Meer trajectcontroles = minder ongevallen?

 Meer trajectcontroles = minder ongevallen?

Waarom investeert de regering in extra trajectcontroles? IntoLaw verklaart hoe de snelheidsovertreding aan de basis ligt van de zwaarste ongevallen.

  • Waarom is de trajectcontrole de betere oplossing?
  • Welke invloed heeft dit op het aantal ongevallen?
  • Hoeveel nieuwe trajectcontroles plant de regering?

Welke invloed heeft de trajectcontrole op de verkeersveiligheid? Hoe staat de Belg tegenover een uitbreiding van dit systeem? U moet weten dat snelheid nog steeds een groot probleem is op onze Belgische wegen! De snelheidsovertreding ligt meer dan eens aan de basis van een ernstig, of zelfs dodelijk, ongeval.

 

Waarom is de trajectcontrole de betere oplossing?

Het grote voordeel van de trajectcontrole is dat het effect ervan zich niet beperkt tot de locatie van de camera. Een vaste camera stelt de rijsnelheid en eventuele snelheidsovertreding vast op één punt, de trajectcontrole meet de gemiddelde snelheid over een langer weggedeelte. Het bruusk remmen voor een flitspaal om dan weer volle gas te geven, is dus niet mogelijk.

Uit onderzoek van VAB blijkt bovendien dat 52% van de Vlamingen pro trajectcontroles is.  Het is geen momentopname, maar een zinvolle oplossing die tevens de doorstroming en files ten goede komt. Slechts 35% van de Walen deelt die mening.

 

Welke invloed heeft dit op het aantal ongevallen?

De snelheidsovertreding speelt een rol in maar liefst 1/3de van alle verkeersongevallen met dodelijke afloop. Vaste snelheidscamera’s verminderen het aantal letselongevallen met 20%. Dankzij trajectcontroles daalde het totale aantal letselongevallen met 30% en het aantal ongevallen met zwaargewonden of doden zelfs met 56%.

De metingen gaven ook aan dat de Belg in een ruime zone voor en na de trajectcontrole minder snelheidsovertredingen begaat. Een uitbreiding van het aantal trajectcontroles komt dan ook in een stroomversnelling.

 

Hoeveel nieuwe trajectcontroles plant de regering?

Op zondag 24 juni 2018 activeerde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts 34 nieuwe trajectcontroles langs gewestwegen. Dit betekent dat er momenteel 55 actief zijn, goed voor een dekking van 146 kilometer. Volgend jaar wordt de snelheidsovertreding verder aangepakt op basis van de ongevallenstatistieken en zullen er nog 69 tracés uitgerust worden met trajectcontroles.

Ik besef ten volle dat snelheidscontroles niet plezant zijn”, aldus Weyts. “Maar als we daarmee het aantal verkeersslachtoffers verder kunnen doen dalen, dan moet het maar.

 

Zelf betrapt op een snelheidsovertreding? Vul onderstaand formulier in om een eventuele boete vlot te laten berekenen of contacteer de advocaten van IntoLaw.


Bereken uw boete

Actueel

 Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Kreeg je in Spanje een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete veilig bekijkt, betaalt of betwist, wat de termijnen zijn (waaronder de 50% korting bij snelle betaling), hoe je een bestuurder kunt aanwijzen, wat er geldt bij een huurauto en waarom je best niet reageert op sms’jes over “openstaande boetes”.

Lees meer
 Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Rijd je in Oostenrijk en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, welke termijnen gelden, wat de tol-/vignetregels betekenen (incl. vervangtol) en wat er gebeurt als je niet reageert. Waar nuttig verwijzen we naar officiële bronnen.

Lees meer
 Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Rijd je in Noorwegen en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je de boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, wat de termijnen zijn, hoe camera’s (ATK/fotoboks) werken, wanneer je strafpunten krijgt en wat er gebeurt als je niets doet. De info baseert zich op de Noorse politie, Riksadvokaten, Lovdata en de Noorse belastingdienst (inning).

Lees meer
close menu 1u