Waarom kregen bestuurders ondanks een fout toch een boete voor een snelheidsovertreding?

 Waarom kregen bestuurders ondanks een fout toch een boete voor een snelheidsovertreding?

Waarom kregen zoveel bestuurders een boete voor een snelheidsovertreding ondanks een fout? Waarom heeft aanvechten weinig zin? IntoLaw legt uit.

In de Waalse gemeente Natoye werden in november meer dan 200 bestuurders geflitst wegens overdreven snelheid. Een boete voor een snelheidsovertreding viel dus even later ook in de bus. Later bleek dat er per ongeluk verkeersborden werden geplaatst die aangaven dat men op de weg 50 km/h mag rijden terwijl de snelheidslimiet er al jaren 70km/h was. Waarom heeft het aanvechten van de boete voor deze snelheidsovertreding weinig zin? De specialisten van IntoLaw leggen uit.

Waarom kregen zoveel bestuurders een boete voor een snelheidsovertreding?

Op de N946 die de Naamse gemeente Spontin met de snelweg N4 verbindt, werden begin november meer dan 200 bestuurders verrast door een plotse verandering in de maximale toegestane snelheid. Die was van 70 km/h plots verlaagd naar 50 km/h. Automobilisten die onoplettend waren en dus ervan uitgingen dat de maximale toegestane snelheid nog altijd 70 km/h was, werden onherroepelijk geflitst en kregen een boete voor een snelheidsovertreding. De borden bleken verkeerd geïnstalleerd door de SPW (Service public de Wallonie).

Een bestuurder die er ook een boete voor een snelheidsovertreding die dag kreeg, zei aan Sudinfo dat hij die weg al 20 jaar elke dag naar het werk neemt. Hij had de flitspaal wel opgemerkt in het doorrijden, maar was het vergeten op de terugweg. Zo werd hij dus geflitst.

Waarom zijn de boetes geldig?

Ondanks dat het hier dus om een fout ging, waren de borden wel officieel geldig. Automobilisten horen zich te allen tijde te houden aan de snelheid die de borden aangeven. De boetes voor de snelheidsovertreding zijn als gevolg ook geldig.

In principe kunnen de getroffen bestuurders de boete aanvechten, maar de kans dat het veel zal uithalen is klein.

Hoe reageert men op de boete?

Veel van de getroffen bestuurders hebben geen probleem met een wijziging van de toegestane snelheid op de weg tussen Spontin en de N4. Op voorwaarde dat de regelgeving zo blijft natuurlijk. Enkele dagen nadat de verkeersborden er per ongeluk werden geplaatst, werden ze ook weer weggenomen waardoor de maximaal toegestane snelheid terug 70 km/h werd. Ook de flitspaal werd weggenomen. Dat maakt het hele verhaal toch zeer zuur voor alle bestuurders die er die bewuste dag werden geflitst.

Werd u op de N946 of nog ergens anders geflitst? Vul onderstaand formulier in en bereken eenvoudig uw boete voor overdreven snelheid. Wilt een verkeersovertreding aanvechten? Vraag dan advies aan de specialisten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
close menu 1u