Welke boete krijgt de middenvakrijder?

 Welke boete krijgt de middenvakrijder?

Welke problemen veroorzaakt middenvakrijden? Hoe kan ik daarvoor een boete krijgen? Een van de grootste ergernissen op de Belgische wegen is de middenvakrijder, die altijd op het middelste vak blijft. Maar wist u dat u daarvoor ook een boete kan krijgen?

  • Wie is de middenvakrijder?
  • Wat is er zo gevaarlijk aan op het middelste vak blijven rijden?
  • Welke boete hangt eraan vast?

 

Dat middenvakrijders voor veel ergernis zorgt, hoeven we u niet te vertellen. Maar het ergerlijke gedrag is daarbij ook gevaarlijk. Daarom riskeert u niet enkel geïrriteerd gedrag van andere bestuurders op de weg, maar ook een fikse boete. Waarom blijven we rijden op het middenvak? Wat zijn de gevolgen ervan?

 

Wie is de middenvakrijder?

Hoewel we ons allemaal lijken te ergeren aan middenvakrijder, maakt iedereen zich er wel eens schuldig aan. We hebben er dan ook altijd een reden voor. De ene lijkt het veiliger en vlotter om steeds op hetzelfde vak te rijden, anderen lijken het de enige plaats te vinden waar ze hun snelheid kunnen aanhouden. Links gaat het namelijk vaak te snel, rechts te traag.

Bovendien vormen zich op het uiterst rechtse vak vaak groeven door alle vrachtwagens die er rijden, en die kunnen bij regenachtig weer slipgevaar veroorzaken. Bestuurders vergeten dan terug te keren naar het rechtse vak wanneer dat terug veilig is.

 

Wat is er zo gevaarlijk aan op het middelste vak blijven rijden?

“Hardnekkig middenvakrijden is een vorm van zeer hinderlijk rijgedrag.” Dat verklaart Geert Popelier, woordvoerder van mobiliteitsvereniging VAB. Volgens hem dwingt het andere weggebruikers ook vaak tot gevaarlijk rijgedrag, zoals rechts inhalen. Zij kunnen daar dan weer een boete voor krijgen. Ook worden andere bestuurders vaak gedwongen om verschillende rijstroken over te steken om in te halen, wat iedereen in gevaar brengt.

Om dat gevaarlijke rijgedrag tegen te gaan, vinden sommigen dat de boete verhoogd moet worden, maar daar is niet iedereen het mee eens.

 

Welke boete hangt eraan vast?

De huidige boete voor middenvakrijden bedraagt €116 bij onmiddellijke inning en €160 bij minnelijke schikking. Volgens Popelier is dat ruim voldoende. Hij klaagt vooral aan dat het gedrag gewoon te weinig gesanctioneerd wordt in de eerste plaats. Dat komt vooral omdat het zo moeilijk vast te stellen is. Hij pleit ervoor het probleem aan te pakken met camera’s die rijstroken over lange afstand observeren, zoals bij trajectcontrole. Alleen dan kan betrouwbaar worden vastgesteld of het gestelde gedrag beboet kan worden.

 

Wat als ik me op het rechtse vak niet veilig voel? Hoe lang moet ik op het middenvak blijven rijden voor ik een boete kan krijgen? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u