Hoe helpen verkeersboetes de verkeersveiligheid?

 Hoe helpen verkeersboetes de verkeersveiligheid?

Wat zijn conflictvrije kruispunten? Waarom hebben we er meer nodig? Met de recente toename in conflictvrije kruispunten, hoopte Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts een flinke dalingen in het aantal ongevallen te zien. Wat zeggen de cijfers?

·      Waar gaan de opbrengsten van verkeersboetes heen?

·      Wat doet het Vlaams Verkeersveiligheidsplan?

·      Welke veranderingen wil het plan teweegbrengen?

 

De resultaten van het aantal ongevallen op conflictvrije kruispunten vielen voorlopig tegen. Er werd een stijging van 13% geregistreerd op de betreffende plaatsen tussen 2013 en 2016. De cijfers van 2017 zijn nog niet gekend. Waar komen die conflictvrije kruispunten vandaan? Hoe helpen onze verkeersboetes de verkeersveiligheid?

 

Waar gaan de opbrengsten van verkeersboetes heen?

Sinds 2015 gaan de opbrengsten van verkeersboetes niet langer naar de staatskas, maar worden ze geïnvesteerd in verkeersveiligheid. Met het Vlaams Verkeersveiligheidsfonds en bijhorend plan voert Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts flink wat veranderingen door die de verkeersveiligheid ten goede moeten komen. Daardoor zijn verkeersboetes niet langer gewoon een straf voor wangedrag in het verkeer, maar helpen ze ook de situatie te verbeteren.

Onder andere conflictvrije kruispunten moeten de situatie helpen. Daarbij worden de verkeerslichten aan kruispunten zodanig aangepast dat zwakke en sterke weggebruikers elkaar niet moeten kruisen.

 

Wat doet het Vlaams Verkeersveiligheidsplan?

Het Vlaams Verkeersveiligheidsplan baseert zich op onderzoek om pijnpunten in de huidige verkeerssituatie aan te passen. Om de verkeersveiligheid in Vlaanderen drastisch te verbeteren, werden er 25 maatregelen uitgedacht die over verschillende aspecten van verkeersveiligheid lopen. Ze rusten op 5 pijlers: informeren en sensibiliseren, verkeersveilig ontwerp en technologie, handhaving en regelgeving, evaluatie en monitoring, en norm- en gedragsverandering.

 

Welke veranderingen wil het plan teweegbrengen?

De Belgische wegen tellen een hoog aantal verkeersdoden en dat aantal moet het plan terugdringen. Samen met tal van andere maatregelen, moeten de gekende conflictvrije kruispunten daarbij helpen. Hoewel de cijfers voorlopig nog niet het gewenste effect hadden, wordt er wel voorspeld dat ze in de toekomst belangrijk zullen zijn bij het vermijden van ongevallen. Nu zijn ongeveer 85% van de Vlaamse kruispunten conflictvrij. Minister Weyst benadrukt dat we pas echt belang mogen hechten aan de resultaten nadat alle inspanningen werden gedaan.

 

Welke andere acties onderneemt het Vlaams Verkeersveiligheidsplan? Wat als ik als zwakke weggebruiker werd aangereden? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u