Hoe helpen verkeersboetes de verkeersveiligheid?
Vrijdag 02 Februari 2018

Wat zijn conflictvrije kruispunten? Waarom hebben we er meer nodig? Met de recente toename in conflictvrije kruispunten, hoopte Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts een flinke dalingen in het aantal ongevallen te zien. Wat zeggen de cijfers?
· Waar gaan de opbrengsten van verkeersboetes heen?
· Wat doet het Vlaams Verkeersveiligheidsplan?
· Welke veranderingen wil het plan teweegbrengen?
De resultaten van het aantal ongevallen op conflictvrije kruispunten vielen voorlopig tegen. Er werd een stijging van 13% geregistreerd op de betreffende plaatsen tussen 2013 en 2016. De cijfers van 2017 zijn nog niet gekend. Waar komen die conflictvrije kruispunten vandaan? Hoe helpen onze verkeersboetes de verkeersveiligheid?
Waar gaan de opbrengsten van verkeersboetes heen?
Sinds 2015 gaan de opbrengsten van verkeersboetes niet langer naar de staatskas, maar worden ze geïnvesteerd in verkeersveiligheid. Met het Vlaams Verkeersveiligheidsfonds en bijhorend plan voert Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts flink wat veranderingen door die de verkeersveiligheid ten goede moeten komen. Daardoor zijn verkeersboetes niet langer gewoon een straf voor wangedrag in het verkeer, maar helpen ze ook de situatie te verbeteren.
Onder andere conflictvrije kruispunten moeten de situatie helpen. Daarbij worden de verkeerslichten aan kruispunten zodanig aangepast dat zwakke en sterke weggebruikers elkaar niet moeten kruisen.
Wat doet het Vlaams Verkeersveiligheidsplan?
Het Vlaams Verkeersveiligheidsplan baseert zich op onderzoek om pijnpunten in de huidige verkeerssituatie aan te passen. Om de verkeersveiligheid in Vlaanderen drastisch te verbeteren, werden er 25 maatregelen uitgedacht die over verschillende aspecten van verkeersveiligheid lopen. Ze rusten op 5 pijlers: informeren en sensibiliseren, verkeersveilig ontwerp en technologie, handhaving en regelgeving, evaluatie en monitoring, en norm- en gedragsverandering.
Welke veranderingen wil het plan teweegbrengen?
De Belgische wegen tellen een hoog aantal verkeersdoden en dat aantal moet het plan terugdringen. Samen met tal van andere maatregelen, moeten de gekende conflictvrije kruispunten daarbij helpen. Hoewel de cijfers voorlopig nog niet het gewenste effect hadden, wordt er wel voorspeld dat ze in de toekomst belangrijk zullen zijn bij het vermijden van ongevallen. Nu zijn ongeveer 85% van de Vlaamse kruispunten conflictvrij. Minister Weyst benadrukt dat we pas echt belang mogen hechten aan de resultaten nadat alle inspanningen werden gedaan.
Welke andere acties onderneemt het Vlaams Verkeersveiligheidsplan? Wat als ik als zwakke weggebruiker werd aangereden? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer