Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken.
Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Welke marges zitten er op een flitspaal?

Eerst en vooral is het belangrijk om erop te wijzen dat er nog steeds een correctiemarge van toepassing zal zijn, namelijk de marge op het flitstoestel zelf. Deze marge op de flitspaal bestaat om een zekere buffer in te bouwen tegen eventuele meetfouten uitgevoerd door het toestel.

Onder de 100 km/u zal er een marge worden toegepast van 6 km/u op de flitspaal, indien de vastgestelde snelheid hoger ligt dan 100 km/u past men een correctie toe van 6% op de gemeten snelheid. We zullen dit even schetsen aan de hand van een concreet voorbeeld: U bent gehaast en verplaatst u door de bebouwde kom (max. 50km/u) waar vervolgens een flitscamera u flitst.

  • Indien er een vastgestelde snelheid is van 90km/u zal de gecorrigeerde snelheid 84 km/u bedragen.
  • Indien u reed aan 120 km/u zal de gecorrigeerde snelheid 112.8 km/u bedragen.

Deze gecorrigeerde snelheid is de snelheid, rekening houdend met de marges van een flitspaal, die het openbaar ministerie gebruikt om de volgende stappen te bepalen en eventueel over te gaan op een vervolging.

De tolerantiemarge dat de minister van Justitie in zijn vizier heeft, is van een heel andere aard. Deze ontstaat namelijk uit het intern overleg tussen het openbaar ministerie en de politiediensten. Wat de marges zijn die werden afgesproken is niet concreet geweten.

In andere woorden zal er dus bovenop het vaste correctiemarge, dat van toepassing is op de flitspaal, ook een tolerantiemarge worden toegepast dat variabel is van plaats tot plaats en zelfs kan oplopen tot tientallen kilometers per uur.

Wat de marges zijn die werden afgesproken is niet concreet geweten.

De voornaamste reden hiervoor zou de hoge last zijn die het verwerken van deze snelheidovertredingen met zich meebrengt voor de politiediensten en het parket.

Hier zal dus binnenkort een einde aan worden gesteld door een versterkt juridisch apparaat. De eerste stappen werden reeds ondernomen om meer personeel en politierechters aan te werven.

Welke invloed heeft dit op u als chauffeur?

De afschaffing van deze tolerantie zorgt er dus voor dat u als hardrijder veel sneller een bekeuring of dagvaarding zal ontvangen dan vroeger voor een snelheidsovertreding. Te snel is dus ook echt te snel. (Opgelet: de correctiemarge op het flitspaal blijft dus wel behouden.)

Daarnaast zal dus ook het onderscheid tussen verschillende regio’s binnen ons grondgebied komen te vervallen. Een persoon die in het oosten van ons land te snel zal rijden zal dus dezelfde gevolgen dragen als een persoon in het westen.

Heeft u te snel gereden en wenst u te weten waaraan u zich kan verwachten, gebruik dan onze onderstaande Boetecalculator. 


Actueel

 Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennen

Maandag 16 Juni 2025

Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennen

Plannen om deze zomer met de auto op vakantie te gaan? Of je nu naar de bergen trekt of de zon opzoekt aan de Middellandse Zee, een goede voorbereiding is essentieel. Verschillende populaire vakantielanden hebben in 2025 nieuwe verkeersregels ingevoerd. Wie vertrekt zonder kennis van zaken, loopt het risico op forse boetes en onaangename verrassingen. We zetten de belangrijkste wijzigingen per land voor je op een rij.

Lees meer
 Opgelet: valse sms’en over Franse tolwegen viseren Belgische bestuurders

Maandag 16 Juni 2025

Opgelet: valse sms’en over Franse tolwegen viseren Belgische bestuurders

Nieuwe toltechnologie, nieuwe risico’s Vakanties betekenen vaak vrijheid en ontspanning, maar op de Franse autosnelwegen is voorzichtigheid geboden. Sinds de invoering van tolwegen met vrije doorstroming (péage en flux libre) duiken er steeds vaker fraudegevallen met valse betalingsverzoeken op – en Belgische bestuurders zijn een geliefkoosd doelwit.

Lees meer
 Staking van magistraten in België: een ongeziene mobilisatie tegen de gerechtelijke hervorming

Staking van magistraten in België: een ongeziene mobilisatie tegen de gerechtelijke hervorming

Sinds begin 2025 bevindt het Belgische gerechtelijk systeem zich in een ongekende crisis. De hervormingen die de federale regering, onder leiding van minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open VLD), heeft voorgesteld—met name op het gebied van het beheer van rechtbanken en de pensioenen van magistraten—hebben geleid tot aanzienlijke onrust binnen de magistratuur. Deze maatregelen worden gezien als een inbreuk op de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht en de kwaliteit van de rechtspraak, wat heeft geleid tot een ongekende mobilisatie van rechters, parketmagistraten en griffiers in het hele land.

Lees meer
close menu 1u