Wat met verkeersboetes bij zelfrijdende wagens?

 Wat met verkeersboetes bij zelfrijdende wagens?

Hoe zit er toekomst in zelfrijdende deelvoertuigen? Wat gebeurt er dan met de verkeersboetes? De specialisten van IntoLaw kijken in de toekomst.

  • Waarom meer deelwagens?
  • Hoe vermijden autonome wagens verkeersboetes voor onder andere foutparkeren?
  • Hoe maken autonome wagens parkeerplaatsen helemaal overbodig?

Meer en meer verkeersexperten zien een toekomst waarbij steeds minder mensen een eigen wagen hebben. Deelwagens zijn volgens hen de toekomst en al zeker met de evolutie in zelfrijdende wagens in het achterhoofd. Een precieze regelgeving rond aansprakelijkheid is er nog niet maar met zo’n moeilijke materie is dat niet verwonderlijk. Maar wat is de invloed van zelfrijdende wagens en zeker deelwagens op het aantal verkeersboetes?

Waarom meer deelwagens?

Volgens vele mobiliteitsexperten vormen deelvoertuigen de toekomst. België en Nederland zetten ook sterk in op zulke voertuigen, met niet enkel personenwagens maar ook autonome bussen. Zo test de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB in de zomer van 2019 het gebruik van kleine autonome bussen.

Zelfrijdende deelvoertuigen moeten in de toekomst ook het hoofd bieden aan het grote fileprobleem waar ons land al jaren mee kampt. Als alle gewone wagens vervangen worden door zelfrijdende wagens, gaat het fileprobleem niet opgelost geraken. Misschien integendeel zelfs, omdat net nog meer mensen de wagen gaan gebruiken om zich te verplaatsen.

Futurologe aan de Erasmushogeschool Maya Van Leemput ziet deze evolutie van deelvoertuigen gunstig verlopen. Ze zegt dat mensen in de grote steden nu al veel zaken delen, gaande van wagens (Cambio) tot fietsen (Blue-bike, Swapfiets). Binnen afzienbare tijd wordt het niet meer dan normaal een app te raadplegen om te kijken waar de dichtstbijzijnde deelwagen zich bevindt.

Hoe vermijden autonome wagens verkeersboetes voor onder andere foutparkeren?

Zelfrijdende voertuigen type 5 rijden volledig zelfstandig. Dat betekent dat ze ook zelf verkeersborden gaan lezen en de wegcode gaan toepassen. Met behulp van slimme camera’s lezen ze verkeersborden en interpreteren ze de borden zodat alles volgens de regels, en hopelijk zonder ongelukken, verloopt. Zo passen de voertuigen hun snelheid aan naargelang de input die de camera’s geven. Ook lezen ze zelf waar ze zich kunnen parkeren en waar niet. U moet zich dus in principe geen zorgen meer maken over ongewenste verkeersboetes voor foutparkeren.

Dat de wagens zelf kunnen bepalen waar ze mogen parkeren en waar niet lijkt volgens visionairs noodzakelijk. Zij zien immers een toekomst waarin uw eigen autonome wagen u ergens afzet om zelf een parkeerplaats te gaan zoeken.

Met deelvoertuigen zouden verkeersboetes in feite niet op naam van de gebruiker mogen komen gezien de geringe invloed van de gebruiker en het feit dat hij geen eigenaar is van het voertuig. Het is aan de Belgische wetgever zich daarover te buigen. In landen zoals Duitsland zit men al een stuk verder.

Hoe maken autonome wagens parkeerplaatsen helemaal overbodig?

In een ideale wereld krijgt niemand nog verkeersboetes voor foutparkeren en als het van mobiliteitsexperten afhangt, komt het ook zover. Er wordt stevig gepleit voor deelvoertuigen die niet parkeren maar gewoon blijven rondrijden. Wagens staan gemiddeld 22,8 uur op een dag geparkeerd. De ruimte die daardoor in beslag wordt genomen is enorm.

In Gent zouden rondrijdende deelvoertuigen een bijkomende beschikbare ruimte van ongeveer 400 keer het Sint-Pietersplein opleveren.

Heeft u nog vragen over de toekomst van zelfrijdende wagens of over deelvoertuigen? Vraag gerust meer informatie aan de experten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Daar is de zon, daar is de BOB-campagne

Vrijdag 01 Juli 2022

Daar is de zon, daar is de BOB-campagne

‘Deze keer ben ik BOB’ luidt de titel van de nieuwe BOB-zomercampagne. Dat België uitermate slecht scoort in een Europees onderzoek naar alcohol achter het stuur, toont het blijvende belang van dergelijke campagnes aan.

Lees meer
 Nieuwe wet voor de elektrische step

Woensdag 29 Juni 2022

Nieuwe wet voor de elektrische step

De regels voor elektrische steps staan op het punt te veranderen als gevolg van een wijziging in de verkeerswetgeving. Deze wijzigingen treden in werking op 1 juli 2022. Intolaw biedt u een overzicht van de wijzigingen die van kracht zullen worden:

Lees meer
 Wat is het doel van de objectiviteitsclausule in een verzekeringscontract?

Donderdag 16 Juni 2022

Wat is het doel van de objectiviteitsclausule in een verzekeringscontract?

De objectiviteitsclausule is een clausule die wettelijk aanwezig moet zijn in alle rechtsbijstandverzekeringspolissen. Maar wat is het doel ervan, wanneer kan er een beroep op worden gedaan en wat met de mogelijke kosten bij de toepassing ervan? De advocaten van Intolaw vatten in dit artikel samen wat u moet weten over de objectiviteitsclausule in België

Lees meer
close menu 1u