Wanneer krijgen motorrijders een boete en hoe zit het met ongevallen?

 Wanneer krijgen motorrijders een boete en hoe zit het met ongevallen?

Hoe deed de motorrijder het de voorbije 10 jaar op de Belgische wegen? Hoe gaat die de boete uit de weg? Wat is de rol van de automobilist? Nieuwe cijfers onthullen een flinke evolutie voor de motorrijder de laatste 10 jaar. Intolaw licht toe.

  • Welke boete wordt het vaakst uitgedeeld aan motorrijders?
  • Hoe vaak zijn motorrijders betrokken bij ongevallen?
  • Wat kan eraan gedaan worden?

 

De laatste 10 jaar steeg het aantal motorrijders op de Belgische wegen met 28%, maar daalde het aantal ongevallen waarbij ze betrokken waren met 24%. Een positieve evolutie, dus. Toch is het hoogste aantal dodelijke slachtoffers bij verkeersongevallen nog steeds motorrijder. Hoe komt dat? Wat kan eraan gedaan worden?

 

Welke boete wordt het vaakst uitgedeeld aan motorrijders?

Vooral met snelheidsovertredingen komen motorrijders de laatste tijd vaak in het nieuws, maar ook andere overtredingen specifiek voor motorrijders kunnen een fikse boete opleveren. Zo moet het tenue waarin de bestuurder de weg opgaat aangepast zijn aan het voertuig, met onder andere een reglementaire helm en volledig bedekkende kledij. Ook voor incorrecte verlichting krijgt menig motard een boete: de dimlichten en achterlichten moeten namelijk altijd branden, ook overdag.

Bovendien moet elke motorrijder ook bij uitzonderlijke situaties aan bepaalde regels voldoen. Zo mag die bij file wel voorbijsteken, maar mag dat aan maximum 50km/u én maximum 20km/u sneller dan de rest van het verkeer rijdt. Het is ook verboden langs rechts voorbij te rijden en het gebruik van alle richtingaanwijzers is aangeraden bij voertuigen die dat toelaten.

 

Hoe vaak zijn motorrijders betrokken bij ongevallen?

Hoewel het aantal ongevallen met motorrijders flink daalde over de afgelopen 10 jaar, zijn zij wel nog steeds het grootste slachtoffer van dodelijke ongevallen. Op 1000 letselongevallen sterven er 28 motorrijders, tegenover 19 voetgangers, 11 automobilisten en 8 fietsers. Dat komt vooral omdat motorrijders zich in snel bewegend verkeer begeven, zoals op de autosnelweg, maar tegelijkertijd stukken minder veilig zitten dan de automobilist.

Bovendien is het vanuit verschillende voertuigen vaak moeilijk in te schatten hoe de ander zich zal gedragen, vooral omdat het vaak ook onduidelijk is voor automobilisten wat een motorrijder wel en niet mag doen.

 

Wat kan eraan gedaan worden?

Vias-woordvoerder Stef Willems wijdt de daling in ongevallen voor een groot deel aan de verbeterde opleiding om het motorrijbewijs te behalen. Niet enkel de boete wordt daarmee voorkomen, motorrijders leren nu ook waardevolle vaardigheden zoals kijktechnieken die vroeger geen deel uitmaakten van de opleiding. Daarbij is het ook belangrijk om via sensibiliseringscampagnes ervoor te zorgen dat motorrijders en automobilisten zich kunnen inleven in elkaars rijgedrag om ongevallen te voorkomen. Vooral de Dag van de Motorrijder op zondag 25 maart lijkt het uitgelezen moment om daar de aandacht op te vestigen.

 

Wat kan ik doen als ik een motorongeval had en niet in fout was? Hoe kan ik mijn boete aanvechten? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
close menu 1u