Welke misverstanden over ritsen bezorgen me een boete?
Zondag 04 Maart 2018

Ritsen is al bijna 4 jaar verplicht. Toch zijn er nog veel misvattingen over de voorrangsregels. Welk gedrag wordt bij ritsen als asociaal ervaren? Wanneer mag ik ritsen op de autosnelweg? IntoLaw geeft antwoord op de meest voorkomende misverstanden.
- Wanneer ga ik ritsen op de autosnelweg?
- Waarom zou ik een ritser doorlaten als ik op een voorrangsbaan rij?
- Hoe geraak ik sneller op mijn bestemming door niet te ritsen?
- Waarom zou ik niet aan hoge snelheid tot aan de flessenhals rijden?
- Waarom zou ik een richtingaanwijzer gebruiken als ik al op een voorsorteerstrook rij?
- Welke bestuurder laat ik door bij dubbel ritsen: de linkse of de rechtse?
Op 1 maart viert ritsen zijn 4de verjaardag. Op dezelfde dag in 2014 werd de beleefdheidsregel deel van de wegcode. Nochtans zijn er vandaag nog steeds heel veel misvattingen over het hoe en waarom van ritsen. We zetten ze voor u op een rijtje zodat u de boete én het ongeval vermijdt.
Wanneer ga ik ritsen op de autosnelweg?
In principe wordt er op de autosnelweg nooit geritst. Een oprit is namelijk niet hetzelfde als een voorsorteerstrook voor ritsen en de bestuurders op de autosnelweg hebben altijd voorrang. Ritsen wordt aan de oprit enkel gedaan bij zeer sterk vertraagd verkeer.
Waarom zou ik een ritser doorlaten als ik op een voorrangsbaan rij?
Wanneer u op een hoofdbaan rijdt waar ritsen nodig is, vervalt de voorrangsregel voor de hoofdbaan. Bestuurders die correct willen invoegen via het rits-systeem hebben in dat geval voorrang op u.
Hoe geraak ik sneller op mijn bestemming door niet te ritsen?
Het lijkt een tegenstelling, maar trager rijden krijgt ons vlugger op onze bestemming. Door trager te rijden is het minder vaak nodig om te stoppen. Daardoor kan het verkeer vlotter doorrijden en ontstaan er minder files. Door te ritsen zullen zowel u als andere bestuurders sneller geraken waar ze moeten zijn.
Waarom zou ik niet aan hoge snelheid tot aan de flessenhals rijden?
U krijgt geen boete voor het aanhouden van de maximumsnelheid op de rits-strook, maar het is vaak toch aangewezen. Niet alleen hoeft u zo niet plots te remmen of volledig tot stilstand te komen om aan de flessenhals te ritsen, andere bestuurders vinden snel rijden op de strook vervelend. Ze staan zelf stil of rijden heel traag en ervaren snel rijden richting de flessenhals als asociaal gedrag. U zal dan ook meer kans maken om vlot te ritsen door sociaal te rijden.
Waarom zou ik een richtingaanwijzer gebruiken als ik al op een voorsorteerstrook rij?
Bij elke verandering van rijrichting, manoeuvre of zijdelingse beweging zijn de richtingaanwijzers verplicht. Ook wanneer er bij voorsorteerstroken of flessenhalzen wegmarkeringen in de vorm van pijlen zijn, moet u de lichten gebruiken. Ook al ritst u correct, u kan nog steeds een boete krijgen voor verkeerd gebruik van de richtingaanwijzers.
Welke bestuurder laat ik door bij dubbel ritsen: de linkse of de rechtse?
Bij verkeerssituaties waarbij de middelste strook doorgaand verkeer bevat en zowel de linker- als rechterstrook moeten invoegen, hebben beide stroken voorrang. Bovendien gelden ook andere voorrangsregels zoals voorrang van rechts. Concreet wil dat zeggen dat u als bestuurder op de middelste strook eerst een wagen langs uw rechterkant voorrang verleent en daarna een van uw linkerkant. Eens u uit beide richtingen een bestuurder liet doorrijden, hoeft u geen andere auto’s meer voorrang te verlenen.
Wat als ik nog vragen heb over ritsen? Welke boete kan ik krijgen voor incorrect voorrang verlenen? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer