuwe trajectcontroles plant de regering?
Welke invloed heeft de trajectcontrole op de verkeersveiligheid? Hoe staat de Belg tegenover een uitbreiding van dit systeem? U moet weten dat snelheid nog steeds een groot probleem is op onze Belgische wegen! De snelheidsovertreding ligt meer dan eens aan de basis van een ernstig, of zelfs dodelijk, ongeval.
Waarom is de trajectcontrole de betere oplossing?
Het grote voordeel van de trajectcontrole is dat het effect ervan zich niet beperkt tot de locatie van de camera. Een vaste camera stelt de rijsnelheid en eventuele snelheidsovertreding vast op één punt, de trajectcontrole meet de gemiddelde snelheid over een langer weggedeelte. Het bruusk remmen voor een flitspaal om dan weer volle gas te geven, is dus niet mogelijk.
Uit onderzoek van VAB blijkt bovendien dat 52% van de Vlamingen pro trajectcontroles is. Het is geen momentopname, maar een zinvolle oplossing die tevens de doorstroming en files ten goede komt. Slechts 35% van de Walen deelt die mening.
Welke invloed heeft dit op het aantal ongevallen?
De snelheidsovertreding speelt een rol in maar liefst 1/3de van alle verkeersongevallen met dodelijke afloop. Vaste snelheidscamera’s verminderen het aantal letselongevallen met 20%. Dankzij trajectcontroles daalde het totale aantal letselongevallen met 30% en het aantal ongevallen met zwaargewonden of doden zelfs met 56%.
De metingen gaven ook aan dat de Belg in een ruime zone voor en na de trajectcontrole minder snelheidsovertredingen begaat. Een uitbreiding van het aantal trajectcontroles komt dan ook in een stroomversnelling.
Hoeveel nieuwe trajectcontroles plant de regering?
Op zondag 24 juni 2018 activeerde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts 34 nieuwe trajectcontroles langs gewestwegen. Dit betekent dat er momenteel 55 actief zijn, goed voor een dekking van 146 kilometer. Volgend jaar wordt de snelheidsovertreding verder aangepakt op basis van de ongevallenstatistieken en zullen er nog 69 tracés uitgerust worden met trajectcontroles.
“Ik besef ten volle dat snelheidscontroles niet plezant zijn”, aldus Weyts. “Maar als we daarmee het aantal verkeersslachtoffers verder kunnen doen dalen, dan moet het maar.”
Zelf betrapt op een snelheidsovertreding? Vul onderstaand formulier in om een eventuele boete vlot te laten berekenen of contacteer de advocaten van IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel

Zondag 26 Januari 2025
Intolaw update - 25 Januari 2025Deze week presenteren we in ons artikel een overzicht van de alcoholcontroles in België, met een uitgebreide uitleg van uw rechten en de mogelijke sancties bij overtredingen. Daarnaast krijgt u een overzicht van de geldende regels omtrent snelheidsovertredingen en vindt u een FAQ over de boetes voor overbelasting van voertuigen, met de verschillende boete-intervallen afhankelijk van het overschrijdende gewicht.
Lees meer
Vrijdag 24 Januari 2025
Intolaw update - 18 Januari 2025Deze week belichten we verschillende onderwerpen uit het verkeersrecht. Ontdek hoe de roodlichtcamera’s werken, die steeds vaker op onze wegen aanwezig zijn en elke overtreding registreren. Maar dat is niet alles, we behandelen ook onderwerpen zoals het intrekken van het rijbewijs en de boetes voor bestuurders met een voorlopig rijbewijs.
Lees meer
Woensdag 19 Juni 2024
Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatieWat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.
Lees meer