Trajectcontroles: waar, wat en waarom?

 Trajectcontroles: waar, wat en waarom?

Wist u dat 30% van alle dodelijke ongevallen op onze Belgische wegen het gevolg zijn van overdreven snelheid? Trajectcontroles hebben dan ook een uiterst positieve invloed op de algemene verkeersveiligheid. Rem en sta even stil bij volgende  feiten. 

  • Waar vindt u trajectcontroles?
  • Wat registreert de trajectcontrole?
  • Wat zijn de resultaten van de huidige trajectcontroles?

 

Bent u vaak onderweg? En respecteert u dan steeds de geldende snelheidslimiet? Wie veel tijd in de wagen doorbrengt, bijvoorbeeld in opdracht van de werkgever, begaat al eens een snelheidsovertreding. Er kan gediscussieerd worden over wie de verkeersboete betaalt als u met een bedrijfswagen geflitst wordt. Maar met uw eigen wagen komt de overschrijving uiteraard op uw eigen naam aan. Die boete zou echter niet uw grootste zorg mogen zijn. Snelheidsovertredingen liggen aan de basis van maar liefst 30% van alle dodelijke ongevallen. Een van de initiatieven van de overheid om dit percentage te doen dalen is de installatie van trajectcontroles.

 

Waar vindt u de trajectcontroles?

De eerste trajectcontrole in ons land werd geïnstalleerd op het viaduct van de E17 in Gentbrugge richting Kortrijk. Ondertussen zijn er al trajectcontroles bijgekomen op verschillende snelwegen en gewestwegen. “Op gewestwegen vallen verhoudingsgewijs nog altijd de meeste verkeersdoden”, stelt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. Omdat nog te weinig chauffeurs rekening houden met de gevaren van te snel rijden, investeert hij de komende jaren dan ook graag in nieuwe trajectcontroles over heel Vlaanderen. Deze trajectcontroles zullen echter nooit de gewone flitspalen volledig vervangen. Dit komt omdat de installatie ervan om technische redenen niet mogelijk is in bochten, verkeerswisselaars of op ringwegen met korte trajecten tussen de op- en afritten.

 

Wat registreert de trajectcontrole?

Een trajectcontrole bestaat uit meerdere lussen in de weg die voorbijrijdende voertuigen detecteren. Een infraroodflits en een camera per rijstrook bij het begin en het einde van het traject registreert het kenteken. Deze gegevens worden doorgestuurd naar een computer die uw gemiddelde snelheid berekent. Ligt uw snelheid tussen de 2 meetpunten hoger dan de toegestane snelheid, dan worden de gegevens verzonden naar de federale politie. U mag zich dan verwachten aan een boete voor overdreven snelheid. Een trajectcontrole registreert tevens wagens die over de pechstrook rijden en geseinde voertuigen. En dit zowel van voertuigen met een Belgische nummerplaat als wagens met een nummerplaat uit de omliggende landen.

 

Wat zijn de resultaten van de huidige trajectcontroles?

Het grote voordeel van de trajectcontrole tegenover de flitspaal is natuurlijk dat u zich over een hele strook aan de snelheidslimiet moet houden. Het remmen bij het zien van een flitspaal om daarna weer volle gas te geven, is zinloos bij dit systeem. Uit onderzoek blijkt dat de snelheidsovertredingen zelfs dalen voor en na de gecontroleerde zone. Diezelfde studie bevestigt ook dat het aantal ongevallen op deze controletrajecten al daalde. De eerste resultaten waren dus uiterst positief en daarom krijgt de installatie van extra trajectcontroles groen licht. Samen met de nationale flitsmarathons van de politie moeten ze ons sensibiliseren voor verkeersveiligheid.

 

Heeft u vragen over verkeersrecht of heeft u bijstand nodig van een advocaat? Neem contact op met IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u