Welke specifieke verkeersregels gelden voor motards?

 Welke specifieke verkeersregels gelden voor motards?

Welke specifieke regels moeten motorrijders respecteren om verkeersboetes te mijden? IntoLaw duidt hoe u op de baan, in de file en in groep te verplaatsen.

  • Waar moet u rijden met een motor?   
  • Hoe moet u zich gedragen in de file?
  • Welke verkeersborden gelden uitsluitend voor motorfietsen?
  • Wat zijn de regels voor motorrijden in groep?

Hoewel iedereen die deelneemt aan het verkeer zich aan dezelfde verkeersregels dient te houden, bevat ons verkeersreglement toch een aantal specifieke regels en dus ook specifieke verkeersboetes voor motards. Wilt u deze zomer op 2 wielen de baan op? Neem dan deze regels, alsook de richtlijnen betreffende beschermende kledij, in acht om verkeersboetes te vermijden.

 

Waar moet u rijden met een motor?    

Met een motor dient u net als met de auto op de rijbaan te rijden. Motards die op het fietspad rijden, mogen zich verwachten aan verkeersboetes van 140 euro. In tegenstelling tot autobestuurders mag u als motard wel gebruik maken van de busstrook. Bovendien bent u ook niet verplicht om zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te rijden.

Op een weg zonder rijstroken met eenrichtingsverkeer mag u de volledige breedte van de weg benutten. Op een weg met verkeer in beide richtingen mag u de volledige rechterhelft van de rijbaan gebruiken. 

 

Hoe moet u zich gedragen in de file?

Sinds in september 2011 de wet Schouppe in voege ging, riskeert u in België geen verkeersboetes meer wanneer u met de motor de file tracht voorbij te rijden. Al bent u wel gebonden aan enkele voorwaarden. Zo mag u hiervoor maximum 50 km/uur rijden en mag het snelheidsverschil met de ingehaalde voertuigen niet meer dan 20 km/uur bedragen.

Op autosnelwegen mag u dit met de motor uitsluitend tussen de 2 meest links gelegen rijstroken doen. Inhalen bij het naderen van een onbewaakte oversteekplaats voor voetgangers of fietsers blijft uiteraard strikt verboden.

 

Welke verkeersborden gelden uitsluitend voor motorfietsen?

In het verkeersreglement komen slechts 2 verkeersborden voor die uitsluitend op motorfietsen van toepassing zijn. Het betreft het bord C7 dat de toegang verbiedt voor bestuurders van motorfietsen en het bord E9i dat aangeeft dat hier uitsluitend motorfietsen mogen parkeren.

Opgelet: sommige verkeersborden waarop een auto staat afgebeeld gelden ook voor motoren. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het inhaalverbod dat u wordt opgelegd door het bord C35.

 

Wat zijn de regels voor motorrijden in groep?

Eigenlijk wordt er al van een groep gesproken vanaf 2 motorrijders. Vanaf u dus met 2 of meer bent, mag u in 2 evenwijdige rijen rijden. Een groep van 51 leden of meer moet verplicht begeleid worden door minstens 2 wegkapiteins van minimum 25 jaar oud. Zij dienen reflecterende kledij te dragen met in zwarte letters op de rug het woord ‘wegkapitein’. De wegkapiteins mogen op een kruispunt zonder verkeerslichten het verkeer stilleggen met het bord C3 om de groep te laten voorbijrijden.

Uiteraard is de veiligheid bevorderen nog belangrijker dan verkeersboetes vermijden. Laat daarom een ervaren chauffeur aan een relatief vast tempo op kop rijden, gevolgd door de minst ervaren chauffeurs. Zo voorkomt u een harmonicaeffect.

 

Hoewel u als motorrijder vaak ontkomt aan flitsboetes, kan u nog altijd betrapt worden op een andere verkeersovertreding. Vul onderstaand formulier in om eventuele verkeersboetes te laten berekenen of neem contact op met de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u