Opgelet: andere verkeersregels voor motorrijders in het buitenland

 Opgelet: andere verkeersregels voor motorrijders in het buitenland

Ook voor motorrijders gelden in het buitenland vaak andere regels.In heel wat landen moet u met de dimlichten aan rijden. Let ook op de lokale voorschriften voor uw motoruitrusting. Het seizoen voor motorrijders is in België vrij kort. U wilt tijdens de zomermaanden dan ook volop genieten van kilometers afvalt zonder uw regenpak uit uw tanktas te halen. Heel wat clubs en individuele rijders trekken in de zomer ook graag op hun stalen ros naar het buitenland. Daar gelden echter vaak andere verkeersregels waar u zich niet bewust van bent. Wilt u buitenlandse verkeersboetes vermijden? IntoLaw somt de meest opvallende verschillen voor u op.  

La douce France

Wist u dat maar liefst 73% van de buitenlandse verkeersboetes die de Belgen verzamelen uit Frankrijk komt? Zowel met de motor als met de auto begaan we massaal veelvoorkomende overtredingen in Frankrijk. Eerder dit jaar informeerden de meeste clubs en bladen voor motorrijders hun leden al over de nieuwe regelgeving voor handschoenen. Deze moeten het welbekende CE-keurmerk dragen of het nieuwe in Frankrijk van toepassing zijnde EPI. Tevens moet uw valhelm 4 reflecterende stroken hebben waarvan minstens een op elke zijde van de helm. In geval van motorpech moet u een veiligheidshesje dragen. Stop dit dus zeker bij uw bagage als u zonder buitenlandse verkeersboete wilt terugkeren van uw toer.

Cruisen over Duitse wegen

Alle bikers zijn het erover eens: Duitsland is een fantastisch land om met de motor te doorkruisen. U vindt online dan ook tal van routes. Komt u echter in een file terecht, wees u er dan van bewust dat u in Duitsland niet zomaar tussen de rijen mag rijden. Ook al is men een alternatief aan het zoeken voor deze verkeersregel, u kan er nog steeds voor beboet worden. Wanneer u toch probeert om tussen de rijen te rijden, zal u ook merken dat auto’s het u moeilijk proberen maken. Wat heel wat motorrijders ook vergeten, is dat het in Duitsland verplicht is om overdag met het dimlicht aan te rijden.

Met de motor naar Zwitserland

Net als in Duitsland, moet u ook in Zwitserland overdag met uw dimlicht aan rijden. Hou u in Zwitserland ook keurig aan de maximumsnelheid. Een snelheidsovertreding komt er u duur te staan! Radarverklikkers zijn er bovendien verboden dus als uw navigatiesysteem er een heeft, riskeert u ook een verkeersboete. En bent u vertrouwd met de geluidsnorm in Zwitserland? Buiten de bebouwde kom is het geven van geluidssignalen bij onoverzichtelijke wegsituaties en slecht zicht op smalle wegen verplicht voor de veiligheid. Maar anderzijds is overmatig of onnodig gebruik van geluidssignalen verboden. U kan dus best voor u vertrekt uw uitlaat controleren of een demper voorzien.

Viva España

In Spanje wordt meer belang gehecht aan het milieu en de toeristen dan aan het plezier van de offroad-rijder. Wie zich hier in toeristische Spaanse gebieden aan waagt, riskeert een inbeslagname van de motor. Offroad is in Spanje enkel toegestaan op de daarvoor aangewezen pistes onder begeleiding van een lokale gids. Begaat u in Spanje een verkeersovertreding met de motor, betaal dan onmiddellijk. Indien u niet genoeg geld bij heeft om de verkeersboete te betalen, kan uw motor aan de ketting gelegd worden. We raden u ten strengste af om er zelf uw buitenlandse boete te betwisten.

 

U merkt het: ook als motorijder kan u zich best goed informeren betreffende uw uitrusting en de wegcode alvorens u met de motor naar het buitenland trekt. Vindt u na uw trip alsnog een pv in uw brievenbus? Door een nieuwe Europese samenwerking krijgt u deze in uw moedertaal en kan u de buitenlandse verkeersboete makkelijk online betalen.

Heeft u in België de wegcode niet gerespecteerd en heeft u bijstand nodig van een advocaat? Contacteer IntoLaw


Bereken je boete

Actueel

 GSM-gebruik achter het stuur: wat riskeer je?

Woensdag 03 Mei 2023

GSM-gebruik achter het stuur: wat riskeer je?

𝗡𝗲𝘁 𝗴𝗲𝗲𝗻 𝟮𝟬% 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗕𝗲𝗹𝗴𝗶𝘀𝗰𝗵𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝗱𝗲𝗿𝘀 𝗯𝗲𝗹𝘁 𝗻𝗼𝗴 𝘀𝘁𝗲𝗲𝗱𝘀 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝗵𝗮𝗻𝗱𝗲𝗻𝘃𝗿𝗶𝗷 𝗮𝗰𝗵𝘁𝗲𝗿 𝗵𝗲𝘁 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿 𝗲𝗻 𝗺𝗮𝗮𝗿 𝗹𝗶𝗲𝗳𝘀𝘁 𝟮𝟱% 𝗹𝗲𝗲𝘀𝘁 𝗼𝗳 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝘁 𝗯𝗲𝗿𝗶𝗰𝗵𝘁𝗲𝗻 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻𝘀 𝗵𝗲𝘁 𝗿𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻. Opmerkelijke cijfers wanneer je beseft dat het gebruik van een gsm de oorzaak is van 8% van alle verkeersongevallen. Uitgedrukt in cijfers komt dit neer op 50 doden en 4.500 slachtoffers. Reden genoeg voor de wetgever om de controles hierop gevoelig te versterken. Een omzendbrief van het parket van Oost-Vlaanderen gaat over de nieuwe richtlijnen die de verschillende politiediensten mee hebben gekregen om deze cijfers drastisch te doen dalen.

Lees meer
 Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!

Woensdag 08 Maart 2023

Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!

De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.

Lees meer
 Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!

Woensdag 08 Maart 2023

Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!

Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.

Lees meer
close menu 1u