Welke misverstanden over ritsen bezorgen me een boete?

 Welke misverstanden over ritsen bezorgen me een boete?

Ritsen is al bijna 4 jaar verplicht. Toch zijn er nog veel misvattingen over de voorrangsregels. Welk gedrag wordt bij ritsen als asociaal ervaren? Wanneer mag ik ritsen op de autosnelweg? IntoLaw geeft antwoord op de meest voorkomende misverstanden.

  • Wanneer ga ik ritsen op de autosnelweg?
  • Waarom zou ik een ritser doorlaten als ik op een voorrangsbaan rij?
  • Hoe geraak ik sneller op mijn bestemming door niet te ritsen?
  • Waarom zou ik niet aan hoge snelheid tot aan de flessenhals rijden?
  • Waarom zou ik een richtingaanwijzer gebruiken als ik al op een voorsorteerstrook rij?
  • Welke bestuurder laat ik door bij dubbel ritsen: de linkse of de rechtse?

 

Op 1 maart viert ritsen zijn 4de verjaardag. Op dezelfde dag in 2014 werd de beleefdheidsregel deel van de wegcode. Nochtans zijn er vandaag nog steeds heel veel misvattingen over het hoe en waarom van ritsen. We zetten ze voor u op een rijtje zodat u de boete én het ongeval vermijdt.

 

Wanneer ga ik ritsen op de autosnelweg?

In principe wordt er op de autosnelweg nooit geritst. Een oprit is namelijk niet hetzelfde als een voorsorteerstrook voor ritsen en de bestuurders op de autosnelweg hebben altijd voorrang. Ritsen wordt aan de oprit enkel gedaan bij zeer sterk vertraagd verkeer.

 

Waarom zou ik een ritser doorlaten als ik op een voorrangsbaan rij?

Wanneer u op een hoofdbaan rijdt waar ritsen nodig is, vervalt de voorrangsregel voor de hoofdbaan. Bestuurders die correct willen invoegen via het rits-systeem hebben in dat geval voorrang op u.

 

Hoe geraak ik sneller op mijn bestemming door niet te ritsen?

Het lijkt een tegenstelling, maar trager rijden krijgt ons vlugger op onze bestemming. Door trager te rijden is het minder vaak nodig om te stoppen. Daardoor kan het verkeer vlotter doorrijden en ontstaan er minder files. Door te ritsen zullen zowel u als andere bestuurders sneller geraken waar ze moeten zijn.

 

Waarom zou ik niet aan hoge snelheid tot aan de flessenhals rijden?

U krijgt geen boete voor het aanhouden van de maximumsnelheid op de rits-strook, maar het is vaak toch aangewezen. Niet alleen hoeft u zo niet plots te remmen of volledig tot stilstand te komen om aan de flessenhals te ritsen, andere bestuurders vinden snel rijden op de strook vervelend. Ze staan zelf stil of rijden heel traag en ervaren snel rijden richting de flessenhals als asociaal gedrag. U zal dan ook meer kans maken om vlot te ritsen door sociaal te rijden.

 

Waarom zou ik een richtingaanwijzer gebruiken als ik al op een voorsorteerstrook rij?

Bij elke verandering van rijrichting, manoeuvre of zijdelingse beweging zijn de richtingaanwijzers verplicht. Ook wanneer er bij voorsorteerstroken of flessenhalzen wegmarkeringen in de vorm van pijlen zijn, moet u de lichten gebruiken. Ook al ritst u correct, u kan nog steeds een boete krijgen voor verkeerd gebruik van de richtingaanwijzers.

 

Welke bestuurder laat ik door bij dubbel ritsen: de linkse of de rechtse?

Bij verkeerssituaties waarbij de middelste strook doorgaand verkeer bevat en zowel de linker- als rechterstrook moeten invoegen, hebben beide stroken voorrang. Bovendien gelden ook andere voorrangsregels zoals voorrang van rechts. Concreet wil dat zeggen dat u als bestuurder op de middelste strook eerst een wagen langs uw rechterkant voorrang verleent en daarna een van uw linkerkant. Eens u uit beide richtingen een bestuurder liet doorrijden, hoeft u geen andere auto’s meer voorrang te verlenen.

 

Wat als ik nog vragen heb over ritsen? Welke boete kan ik krijgen voor incorrect voorrang verlenen? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u