Meer trajectcontroles = minder ongevallen?

 Meer trajectcontroles = minder ongevallen?

Waarom investeert de regering in extra trajectcontroles? IntoLaw verklaart hoe de snelheidsovertreding aan de basis ligt van de zwaarste ongevallen.

  • Waarom is de trajectcontrole de betere oplossing?
  • Welke invloed heeft dit op het aantal ongevallen?
  • Hoeveel nieuwe trajectcontroles plant de regering?

Welke invloed heeft de trajectcontrole op de verkeersveiligheid? Hoe staat de Belg tegenover een uitbreiding van dit systeem? U moet weten dat snelheid nog steeds een groot probleem is op onze Belgische wegen! De snelheidsovertreding ligt meer dan eens aan de basis van een ernstig, of zelfs dodelijk, ongeval.

 

Waarom is de trajectcontrole de betere oplossing?

Het grote voordeel van de trajectcontrole is dat het effect ervan zich niet beperkt tot de locatie van de camera. Een vaste camera stelt de rijsnelheid en eventuele snelheidsovertreding vast op één punt, de trajectcontrole meet de gemiddelde snelheid over een langer weggedeelte. Het bruusk remmen voor een flitspaal om dan weer volle gas te geven, is dus niet mogelijk.

Uit onderzoek van VAB blijkt bovendien dat 52% van de Vlamingen pro trajectcontroles is.  Het is geen momentopname, maar een zinvolle oplossing die tevens de doorstroming en files ten goede komt. Slechts 35% van de Walen deelt die mening.

 

Welke invloed heeft dit op het aantal ongevallen?

De snelheidsovertreding speelt een rol in maar liefst 1/3de van alle verkeersongevallen met dodelijke afloop. Vaste snelheidscamera’s verminderen het aantal letselongevallen met 20%. Dankzij trajectcontroles daalde het totale aantal letselongevallen met 30% en het aantal ongevallen met zwaargewonden of doden zelfs met 56%.

De metingen gaven ook aan dat de Belg in een ruime zone voor en na de trajectcontrole minder snelheidsovertredingen begaat. Een uitbreiding van het aantal trajectcontroles komt dan ook in een stroomversnelling.

 

Hoeveel nieuwe trajectcontroles plant de regering?

Op zondag 24 juni 2018 activeerde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts 34 nieuwe trajectcontroles langs gewestwegen. Dit betekent dat er momenteel 55 actief zijn, goed voor een dekking van 146 kilometer. Volgend jaar wordt de snelheidsovertreding verder aangepakt op basis van de ongevallenstatistieken en zullen er nog 69 tracés uitgerust worden met trajectcontroles.

Ik besef ten volle dat snelheidscontroles niet plezant zijn”, aldus Weyts. “Maar als we daarmee het aantal verkeersslachtoffers verder kunnen doen dalen, dan moet het maar.

 

Zelf betrapt op een snelheidsovertreding? Vul onderstaand formulier in om een eventuele boete vlot te laten berekenen of contacteer de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
 CBD achter het stuur: ken de risico’s

Donderdag 25 Januari 2024

CBD achter het stuur: ken de risico’s

We zien de laatste jaren een sterke stijging in het aantal chauffeurs die positief testen op drugsgebruik. Meer en meer gaat het specifiek over CBD. Dit is een stof die ook aanwezig is in cannabis en geconsumeerd kan worden in verschillende vormen. Hierdoor staat het bekend om zijn ontspannende eigenschappen, wat de combinatie met autorijden uiterst gevaarlijk maakt. Rijden onder invloed van alcohol of drugs blijft één van de grootste oorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Er wordt dan ook steeds luider geroepen om chauffeurs die onder invloed zijn sterker te straffen. In dit artikel bekijken we wat je momenteel riskeert bij een positieve test op drugsgebruik.

Lees meer
close menu 1u