Welke boete krijgt de middenvakrijder?
Vrijdag 16 Februari 2018

Welke problemen veroorzaakt middenvakrijden? Hoe kan ik daarvoor een boete krijgen? Een van de grootste ergernissen op de Belgische wegen is de middenvakrijder, die altijd op het middelste vak blijft. Maar wist u dat u daarvoor ook een boete kan krijgen?
- Wie is de middenvakrijder?
- Wat is er zo gevaarlijk aan op het middelste vak blijven rijden?
- Welke boete hangt eraan vast?
Dat middenvakrijders voor veel ergernis zorgt, hoeven we u niet te vertellen. Maar het ergerlijke gedrag is daarbij ook gevaarlijk. Daarom riskeert u niet enkel geïrriteerd gedrag van andere bestuurders op de weg, maar ook een fikse boete. Waarom blijven we rijden op het middenvak? Wat zijn de gevolgen ervan?
Wie is de middenvakrijder?
Hoewel we ons allemaal lijken te ergeren aan middenvakrijder, maakt iedereen zich er wel eens schuldig aan. We hebben er dan ook altijd een reden voor. De ene lijkt het veiliger en vlotter om steeds op hetzelfde vak te rijden, anderen lijken het de enige plaats te vinden waar ze hun snelheid kunnen aanhouden. Links gaat het namelijk vaak te snel, rechts te traag.
Bovendien vormen zich op het uiterst rechtse vak vaak groeven door alle vrachtwagens die er rijden, en die kunnen bij regenachtig weer slipgevaar veroorzaken. Bestuurders vergeten dan terug te keren naar het rechtse vak wanneer dat terug veilig is.
Wat is er zo gevaarlijk aan op het middelste vak blijven rijden?
“Hardnekkig middenvakrijden is een vorm van zeer hinderlijk rijgedrag.” Dat verklaart Geert Popelier, woordvoerder van mobiliteitsvereniging VAB. Volgens hem dwingt het andere weggebruikers ook vaak tot gevaarlijk rijgedrag, zoals rechts inhalen. Zij kunnen daar dan weer een boete voor krijgen. Ook worden andere bestuurders vaak gedwongen om verschillende rijstroken over te steken om in te halen, wat iedereen in gevaar brengt.
Om dat gevaarlijke rijgedrag tegen te gaan, vinden sommigen dat de boete verhoogd moet worden, maar daar is niet iedereen het mee eens.
Welke boete hangt eraan vast?
De huidige boete voor middenvakrijden bedraagt €116 bij onmiddellijke inning en €160 bij minnelijke schikking. Volgens Popelier is dat ruim voldoende. Hij klaagt vooral aan dat het gedrag gewoon te weinig gesanctioneerd wordt in de eerste plaats. Dat komt vooral omdat het zo moeilijk vast te stellen is. Hij pleit ervoor het probleem aan te pakken met camera’s die rijstroken over lange afstand observeren, zoals bij trajectcontrole. Alleen dan kan betrouwbaar worden vastgesteld of het gestelde gedrag beboet kan worden.
Wat als ik me op het rechtse vak niet veilig voel? Hoe lang moet ik op het middenvak blijven rijden voor ik een boete kan krijgen? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer