135 mensen per dag betrapt op rijden onder invloed!

 135 mensen per dag betrapt op rijden onder invloed!

Hoeveel bestuurders worden dagelijks in ons land beboet voor rijden onder invloed? Hoe zit het met de pakkans? IntoLaw duidt de cijfers én de nieuwe C.R.A.S.H.-controle.

  • Wat is de pakkans bij rijden onder invloed?
  • Hoeveel ongevallen gebeuren er hierdoor jaarlijks?
  • Wat is een C.R.A.S.H.-controle?

BOB-campagnes, Wodca-controles, Nacht Zonder Ongevallen,… Ondanks de 1,5 miljoen alcoholcontroles per jaar om het rijden onder invloed tegen te gaan, worden er dagelijks nog 135 bestuurders betrapt en beboet in ons land. Waarom leveren deze inspanningen niet de beoogde resultaten op? Welk nieuw type controle lanceerde de politie onlangs?

 

Wat is de pakkans bij rijden onder invloed?

Hoewel er in België vorig jaar 49.150 bestuurders beboet werden, is de pakkans in ons land nog veel te laag. Uit onderzoek van Vias blijkt immers dat u gemiddeld 58.000 kilometer onder invloed kan rijden alvorens betrapt te worden door de politie. Opvallend zijn ook de regionale verschillen. Al is het uiteraard logisch dat het aantal betrapte bestuurders in grootsteden als Antwerpen en Gent hoger ligt dan in kleinere politiezones.

Maar wat nog meer te betreuren valt, is hoe de Belg over de pakkans denkt. Uit een ander onderzoek van Vias blijkt dat amper 10% van de bestuurders de pakkans als ‘groot’ of ‘zeer groot’ beschouwt, terwijl dat bij een goed alcoholbeleid 90% zou moeten zijn.

Hoeveel ongevallen gebeuren er hierdoor jaarlijks?

De cijfers van 2017 zijn duidelijk: bij 4.210 ongevallen was er een bestuurder betrokken die te veel gedronken had! "Dat betekent omgerekend dat er gemiddeld ongeveer elke 2 uur een ongeval gebeurt waarbij alcohol een rol speelt.", zegt Stef Willems, woordvoerder bij Vias, die ook pleit voor een verhoging van de pakkans bij rijden onder invloed.

"Chauffeurs moeten het gevoel hebben dat ze op elk moment en op elke plek kunnen worden gecontroleerd op alcohol. Iedereen moet weten: als je met de wagen rijdt, drink je niet.", aldus Willems.

Wat is een C.R.A.S.H.-controle?

Uiteraard reikt de verkeersproblematiek verder dan rijden onder invloed. Ook snelheid is nog steeds een grote boosdoener wanneer het gaat over het aantal verkeersdoden. Daarom introduceerde de Gentse politie onlangs een nieuw type verkeerscontrole: de C.R.A.S.H.-controle, wat staat voor ‘door Controle Roesmiddelen, Alcohol en Snelheid Handhaven’. Dit type controle moet dus beide verkeersonveilige gedragingen tegelijkertijd aanpakken.

Bij deze controles, die vaak aan evenementen zullen gekoppeld worden, zullen agenten zich op de meest gevoelige tijdstippen opstellen om de pakkans zo hoog mogelijk te houden. U bent dus bij deze gewaarschuwd!

Werd u onlangs zelf betrapt op rijden onder invloed? Of op overdreven snelheid? Vul onderstaand formulier in om uw boete te laten berekenen of vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u