Waarom slaperig rijden even gevaarlijk is als rijden onder invloed

 Waarom slaperig rijden even gevaarlijk is als rijden onder invloed

Loop ik evenveel risico wanneer ik vermoeid in mijn wagen stap als bij rijden onder invloed? IntoLaw zocht het voor u uit.

  • Welke invloed heeft slaperigheid op mijn rijvaardigheid?
  • Kan men slaperigheid achter het stuur bestraffen met een boete?
  • Welke maatregelen voorziet men inzake vermoeidheid achter het stuur?

Ondanks groots opgezette sensibiliseringscampagnes zit dagelijks nog steeds 1 op 20 Belgen slaperig achter het stuur. Vermoeidheid behoort tot de vijf grootste risicofactoren in het verkeer. Een chauffeur die rijdt terwijl hij erg vermoeid is, loopt vier tot zes keer meer kans op een ongeval. Slaperigheid heeft hetzelfde effect op de rijvaardigheid als rijden onder invloed. IntoLaw legt u uit waarom.

 

Welke invloed heeft een slaaptekort op mijn rijvaardigheid?

De risico’s van slaperig rijden worden wel eens vergeleken met die van rijden onder invloed. De gevolgen zijn dan ook gelijkaardig. De bestuurder wordt minder aandachtig en kan moeilijker binnen de lijnen van zijn rijstrook blijven. Ook de langere reactietijd en minder aandacht voor de spiegels brengen veel risico met zich mee.

Een slapeloze nacht is te vergelijken van een alcoholwaarde van 0,9 promille in het bloed, maar ook door een chronisch slaaptekort verhoogt de kans op een ongeval. Bestuurders die lange tijd slecht slapen of bijvoorbeeld in ploegendienst werken, lopen zes keer meer kans op een ongeval. Het effect van een chronisch slaaptekort komt overeen met een alcoholwaarde van 0,5 promille in het bloed.

Kan men slaperigheid achter het stuur bestraffen met een boete?

In tegenstelling tot het alcoholgehalte in het bloed, is het ware aandeel van vermoeidheid bij ongevallen moeilijk te bepalen, al zijn hier ondertussen ook tests voor. Slaperige bestuurders die betrokken geraken bij een ongeval, zijn meestal terug klaarwakker en niet geneigd om hun vermoeidheid toe te geven. Voor de autoriteiten is het ook quasi onmogelijk om in te schatten hoe slaperig een bestuurder was voor die betrokken raakte bij het ongeval. Boetes zoals die voor rijden onder invloed zijn dus voorlopig nog niet aan de orde.

Welke maatregelen voorziet men inzake vermoeidheid achter het stuur?

VIAS deed onderzoek naar de gevolgen van slaperigheid in het verkeer en suggereerde verschillende maatregelen die kunnen genomen worden voor de preventie van ongevallen als gevolg van de vermoeidheid bij de bestuurder. Op vlak van infrastructuur raadt het instituut aan ribbelstroken aan te brengen op de weg en veilige rustzones te voorzien naast snelwegen. Op technologisch vlak biedt een ingebouwd waarschuwingssysteem in de wagen een oplossing.

Aan de hand van verdere sensibiliseringscampagnes moet men bestuurders verder inlichten over de gevolgen van slaperig rijden en de maatregelen die ze kunnen nemen aangaande hun slaaphygiëne.

Viel u in slaap achter het stuur van uw wagen en veroorzaakte u zo een ongeval? Neem contact op met de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u