Trajectcontroles: waar, wat en waarom?

 Trajectcontroles: waar, wat en waarom?

Wist u dat 30% van alle dodelijke ongevallen op onze Belgische wegen het gevolg zijn van overdreven snelheid? Trajectcontroles hebben dan ook een uiterst positieve invloed op de algemene verkeersveiligheid. Rem en sta even stil bij volgende  feiten. 

  • Waar vindt u trajectcontroles?
  • Wat registreert de trajectcontrole?
  • Wat zijn de resultaten van de huidige trajectcontroles?

 

Bent u vaak onderweg? En respecteert u dan steeds de geldende snelheidslimiet? Wie veel tijd in de wagen doorbrengt, bijvoorbeeld in opdracht van de werkgever, begaat al eens een snelheidsovertreding. Er kan gediscussieerd worden over wie de verkeersboete betaalt als u met een bedrijfswagen geflitst wordt. Maar met uw eigen wagen komt de overschrijving uiteraard op uw eigen naam aan. Die boete zou echter niet uw grootste zorg mogen zijn. Snelheidsovertredingen liggen aan de basis van maar liefst 30% van alle dodelijke ongevallen. Een van de initiatieven van de overheid om dit percentage te doen dalen is de installatie van trajectcontroles.

 

Waar vindt u de trajectcontroles?

De eerste trajectcontrole in ons land werd geïnstalleerd op het viaduct van de E17 in Gentbrugge richting Kortrijk. Ondertussen zijn er al trajectcontroles bijgekomen op verschillende snelwegen en gewestwegen. “Op gewestwegen vallen verhoudingsgewijs nog altijd de meeste verkeersdoden”, stelt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. Omdat nog te weinig chauffeurs rekening houden met de gevaren van te snel rijden, investeert hij de komende jaren dan ook graag in nieuwe trajectcontroles over heel Vlaanderen. Deze trajectcontroles zullen echter nooit de gewone flitspalen volledig vervangen. Dit komt omdat de installatie ervan om technische redenen niet mogelijk is in bochten, verkeerswisselaars of op ringwegen met korte trajecten tussen de op- en afritten.

 

Wat registreert de trajectcontrole?

Een trajectcontrole bestaat uit meerdere lussen in de weg die voorbijrijdende voertuigen detecteren. Een infraroodflits en een camera per rijstrook bij het begin en het einde van het traject registreert het kenteken. Deze gegevens worden doorgestuurd naar een computer die uw gemiddelde snelheid berekent. Ligt uw snelheid tussen de 2 meetpunten hoger dan de toegestane snelheid, dan worden de gegevens verzonden naar de federale politie. U mag zich dan verwachten aan een boete voor overdreven snelheid. Een trajectcontrole registreert tevens wagens die over de pechstrook rijden en geseinde voertuigen. En dit zowel van voertuigen met een Belgische nummerplaat als wagens met een nummerplaat uit de omliggende landen.

 

Wat zijn de resultaten van de huidige trajectcontroles?

Het grote voordeel van de trajectcontrole tegenover de flitspaal is natuurlijk dat u zich over een hele strook aan de snelheidslimiet moet houden. Het remmen bij het zien van een flitspaal om daarna weer volle gas te geven, is zinloos bij dit systeem. Uit onderzoek blijkt dat de snelheidsovertredingen zelfs dalen voor en na de gecontroleerde zone. Diezelfde studie bevestigt ook dat het aantal ongevallen op deze controletrajecten al daalde. De eerste resultaten waren dus uiterst positief en daarom krijgt de installatie van extra trajectcontroles groen licht. Samen met de nationale flitsmarathons van de politie moeten ze ons sensibiliseren voor verkeersveiligheid.

 

Heeft u vragen over verkeersrecht of heeft u bijstand nodig van een advocaat? Neem contact op met IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Is jouw motorfiets al gekeurd? Verplichting sinds 1 januari 2023!

Dinsdag 17 Januari 2023

Is jouw motorfiets al gekeurd? Verplichting sinds 1 januari 2023!

Motorfietsen moeten verplicht naar de keuring in het geval van een verkoop of na een verkeersongeval. De periodieke keuring is dan weer (voorlopig) niet van toepassing. Deze beslissing is er gekomen binnen het kader van het Vlaamse Verkeersveiligheidsplan.

Lees meer
 Beroep tegen immobilisering van voertuig voortaan mogelijk

Dinsdag 17 Januari 2023

Beroep tegen immobilisering van voertuig voortaan mogelijk

Een nieuw wetsvoorstel heeft ervoor gezorgd dat je beroep kan aantekenen tegen de immobilisering van je voertuig wanneer je niet achter het stuur zat toen de overtreding werd begaan. U leest het goed: als je in een recent verleden jouw auto uitleende aan een vriend en die beging er een overtreding mee waardoor de wagen geïmmobiliseerd werd, beschikte je over geen enkele beroepsmogelijkheid bij een rechter met betrekking tot de beslissing tot weigering van de opheffing van de immobilisering van uw voertuig. De wetswijziging gaat van kracht vanaf 1 februari 2023.

Lees meer
 Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Vrijdag 18 November 2022

Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Recent ontvingen heel wat zelfstandigen en zaakvoerders plots een uitnodiging tot minnelijke schikking van €509,00 omdat ze nagelaten hebben de chauffeur van de wagen waarmee de overtreding werd begaan, te identificeren. Het uitsturen als overheid van dergelijke boetes na het jarenlang voeren van een gedoogbeleid in deze materie zorgt voor een zeer groot en terecht onrechtvaardigheidsgevoel wat ons betreft. Als gespecialiseerd kantoor in het verkeersrecht willen wij dan ook iedereen wijzen op de mogelijkheden van betwisting van deze boetes zonder de risico's uit het oog te verliezen.

Lees meer
close menu 1u