Welke boete krijgt de middenvakrijder?

 Welke boete krijgt de middenvakrijder?

Welke problemen veroorzaakt middenvakrijden? Hoe kan ik daarvoor een boete krijgen? Een van de grootste ergernissen op de Belgische wegen is de middenvakrijder, die altijd op het middelste vak blijft. Maar wist u dat u daarvoor ook een boete kan krijgen?

  • Wie is de middenvakrijder?
  • Wat is er zo gevaarlijk aan op het middelste vak blijven rijden?
  • Welke boete hangt eraan vast?

 

Dat middenvakrijders voor veel ergernis zorgt, hoeven we u niet te vertellen. Maar het ergerlijke gedrag is daarbij ook gevaarlijk. Daarom riskeert u niet enkel geïrriteerd gedrag van andere bestuurders op de weg, maar ook een fikse boete. Waarom blijven we rijden op het middenvak? Wat zijn de gevolgen ervan?

 

Wie is de middenvakrijder?

Hoewel we ons allemaal lijken te ergeren aan middenvakrijder, maakt iedereen zich er wel eens schuldig aan. We hebben er dan ook altijd een reden voor. De ene lijkt het veiliger en vlotter om steeds op hetzelfde vak te rijden, anderen lijken het de enige plaats te vinden waar ze hun snelheid kunnen aanhouden. Links gaat het namelijk vaak te snel, rechts te traag.

Bovendien vormen zich op het uiterst rechtse vak vaak groeven door alle vrachtwagens die er rijden, en die kunnen bij regenachtig weer slipgevaar veroorzaken. Bestuurders vergeten dan terug te keren naar het rechtse vak wanneer dat terug veilig is.

 

Wat is er zo gevaarlijk aan op het middelste vak blijven rijden?

“Hardnekkig middenvakrijden is een vorm van zeer hinderlijk rijgedrag.” Dat verklaart Geert Popelier, woordvoerder van mobiliteitsvereniging VAB. Volgens hem dwingt het andere weggebruikers ook vaak tot gevaarlijk rijgedrag, zoals rechts inhalen. Zij kunnen daar dan weer een boete voor krijgen. Ook worden andere bestuurders vaak gedwongen om verschillende rijstroken over te steken om in te halen, wat iedereen in gevaar brengt.

Om dat gevaarlijke rijgedrag tegen te gaan, vinden sommigen dat de boete verhoogd moet worden, maar daar is niet iedereen het mee eens.

 

Welke boete hangt eraan vast?

De huidige boete voor middenvakrijden bedraagt €116 bij onmiddellijke inning en €160 bij minnelijke schikking. Volgens Popelier is dat ruim voldoende. Hij klaagt vooral aan dat het gedrag gewoon te weinig gesanctioneerd wordt in de eerste plaats. Dat komt vooral omdat het zo moeilijk vast te stellen is. Hij pleit ervoor het probleem aan te pakken met camera’s die rijstroken over lange afstand observeren, zoals bij trajectcontrole. Alleen dan kan betrouwbaar worden vastgesteld of het gestelde gedrag beboet kan worden.

 

Wat als ik me op het rechtse vak niet veilig voel? Hoe lang moet ik op het middenvak blijven rijden voor ik een boete kan krijgen? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Action récursoire d’une assurance après un accident

Donderdag 24 Juni 2021

Action récursoire d’une assurance après un accident

Après un accident où un assuré est reconnu fautif et sous l’influence de l’alcool notamment, l’assurance dispose d’un droit de recours, également appelé action récursoire. Intolaw explique dans cet article ce qu’il faut savoir sur cette action, les notions principales liées au recours, ainsi que les réflexes à avoir dans pareille situation.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Maandag 21 Juni 2021

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken. Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Lees meer
 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Dinsdag 15 Juni 2021

Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

Lees meer
close menu