Hoe ontsnappen motards aan de flitsboete?
Maandag 28 Mei 2018

Hoe komt het dat motards geflitst worden, maar geen flitsboete gepresenteerd krijgen? IntoLaw duidt hoe flitscamera’s werken en wanneer de feiten verjaren.
- Hoe kwetsbaar zijn motorrijders?
- Waarom krijgen motards amper flitsboetes?
- Wat veranderde er in 2018 wel al?
De afgelopen 10 jaar nam het aantal motorrijders in ons land met zo’n 30% toe terwijl het aantal ongevallen in diezelfde periode met 24% daalde. De veiligheid van de 476 178 Belgische motorfietsers is er dus op vooruit gegaan. Nochtans worden motorijders vaak gestigmatiseerd als gevaarlijke snelheidsduivels die zich niet aan de specifieke verkeersregels houden. Ook omdat ze zo vaak weten te ontkomen aan de flitsboete...
Hoe kwetsbaar zijn motorrijders?
Naar aanleiding van de dag van de motorrijder op 25 maart publiceerde Vias een nieuwe analyse. Daaruit blijkt onder andere dat 74% van de ongevallen met motorrijders gebeurt tussen april en oktober, met mei en juni als grootste risicoperiodes. De start van het Belgisch motorseizoen dus. Bij meer dan 1/5de van de ongevallen gaat het om een eenzijdig ongeval waarbij dus uitsluitend de motorrijder betrokken is.
Overdreven snelheid, rijden onder invloed van alcohol en een gebrek aan ervaring zijn de grootste boosdoeners. Motorrijders bepalen dus voor een groot deel zelf hoe kwetsbaar ze zijn. En daarbij speelt ook de verplichte beschermende kledij een grote rol.
Waarom krijgen motards amper flitsboetes?
Hoewel de regering met initiatieven als de flitsmarathon de snelheid naar een veiliger peil tracht terug te dringen, glippen motorrijders meestal tussen de mazen van het net. Bij 90% van de trajectcontroles ontsnappen ze aan de flitsboete omdat de meeste camera’s enkel de voorste nummerplaat flitsen, maar die hebben motorrijders niet. Toch is minister van Mobiliteit Ben Weyts geen voorstander van het plaatsen van 2 camera’s.
“Het is logischer om vooraan te flitsen, omdat die nummerplaten leesbaarder zijn. Je moet een keuze maken en dan kiezen we voor het systeem waarbij de mazen in het net het kleinst zijn”, aldus Weyts.
Wat veranderde er in 2018 wel al?
De discussie rond de motorrijdende snelheidsduivel die aan de flitsboete weet te ontsnappen, laaide eind vorig jaar weer hoog op. Reden daarvoor was het voorval met een motorrijder die geflitst werd tegen 252 km/uur, maar dankzij zijn advocaat toch vrijuit ging. Die had zijn cliënt aangeraden weg te blijven van het proces. Op die manier werd de procedure vertraagd en konden de feiten verjaren.
In februari van dit jaar zette de kamer dan ook het licht op groen voor strengere straffen. Een van de wijzigingen die doorgevoerd werden, is de verlenging van de verjaringstermijn van 1 naar 2 jaar en voor de zwaarste misdrijven zelfs naar 3 jaar.
Werd u zelf geflitst? Of beging u een andere overtreding? Vind hier enkele specifieke boetes voor motorrijders. U kan boetes ook makkelijk laten berekenen door onderstaand formulier in te vullen. Voor meer informatie kan u contact opnemen met de advocaten van Intolaw.
Actueel

Maandag 16 Juni 2025
Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennenPlannen om deze zomer met de auto op vakantie te gaan? Of je nu naar de bergen trekt of de zon opzoekt aan de Middellandse Zee, een goede voorbereiding is essentieel. Verschillende populaire vakantielanden hebben in 2025 nieuwe verkeersregels ingevoerd. Wie vertrekt zonder kennis van zaken, loopt het risico op forse boetes en onaangename verrassingen. We zetten de belangrijkste wijzigingen per land voor je op een rij.
Lees meer
Maandag 16 Juni 2025
Opgelet: valse sms’en over Franse tolwegen viseren Belgische bestuurdersNieuwe toltechnologie, nieuwe risico’s Vakanties betekenen vaak vrijheid en ontspanning, maar op de Franse autosnelwegen is voorzichtigheid geboden. Sinds de invoering van tolwegen met vrije doorstroming (péage en flux libre) duiken er steeds vaker fraudegevallen met valse betalingsverzoeken op – en Belgische bestuurders zijn een geliefkoosd doelwit.
Lees meer
Sinds begin 2025 bevindt het Belgische gerechtelijk systeem zich in een ongekende crisis. De hervormingen die de federale regering, onder leiding van minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open VLD), heeft voorgesteld—met name op het gebied van het beheer van rechtbanken en de pensioenen van magistraten—hebben geleid tot aanzienlijke onrust binnen de magistratuur. Deze maatregelen worden gezien als een inbreuk op de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht en de kwaliteit van de rechtspraak, wat heeft geleid tot een ongekende mobilisatie van rechters, parketmagistraten en griffiers in het hele land.
Lees meer