Wat is de visie van het Duitse verkeersrecht op autonome wagens?

 Wat is de visie van het Duitse verkeersrecht op autonome wagens?

Hoever staat het Duitse verkeersrecht met de uitbouw van een wettelijk kader rond autonome wagens? Wat is de situatie in België? IntoLaw legt uit.

  • Wat beslisten Duitse verkeersspecialisten?
  • Wat zegt het Duitse verkeersrecht over aansprakelijkheid?
  • Hoever staat België?

Een van de doelen van zelfrijdende wagens is minder verkeersslachtoffers maken. Onderzoeken wijzen uit dat de ontwikkelaars wat dat betreft in elk geval ferme vooruitgang boeken. Kritische stemmen zeggen wel dat autonome wagens nooit de weg op zouden mogen omdat ze ethische vraagstukken niet kunnen oplossen, hoewel ze wel minder verkeersovertredingen zouden opleveren. In het verkeer moeten honderden keuzes gemaakt worden, de ene al moeilijker dan de andere. Het Duitse verkeersrecht wacht niet af en probeert al een wettelijk kader op te stellen. De specialisten van IntoLaw verklaren.

Wat beslisten Duitse verkeersspecialisten?

Duitsland is altijd al vooruitstrevend geweest in de automobielindustrie. Het land blijft dan ook niet bij de pakken zitten en wil het verkeersrecht aanpassen aan autonome wagens. De Technische Universiteit van München stelde een commissie samen om te debatteren over ethische kwesties bij autonome wagens. Onder andere toenmalige Duitse minister van Mobiliteit Alexander Dobrindt en Christoph Lütge, een professor zakelijke ethiek namen deel aan de commissie. Ze stelden een aantal kernregels op voor autonome wagens als aanvulling op het bestaande verkeersrecht.

Ze beslisten onder andere dat er enkel autonome wagens mogen komen als wordt bewezen dat ze veiliger zijn dan gewone auto’s. Een autonome wagen zou ook nooit bewust de bestuurder mogen doden. Als een ongeval niet te vermijden is, is heel hard remmen de enige optie. Het is daarbij wel acceptabel dat de wagen kiest voor het scenario met het minste aantal slachtoffers. De wagen mag geen onderscheid maken tussen personen. Bijvoorbeeld een kind en een bejaarde moeten als gelijken behandeld worden.

Wat zegt het Duitse verkeersrecht over aansprakelijkheid?

Hoe autonomer de wagen, hoe hoger de aansprakelijkheid voor de fabrikant, is een logische denkwijze. Ook aansprakelijkheid was een hot topic bij de commissie. Twee belangrijke conclusies willen we even aanhalen.

Ten eerste zouden de ontwikkelaars en fabrikanten de verantwoordelijkheid dragen bij ongevallen en allerhande incidenten, niet de technologie zelf. Hoe ver de verantwoordelijkheid van de gebruiker reikt, is niet duidelijk.

Ten tweede moeten menselijke bestuurders te allen tijde in staat zijn het voertuig over te nemen. Zo spreken ze zich uit tegen modellen waarin er geen stuur en pedalen zitten maar enkel een bank. Als zo’n auto gehackt wordt, staat u als gebruiker machteloos.

Hoever staat België?

België is minder vooruitstrevend dan Duitsland. Belgische onderzoekers en experten inzake mobiliteit pleitten vooral voor het gebruik van zelfrijdende deelwagens om het fileprobleem op te lossen. Al zeggen onderzoekers dat autonome wagens files misschien enkel maar voeden. Verder zouden deelwagens veel meer ruimte creëren en de luchtkwaliteit verbeteren.

Mobiliteitsexpert Pieter Morlion pleitte in een open brief in januari 2018 er nog voor dat de Belgische ministers dringend moeten beginnen aan de uitbouw van een visionair beleid omtrent zelfrijdende wagens. Vanaf het moment dat de type 5 zelfrijdende wagens op onze wegen rondrijden, is het al te laat.

Veroorzaakte u onlangs een ongeval, al dan niet met een gedeeltelijk autonome wagen? Vraag advies aan de specialisten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u