Wat met verkeersboetes bij zelfrijdende wagens?

 Wat met verkeersboetes bij zelfrijdende wagens?

Hoe zit er toekomst in zelfrijdende deelvoertuigen? Wat gebeurt er dan met de verkeersboetes? De specialisten van IntoLaw kijken in de toekomst.

Meer en meer verkeersexperten zien een toekomst waarbij steeds minder mensen een eigen wagen hebben. Deelwagens zijn volgens hen de toekomst en al zeker met de evolutie in zelfrijdende wagens in het achterhoofd. Een precieze regelgeving rond aansprakelijkheid is er nog niet maar met zo’n moeilijke materie is dat niet verwonderlijk. Maar wat is de invloed van zelfrijdende wagens en zeker deelwagens op het aantal verkeersboetes?

Waarom meer deelwagens?

Volgens vele mobiliteitsexperten vormen deelvoertuigen de toekomst. België en Nederland zetten ook sterk in op zulke voertuigen, met niet enkel personenwagens maar ook autonome bussen. Zo test de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB in de zomer van 2019 het gebruik van kleine autonome bussen.

Zelfrijdende deelvoertuigen moeten in de toekomst ook het hoofd bieden aan het grote fileprobleem waar ons land al jaren mee kampt. Als alle gewone wagens vervangen worden door zelfrijdende wagens, gaat het fileprobleem niet opgelost geraken. Misschien integendeel zelfs, omdat net nog meer mensen de wagen gaan gebruiken om zich te verplaatsen.

Futurologe aan de Erasmushogeschool Maya Van Leemput ziet deze evolutie van deelvoertuigen gunstig verlopen. Ze zegt dat mensen in de grote steden nu al veel zaken delen, gaande van wagens (Cambio) tot fietsen (Blue-bike, Swapfiets). Binnen afzienbare tijd wordt het niet meer dan normaal een app te raadplegen om te kijken waar de dichtstbijzijnde deelwagen zich bevindt.

Hoe vermijden autonome wagens verkeersboetes voor onder andere foutparkeren?

Zelfrijdende voertuigen type 5 rijden volledig zelfstandig. Dat betekent dat ze ook zelf verkeersborden gaan lezen en de wegcode gaan toepassen. Met behulp van slimme camera’s lezen ze verkeersborden en interpreteren ze de borden zodat alles volgens de regels, en hopelijk zonder ongelukken, verloopt. Zo passen de voertuigen hun snelheid aan naargelang de input die de camera’s geven. Ook lezen ze zelf waar ze zich kunnen parkeren en waar niet. U moet zich dus in principe geen zorgen meer maken over ongewenste verkeersboetes voor foutparkeren.

Dat de wagens zelf kunnen bepalen waar ze mogen parkeren en waar niet lijkt volgens visionairs noodzakelijk. Zij zien immers een toekomst waarin uw eigen autonome wagen u ergens afzet om zelf een parkeerplaats te gaan zoeken.

Met deelvoertuigen zouden verkeersboetes in feite niet op naam van de gebruiker mogen komen gezien de geringe invloed van de gebruiker en het feit dat hij geen eigenaar is van het voertuig. Het is aan de Belgische wetgever zich daarover te buigen. In landen zoals Duitsland zit men al een stuk verder.

Hoe maken autonome wagens parkeerplaatsen helemaal overbodig?

In een ideale wereld krijgt niemand nog verkeersboetes voor foutparkeren en als het van mobiliteitsexperten afhangt, komt het ook zover. Er wordt stevig gepleit voor deelvoertuigen die niet parkeren maar gewoon blijven rondrijden. Wagens staan gemiddeld 22,8 uur op een dag geparkeerd. De ruimte die daardoor in beslag wordt genomen is enorm.

In Gent zouden rondrijdende deelvoertuigen een bijkomende beschikbare ruimte van ongeveer 400 keer het Sint-Pietersplein opleveren.

Heeft u nog vragen over de toekomst van zelfrijdende wagens of over deelvoertuigen? Vraag gerust meer informatie aan de experten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u