Welke groep chauffeurs verdient het meest een boete voor onveilig rijden?
Maandag 29 Januari 2018

Welke bestuurders zijn het gevaarlijkst op de weg? Welke boete mag de jonge bestuurder verwachten?
- Welke bestuurders hebben de gevaarlijkste rijstijl?
- Wat zijn de gevolgen voor onveilig rijden bij jonge bestuurders?
- Wat kan eraan gedaan worden naast een boete?
Onderzoek aan het Noorse Institute of Transport Economics kwam tot de conclusie dat niet vrouwen de minst goede automobilisten zijn, maar dat jonge mannen het vaakst bij ongevallen betrokken zijn. Wat maakt hun rijstijl zoveel gevaarlijker? Welke stappen kunnen ertegen ondernomen worden?
Welke bestuurders hebben de gevaarlijkste rijstijl?
Het Noorse onderzoek verliep met een vragenlijst bij 1.100 middelbare scholieren en leerkrachten. Zo’n 208 hadden geen rijbewijs, 414 waren volwassenen. Hun antwoorden werden getoetst aan proefondervindelijk onderzoek waarbij afleiding tijdens het rijden werd getest. Conclusie: jonge mannelijke bestuurders zijn het snelst afgeleid. Die conclusie bevestigt de bevindingen van het Vias van halverwege vorig jaar bij mannelijke bestuurders tussen de 18 en 25 jaar. Het Vias benadrukte dat veel jonge mannen te veel vertrouwen hebben achter het stuur en zichzelf al als ervaren zien na 1.000 km.
Dat vertrouwen is volgens het Vias misplaatst: “Het kantelpunt ligt op 2.500 km. Pas vanaf 10.000k m kan je van een beetje ervaring spreken.”
Wat zijn de gevolgen voor onveilig rijden bij jonge bestuurders?
De belangrijkste gevolgen van het onveilig rijgedrag van jonge mannen is niet de hoge boete, wel het aantal ongevallen waarbij ze betrokken zijn. Zij hebben zelfs 10 keer meer kans betrokken te zijn bij een dodelijk ongeval dan bestuurders tussen de 30 en 59 jaar. Bovendien zijn verkeersongevallen ook de nummer 1 doodsoorzaak bij jongeren tussen de 20 en 24 jaar. Daarbij komt ook nog dat beginnende bestuurders in het algemeen slechts 9% van alle bestuurders op de weg uitmaken, maar dat ze wel betrokken zijn bij 21% van de letselongevallen.
Wat kan eraan gedaan worden naast een boete?
Verschillende stappen werden ondernomen om het aantal ongevallen terug te schroeven. Zo werden al in 2007 strengere straffen bepaald voor beginnende bestuurders die minder dan 2 jaar hun rijbewijs hebben. Die straffen gaan ook verder dan een dure boete, en omvatten vooral het intrekken van het rijbewijs en het opnieuw afleggen van het rijexamen. Maar er zijn ook meer ludieke initiatieven die vooral met een beloningssysteem willen werken. Zo ontwikkelde het Vias de app Smart Drivers. Die registreert het rijgedrag van de bestuurder waarna die punten en tips over veilig rijden krijgt.
Hoe kan ik veilig blijven in het verkeer en geen boete in de bus krijgen? Wat als ik als jonge bestuurder een ongeval had? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel

Maandag 03 Maart 2025
Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.
Lees meer
Maandag 03 Maart 2025
Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteitenDe opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.
Lees meer
De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.
Lees meer