Wanneer krijgen motorrijders een boete en hoe zit het met ongevallen?

 Wanneer krijgen motorrijders een boete en hoe zit het met ongevallen?

Hoe deed de motorrijder het de voorbije 10 jaar op de Belgische wegen? Hoe gaat die de boete uit de weg? Wat is de rol van de automobilist? Nieuwe cijfers onthullen een flinke evolutie voor de motorrijder de laatste 10 jaar. Intolaw licht toe.

  • Welke boete wordt het vaakst uitgedeeld aan motorrijders?
  • Hoe vaak zijn motorrijders betrokken bij ongevallen?
  • Wat kan eraan gedaan worden?

 

De laatste 10 jaar steeg het aantal motorrijders op de Belgische wegen met 28%, maar daalde het aantal ongevallen waarbij ze betrokken waren met 24%. Een positieve evolutie, dus. Toch is het hoogste aantal dodelijke slachtoffers bij verkeersongevallen nog steeds motorrijder. Hoe komt dat? Wat kan eraan gedaan worden?

 

Welke boete wordt het vaakst uitgedeeld aan motorrijders?

Vooral met snelheidsovertredingen komen motorrijders de laatste tijd vaak in het nieuws, maar ook andere overtredingen specifiek voor motorrijders kunnen een fikse boete opleveren. Zo moet het tenue waarin de bestuurder de weg opgaat aangepast zijn aan het voertuig, met onder andere een reglementaire helm en volledig bedekkende kledij. Ook voor incorrecte verlichting krijgt menig motard een boete: de dimlichten en achterlichten moeten namelijk altijd branden, ook overdag.

Bovendien moet elke motorrijder ook bij uitzonderlijke situaties aan bepaalde regels voldoen. Zo mag die bij file wel voorbijsteken, maar mag dat aan maximum 50km/u én maximum 20km/u sneller dan de rest van het verkeer rijdt. Het is ook verboden langs rechts voorbij te rijden en het gebruik van alle richtingaanwijzers is aangeraden bij voertuigen die dat toelaten.

 

Hoe vaak zijn motorrijders betrokken bij ongevallen?

Hoewel het aantal ongevallen met motorrijders flink daalde over de afgelopen 10 jaar, zijn zij wel nog steeds het grootste slachtoffer van dodelijke ongevallen. Op 1000 letselongevallen sterven er 28 motorrijders, tegenover 19 voetgangers, 11 automobilisten en 8 fietsers. Dat komt vooral omdat motorrijders zich in snel bewegend verkeer begeven, zoals op de autosnelweg, maar tegelijkertijd stukken minder veilig zitten dan de automobilist.

Bovendien is het vanuit verschillende voertuigen vaak moeilijk in te schatten hoe de ander zich zal gedragen, vooral omdat het vaak ook onduidelijk is voor automobilisten wat een motorrijder wel en niet mag doen.

 

Wat kan eraan gedaan worden?

Vias-woordvoerder Stef Willems wijdt de daling in ongevallen voor een groot deel aan de verbeterde opleiding om het motorrijbewijs te behalen. Niet enkel de boete wordt daarmee voorkomen, motorrijders leren nu ook waardevolle vaardigheden zoals kijktechnieken die vroeger geen deel uitmaakten van de opleiding. Daarbij is het ook belangrijk om via sensibiliseringscampagnes ervoor te zorgen dat motorrijders en automobilisten zich kunnen inleven in elkaars rijgedrag om ongevallen te voorkomen. Vooral de Dag van de Motorrijder op zondag 25 maart lijkt het uitgelezen moment om daar de aandacht op te vestigen.

 

Wat kan ik doen als ik een motorongeval had en niet in fout was? Hoe kan ik mijn boete aanvechten? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Rijden tijdens een rijverbod

Woensdag 18 Mei 2022

Rijden tijdens een rijverbod

Kreeg je een rijverbod, maar werd je toch betrapt op het rijden door de politie? Lees hier wat de mogelijke sancties zijn en of je een eventuele verzwaring van straf riskeert.

Lees meer
 Stilstaan op een overweg

Dinsdag 17 Mei 2022

Stilstaan op een overweg

Heb je weleens de verkeerde inschatting gemaakt, door toch nog de overweg over te steken wanneer het verkeer belemmerd was, waardoor je uiteindelijk stil kwam te staan op een overweg? Dit is strafbaar en kan daarnaast ernstige gevolgen met zich meebrengen.

Lees meer
 "The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now."

"The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now."

Als Intolaw zijn we constant aan het zoeken hoe we kunnen verbeteren, leren en groeien. Het krijgen en geven van feedback is cruciaal in dit proces. Optimaliseer wat goed is en verbeter wat beter kan. Volledige transparantie! Dat is dan ook de reden geweest om twee jaar geleden een samenwerking met TrustPilot aan te gaan. Dat we vandaag de mijlpaal kunnen vieren van onze 1000ste review gaat dan ook niet ongemerkt voorbij. We zijn dan ook trots dat we het label “excellent” verdienen dankzij een score van 4,7 op 5.

Lees meer
close menu 1u