Hoeveel spookrijders veroorzaken een ongeval onder invloed?

 Hoeveel spookrijders veroorzaken een ongeval onder invloed?

Wie zijn de spookrijders op de Belgische wegen? Hoe vaak veroorzaken zij op die manier een ongeval onder invloed? In maart zien onze wegen de meeste spookrijders van het hele jaar. Spookrijden heeft verschillende oorzaken, maar is altijd heel gevaarlijk.

  • Wie zijn de spookrijders op de Belgische wegen?
  • Hoeveel ongevallen met spookrijders gebeuren onder invloed?
  • Wat zijn de mogelijke gevolgen?

 

Afgelopen jaren zagen de Belgische wegen jaarlijks om en bij de 200 spookrijders. Ze maken slechts 1% van het totaal aantal ongevallen uit, maar die ongevallen zijn pakken ernstiger dan andere voorvallen of verkeersinbreuken. Wie zijn deze spookrijders? Wat zijn de gevolgen van spookrijden?

 

Wie zijn de spookrijders op de Belgische wegen?

Bestuurders kunnen om heel uiteenlopende redenen beginnen met spookrijden. Ze worden onderverdeeld in 3 verschillende categorieën: bestuurders die onopzettelijk spookrijden, zij die het opzettelijk doen en bestuurders onder invloed. Mensen die onopzettelijk spookrijden doen dat vaak door verwarring, desoriëntatie of een verkeerde interpretatie van de signalisatie. Bestuurders die opzettelijk spookrijden doen dat meestal voor de kick, een weddenschap of als wanhoopsdaad.

Onopzettelijke spookrijders zijn vaak zelf helemaal in paniek wanneer ze zich tegenover aankomend verkeer bevinden. In de meeste gevallen valt dit voor bij beperkt zicht of slechte weersomstandigheden.

Hoeveel ongevallen met spookrijders gebeuren onder invloed?

Spookrijden onder invloed maakt maar liefst een kwart van de ongevallen uit. Een bijzonder hoog cijfer, zeker wanneer we weten dat ongevallen onder invloed de laatste jaren sterk afnemen. Concreet gebeuren er bij spookrijden 2,5 keer meer ongevallen onder invloed dan bij andere letselongevallen op de autosnelwegen. Naast bestuurders onder invloed is vooral het aandeel van senioren opvallend. Hoewel slechts 4% van alle betrokken bestuurders bij letselongevallen boven de 65 zijn, maken ze een verbazingwekkende 21% uit van alle spookrijders.

Doorheen het jaar zijn het aantal ongevallen met spookrijders relatief evenredig verdeeld. Toch is er met 11% van alle ongevallen een piek te zien in maart.

Wat zijn de mogelijke gevolgen?

De mogelijke gevolgen van spookrijden hangen sterk af van de oorzaak. Hoewel spookrijden een zwaar verkeersmisdrijf is, kan de rechter toch beslissen in bepaalde situaties van onvrijwillig spookrijden een mildere straf op te leggen. Zo kan een rechter beslissen dat verwarring en desoriëntatie grond zijn voor een rijverbod op basis van medische redenen. Dat rijverbod kan na medische testen ongedaan worden gemaakt. In geval van opzettelijk spookrijden of het veroorzaken van een ongeval onder invloed liggen de straffen natuurlijk stukken hoger. Hoewel er bij sommige ongevallen discussie over aansprakelijkheid mogelijk is, is dat hier niet het geval. De spookrijder is altijd in de fout.

 

Wat kan ik doen als ik per ongeluk begin te spookrijden? Wat als ik betrokken geraak bij een ongeval onder invloed? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u