Trajectcontroles: waar, wat en waarom?
Maandag 11 September 2017

Wist u dat 30% van alle dodelijke ongevallen op onze Belgische wegen het gevolg zijn van overdreven snelheid? Trajectcontroles hebben dan ook een uiterst positieve invloed op de algemene verkeersveiligheid. Rem en sta even stil bij volgende feiten.
- Waar vindt u trajectcontroles?
- Wat registreert de trajectcontrole?
- Wat zijn de resultaten van de huidige trajectcontroles?
Bent u vaak onderweg? En respecteert u dan steeds de geldende snelheidslimiet? Wie veel tijd in de wagen doorbrengt, bijvoorbeeld in opdracht van de werkgever, begaat al eens een snelheidsovertreding. Er kan gediscussieerd worden over wie de verkeersboete betaalt als u met een bedrijfswagen geflitst wordt. Maar met uw eigen wagen komt de overschrijving uiteraard op uw eigen naam aan. Die boete zou echter niet uw grootste zorg mogen zijn. Snelheidsovertredingen liggen aan de basis van maar liefst 30% van alle dodelijke ongevallen. Een van de initiatieven van de overheid om dit percentage te doen dalen is de installatie van trajectcontroles.
Waar vindt u de trajectcontroles?
De eerste trajectcontrole in ons land werd geïnstalleerd op het viaduct van de E17 in Gentbrugge richting Kortrijk. Ondertussen zijn er al trajectcontroles bijgekomen op verschillende snelwegen en gewestwegen. “Op gewestwegen vallen verhoudingsgewijs nog altijd de meeste verkeersdoden”, stelt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. Omdat nog te weinig chauffeurs rekening houden met de gevaren van te snel rijden, investeert hij de komende jaren dan ook graag in nieuwe trajectcontroles over heel Vlaanderen. Deze trajectcontroles zullen echter nooit de gewone flitspalen volledig vervangen. Dit komt omdat de installatie ervan om technische redenen niet mogelijk is in bochten, verkeerswisselaars of op ringwegen met korte trajecten tussen de op- en afritten.
Wat registreert de trajectcontrole?
Een trajectcontrole bestaat uit meerdere lussen in de weg die voorbijrijdende voertuigen detecteren. Een infraroodflits en een camera per rijstrook bij het begin en het einde van het traject registreert het kenteken. Deze gegevens worden doorgestuurd naar een computer die uw gemiddelde snelheid berekent. Ligt uw snelheid tussen de 2 meetpunten hoger dan de toegestane snelheid, dan worden de gegevens verzonden naar de federale politie. U mag zich dan verwachten aan een boete voor overdreven snelheid. Een trajectcontrole registreert tevens wagens die over de pechstrook rijden en geseinde voertuigen. En dit zowel van voertuigen met een Belgische nummerplaat als wagens met een nummerplaat uit de omliggende landen.
Wat zijn de resultaten van de huidige trajectcontroles?
Het grote voordeel van de trajectcontrole tegenover de flitspaal is natuurlijk dat u zich over een hele strook aan de snelheidslimiet moet houden. Het remmen bij het zien van een flitspaal om daarna weer volle gas te geven, is zinloos bij dit systeem. Uit onderzoek blijkt dat de snelheidsovertredingen zelfs dalen voor en na de gecontroleerde zone. Diezelfde studie bevestigt ook dat het aantal ongevallen op deze controletrajecten al daalde. De eerste resultaten waren dus uiterst positief en daarom krijgt de installatie van extra trajectcontroles groen licht. Samen met de nationale flitsmarathons van de politie moeten ze ons sensibiliseren voor verkeersveiligheid.
Heeft u vragen over verkeersrecht of heeft u bijstand nodig van een advocaat? Neem contact op met IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel

Woensdag 03 Mei 2023
GSM-gebruik achter het stuur: wat riskeer je?𝗡𝗲𝘁 𝗴𝗲𝗲𝗻 𝟮𝟬% 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗕𝗲𝗹𝗴𝗶𝘀𝗰𝗵𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝗱𝗲𝗿𝘀 𝗯𝗲𝗹𝘁 𝗻𝗼𝗴 𝘀𝘁𝗲𝗲𝗱𝘀 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝗵𝗮𝗻𝗱𝗲𝗻𝘃𝗿𝗶𝗷 𝗮𝗰𝗵𝘁𝗲𝗿 𝗵𝗲𝘁 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿 𝗲𝗻 𝗺𝗮𝗮𝗿 𝗹𝗶𝗲𝗳𝘀𝘁 𝟮𝟱% 𝗹𝗲𝗲𝘀𝘁 𝗼𝗳 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝘁 𝗯𝗲𝗿𝗶𝗰𝗵𝘁𝗲𝗻 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻𝘀 𝗵𝗲𝘁 𝗿𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻. Opmerkelijke cijfers wanneer je beseft dat het gebruik van een gsm de oorzaak is van 8% van alle verkeersongevallen. Uitgedrukt in cijfers komt dit neer op 50 doden en 4.500 slachtoffers. Reden genoeg voor de wetgever om de controles hierop gevoelig te versterken. Een omzendbrief van het parket van Oost-Vlaanderen gaat over de nieuwe richtlijnen die de verschillende politiediensten mee hebben gekregen om deze cijfers drastisch te doen dalen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.
Lees meer