Hoeveel spookrijders veroorzaken een ongeval onder invloed?
Zondag 04 Maart 2018

Wie zijn de spookrijders op de Belgische wegen? Hoe vaak veroorzaken zij op die manier een ongeval onder invloed? In maart zien onze wegen de meeste spookrijders van het hele jaar. Spookrijden heeft verschillende oorzaken, maar is altijd heel gevaarlijk.
- Wie zijn de spookrijders op de Belgische wegen?
- Hoeveel ongevallen met spookrijders gebeuren onder invloed?
- Wat zijn de mogelijke gevolgen?
Afgelopen jaren zagen de Belgische wegen jaarlijks om en bij de 200 spookrijders. Ze maken slechts 1% van het totaal aantal ongevallen uit, maar die ongevallen zijn pakken ernstiger dan andere voorvallen of verkeersinbreuken. Wie zijn deze spookrijders? Wat zijn de gevolgen van spookrijden?
Wie zijn de spookrijders op de Belgische wegen?
Bestuurders kunnen om heel uiteenlopende redenen beginnen met spookrijden. Ze worden onderverdeeld in 3 verschillende categorieën: bestuurders die onopzettelijk spookrijden, zij die het opzettelijk doen en bestuurders onder invloed. Mensen die onopzettelijk spookrijden doen dat vaak door verwarring, desoriëntatie of een verkeerde interpretatie van de signalisatie. Bestuurders die opzettelijk spookrijden doen dat meestal voor de kick, een weddenschap of als wanhoopsdaad.
Onopzettelijke spookrijders zijn vaak zelf helemaal in paniek wanneer ze zich tegenover aankomend verkeer bevinden. In de meeste gevallen valt dit voor bij beperkt zicht of slechte weersomstandigheden.
Hoeveel ongevallen met spookrijders gebeuren onder invloed?
Spookrijden onder invloed maakt maar liefst een kwart van de ongevallen uit. Een bijzonder hoog cijfer, zeker wanneer we weten dat ongevallen onder invloed de laatste jaren sterk afnemen. Concreet gebeuren er bij spookrijden 2,5 keer meer ongevallen onder invloed dan bij andere letselongevallen op de autosnelwegen. Naast bestuurders onder invloed is vooral het aandeel van senioren opvallend. Hoewel slechts 4% van alle betrokken bestuurders bij letselongevallen boven de 65 zijn, maken ze een verbazingwekkende 21% uit van alle spookrijders.
Doorheen het jaar zijn het aantal ongevallen met spookrijders relatief evenredig verdeeld. Toch is er met 11% van alle ongevallen een piek te zien in maart.
Wat zijn de mogelijke gevolgen?
De mogelijke gevolgen van spookrijden hangen sterk af van de oorzaak. Hoewel spookrijden een zwaar verkeersmisdrijf is, kan de rechter toch beslissen in bepaalde situaties van onvrijwillig spookrijden een mildere straf op te leggen. Zo kan een rechter beslissen dat verwarring en desoriëntatie grond zijn voor een rijverbod op basis van medische redenen. Dat rijverbod kan na medische testen ongedaan worden gemaakt. In geval van opzettelijk spookrijden of het veroorzaken van een ongeval onder invloed liggen de straffen natuurlijk stukken hoger. Hoewel er bij sommige ongevallen discussie over aansprakelijkheid mogelijk is, is dat hier niet het geval. De spookrijder is altijd in de fout.
Wat kan ik doen als ik per ongeluk begin te spookrijden? Wat als ik betrokken geraak bij een ongeval onder invloed? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer