Hoe helpen verkeersboetes de verkeersveiligheid?

 Hoe helpen verkeersboetes de verkeersveiligheid?

Wat zijn conflictvrije kruispunten? Waarom hebben we er meer nodig? Met de recente toename in conflictvrije kruispunten, hoopte Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts een flinke dalingen in het aantal ongevallen te zien. Wat zeggen de cijfers?

·      Waar gaan de opbrengsten van verkeersboetes heen?

·      Wat doet het Vlaams Verkeersveiligheidsplan?

·      Welke veranderingen wil het plan teweegbrengen?

 

De resultaten van het aantal ongevallen op conflictvrije kruispunten vielen voorlopig tegen. Er werd een stijging van 13% geregistreerd op de betreffende plaatsen tussen 2013 en 2016. De cijfers van 2017 zijn nog niet gekend. Waar komen die conflictvrije kruispunten vandaan? Hoe helpen onze verkeersboetes de verkeersveiligheid?

 

Waar gaan de opbrengsten van verkeersboetes heen?

Sinds 2015 gaan de opbrengsten van verkeersboetes niet langer naar de staatskas, maar worden ze geïnvesteerd in verkeersveiligheid. Met het Vlaams Verkeersveiligheidsfonds en bijhorend plan voert Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts flink wat veranderingen door die de verkeersveiligheid ten goede moeten komen. Daardoor zijn verkeersboetes niet langer gewoon een straf voor wangedrag in het verkeer, maar helpen ze ook de situatie te verbeteren.

Onder andere conflictvrije kruispunten moeten de situatie helpen. Daarbij worden de verkeerslichten aan kruispunten zodanig aangepast dat zwakke en sterke weggebruikers elkaar niet moeten kruisen.

 

Wat doet het Vlaams Verkeersveiligheidsplan?

Het Vlaams Verkeersveiligheidsplan baseert zich op onderzoek om pijnpunten in de huidige verkeerssituatie aan te passen. Om de verkeersveiligheid in Vlaanderen drastisch te verbeteren, werden er 25 maatregelen uitgedacht die over verschillende aspecten van verkeersveiligheid lopen. Ze rusten op 5 pijlers: informeren en sensibiliseren, verkeersveilig ontwerp en technologie, handhaving en regelgeving, evaluatie en monitoring, en norm- en gedragsverandering.

 

Welke veranderingen wil het plan teweegbrengen?

De Belgische wegen tellen een hoog aantal verkeersdoden en dat aantal moet het plan terugdringen. Samen met tal van andere maatregelen, moeten de gekende conflictvrije kruispunten daarbij helpen. Hoewel de cijfers voorlopig nog niet het gewenste effect hadden, wordt er wel voorspeld dat ze in de toekomst belangrijk zullen zijn bij het vermijden van ongevallen. Nu zijn ongeveer 85% van de Vlaamse kruispunten conflictvrij. Minister Weyst benadrukt dat we pas echt belang mogen hechten aan de resultaten nadat alle inspanningen werden gedaan.

 

Welke andere acties onderneemt het Vlaams Verkeersveiligheidsplan? Wat als ik als zwakke weggebruiker werd aangereden? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Actueel

 Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.

Lees meer
 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
close menu 1u