Wat zeggen de cijfers over rijden onder invloed in Gent?

 Wat zeggen de cijfers over rijden onder invloed in Gent?

Welke resultaten gaf het Weekend zonder alcohol in Gent? Hoe pakt de stad rijden onder invloed aan? Het Weekend zonder alcohol was nationaal een succes, maar de Gentse cijfers vertellen een ander verhaal. IntoLaw licht toe.

·      Welke cijfers gaf de Gentse politie vrij over afgelopen jaar?

·      Hoe verliep het Weekend zonder alcohol daar?

·      Welke conclusies kunnen er getrokken worden?

 

De cijfers die de Gentse politie recent vrijgaf over rijden onder invloed over de laatste jaren, voorspellen niet veel goeds. Zeker na het succes van Weekend zonder alcohol, staan de Gentse cijfers in schril contrast met de bevindingen op nationaal vlak. Hoe verliep het Weekend in Gent? Wat kunnen we daaruit opmaken?

 

Welke cijfers gaf de Gentse politie vrij over afgelopen jaar?

Over de voorbije jaren daalde het nationale cijfer van rijden onder invloed traag maar zeker, maar Gent lijkt niet deel te nemen aan die tendens. Daar stegen de dronken chauffeurs elk jaar sinds 2015. Toen werden er 608 processen-verbaal opgesteld voor rijden onder invloed. In 2016 waren dat er 847, en 2017 klokt af op maar liefst 1.209 pv’s. Een forse stijging. Daartegenover staat wel dat het aantal ongevallen onder invloeden daalde van 438 in 2014 tot 337 anno november 2017. Cijfers voor het volledige jaar zijn er nog niet.

Hoe verliep het Weekend zonder alcohol daar?

Ook in Gent organiseerde de politie extra alcoholcontroles voor Weekend zonder alcohol. Ze pakten het efficiënt aan door eerst met een snuffeltoestel de auto te testen, en de blaastest enkel af te nemen wanneer het toestel alcohol detecteerde. Zo konden meer auto’s op korte tijd gecontroleerd worden. Ook al waren de Weekend-controles op voorhand aangekondigd, toch werden er nog 84 bestuurders betrapt op rijden onder invloed, zo’n 3,2% van de gecontroleerden. Onder hen hadden 15 mensen genoeg gedronken om hun rijbewijs kwijt te zijn.

De politie kijkt niet op van de resultaten. Volgens hen zijn bestuurders die rijden onder invloed schering en inslag in de stad. Ze zien wel een daling in het aantal ongevallen onder invloed.

Welke conclusies kunnen er getrokken worden?

De daling van het aantal ongevallen onder invloed lijkt te contrasteren met de stijging in processen-verbaal. Toch ziet de politie daar een positieve correlatie. De strengere aanpak boekt volgens hen duidelijk resultaat. Of er effectief veel meer dronken gereden wordt in Gent dan in de rest van het land, is moeilijk vast te stellen. Dat efficiënte snuffeltoestel van de Gentse politie kan namelijk ook een rol spelen. Er worden meer mensen gecontroleerd op kortere tijd, wat de cijfers fors kan beïnvloeden. Hoe dan ook blijft Gent ijveren de cijfers naar beneden te duwen.

 

Wat als ik betrokken was in een ongeval onder invloed? Wat als ik niet dronk, maar mijn passagiers wel? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u