Welke groep chauffeurs verdient het meest een boete voor onveilig rijden?

 Welke groep chauffeurs verdient het meest een boete voor onveilig rijden?

Welke bestuurders zijn het gevaarlijkst op de weg? Welke boete mag de jonge bestuurder verwachten?

  • Welke bestuurders hebben de gevaarlijkste rijstijl?
  • Wat zijn de gevolgen voor onveilig rijden bij jonge bestuurders?
  • Wat kan eraan gedaan worden naast een boete?

 

Onderzoek aan het Noorse Institute of Transport Economics kwam tot de conclusie dat niet vrouwen de minst goede automobilisten zijn, maar dat jonge mannen het vaakst bij ongevallen betrokken zijn. Wat maakt hun rijstijl zoveel gevaarlijker? Welke stappen kunnen ertegen ondernomen worden?

 

Welke bestuurders hebben de gevaarlijkste rijstijl?

Het Noorse onderzoek verliep met een vragenlijst bij 1.100 middelbare scholieren en leerkrachten. Zo’n 208 hadden geen rijbewijs, 414 waren volwassenen. Hun antwoorden werden getoetst aan proefondervindelijk onderzoek waarbij afleiding tijdens het rijden werd getest. Conclusie: jonge mannelijke bestuurders zijn het snelst afgeleid. Die conclusie bevestigt de bevindingen van het Vias van halverwege vorig jaar bij mannelijke bestuurders tussen de 18 en 25 jaar. Het Vias benadrukte dat veel jonge mannen te veel vertrouwen hebben achter het stuur en zichzelf al als ervaren zien na 1.000 km.

Dat vertrouwen is volgens het Vias misplaatst: “Het kantelpunt ligt op 2.500 km. Pas vanaf 10.000k m kan je van een beetje ervaring spreken.”

 

Wat zijn de gevolgen voor onveilig rijden bij jonge bestuurders?

De belangrijkste gevolgen van het onveilig rijgedrag van jonge mannen is niet de hoge boete, wel het aantal ongevallen waarbij ze betrokken zijn. Zij hebben zelfs 10 keer meer kans betrokken te zijn bij een dodelijk ongeval dan bestuurders tussen de 30 en 59 jaar. Bovendien zijn verkeersongevallen ook de nummer 1 doodsoorzaak bij jongeren tussen de 20 en 24 jaar. Daarbij komt ook nog dat beginnende bestuurders in het algemeen slechts 9% van alle bestuurders op de weg uitmaken, maar dat ze wel betrokken zijn bij 21% van de letselongevallen.

 

Wat kan eraan gedaan worden naast een boete?

Verschillende stappen werden ondernomen om het aantal ongevallen terug te schroeven. Zo werden al in 2007 strengere straffen bepaald voor beginnende bestuurders die minder dan 2 jaar hun rijbewijs hebben. Die straffen gaan ook verder dan een dure boete, en omvatten vooral het intrekken van het rijbewijs en het opnieuw afleggen van het rijexamen. Maar er zijn ook meer ludieke initiatieven die vooral met een beloningssysteem willen werken. Zo ontwikkelde het Vias de app Smart Drivers. Die registreert het rijgedrag van de bestuurder waarna die punten en tips over veilig rijden krijgt.

 

Hoe kan ik veilig blijven in het verkeer en geen boete in de bus krijgen? Wat als ik als jonge bestuurder een ongeval had? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
 CBD achter het stuur: ken de risico’s

Donderdag 25 Januari 2024

CBD achter het stuur: ken de risico’s

We zien de laatste jaren een sterke stijging in het aantal chauffeurs die positief testen op drugsgebruik. Meer en meer gaat het specifiek over CBD. Dit is een stof die ook aanwezig is in cannabis en geconsumeerd kan worden in verschillende vormen. Hierdoor staat het bekend om zijn ontspannende eigenschappen, wat de combinatie met autorijden uiterst gevaarlijk maakt. Rijden onder invloed van alcohol of drugs blijft één van de grootste oorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Er wordt dan ook steeds luider geroepen om chauffeurs die onder invloed zijn sterker te straffen. In dit artikel bekijken we wat je momenteel riskeert bij een positieve test op drugsgebruik.

Lees meer
close menu 1u