Meer trajectcontroles = minder ongevallen?
Vrijdag 06 Juli 2018

Waarom investeert de regering in extra trajectcontroles? IntoLaw verklaart hoe de snelheidsovertreding aan de basis ligt van de zwaarste ongevallen.
- Waarom is de trajectcontrole de betere oplossing?
- Welke invloed heeft dit op het aantal ongevallen?
- Hoeveel nieuwe trajectcontroles plant de regering?
Welke invloed heeft de trajectcontrole op de verkeersveiligheid? Hoe staat de Belg tegenover een uitbreiding van dit systeem? U moet weten dat snelheid nog steeds een groot probleem is op onze Belgische wegen! De snelheidsovertreding ligt meer dan eens aan de basis van een ernstig, of zelfs dodelijk, ongeval.
Waarom is de trajectcontrole de betere oplossing?
Het grote voordeel van de trajectcontrole is dat het effect ervan zich niet beperkt tot de locatie van de camera. Een vaste camera stelt de rijsnelheid en eventuele snelheidsovertreding vast op één punt, de trajectcontrole meet de gemiddelde snelheid over een langer weggedeelte. Het bruusk remmen voor een flitspaal om dan weer volle gas te geven, is dus niet mogelijk.
Uit onderzoek van VAB blijkt bovendien dat 52% van de Vlamingen pro trajectcontroles is. Het is geen momentopname, maar een zinvolle oplossing die tevens de doorstroming en files ten goede komt. Slechts 35% van de Walen deelt die mening.
Welke invloed heeft dit op het aantal ongevallen?
De snelheidsovertreding speelt een rol in maar liefst 1/3de van alle verkeersongevallen met dodelijke afloop. Vaste snelheidscamera’s verminderen het aantal letselongevallen met 20%. Dankzij trajectcontroles daalde het totale aantal letselongevallen met 30% en het aantal ongevallen met zwaargewonden of doden zelfs met 56%.
De metingen gaven ook aan dat de Belg in een ruime zone voor en na de trajectcontrole minder snelheidsovertredingen begaat. Een uitbreiding van het aantal trajectcontroles komt dan ook in een stroomversnelling.
Hoeveel nieuwe trajectcontroles plant de regering?
Op zondag 24 juni 2018 activeerde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts 34 nieuwe trajectcontroles langs gewestwegen. Dit betekent dat er momenteel 55 actief zijn, goed voor een dekking van 146 kilometer. Volgend jaar wordt de snelheidsovertreding verder aangepakt op basis van de ongevallenstatistieken en zullen er nog 69 tracés uitgerust worden met trajectcontroles.
“Ik besef ten volle dat snelheidscontroles niet plezant zijn”, aldus Weyts. “Maar als we daarmee het aantal verkeersslachtoffers verder kunnen doen dalen, dan moet het maar.”
Zelf betrapt op een snelheidsovertreding? Vul onderstaand formulier in om een eventuele boete vlot te laten berekenen of contacteer de advocaten van IntoLaw.
Actueel

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.
Lees meer
Donderdag 26 Juni 2025
EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe AvocatsIn een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.
Lees meer
Maandag 23 Juni 2025
Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.
Lees meer