Waarom kregen bestuurders ondanks een fout toch een boete voor een snelheidsovertreding?

 Waarom kregen bestuurders ondanks een fout toch een boete voor een snelheidsovertreding?

Waarom kregen zoveel bestuurders een boete voor een snelheidsovertreding ondanks een fout? Waarom heeft aanvechten weinig zin? IntoLaw legt uit.

In de Waalse gemeente Natoye werden in november meer dan 200 bestuurders geflitst wegens overdreven snelheid. Een boete voor een snelheidsovertreding viel dus even later ook in de bus. Later bleek dat er per ongeluk verkeersborden werden geplaatst die aangaven dat men op de weg 50 km/h mag rijden terwijl de snelheidslimiet er al jaren 70km/h was. Waarom heeft het aanvechten van de boete voor deze snelheidsovertreding weinig zin? De specialisten van IntoLaw leggen uit.

Waarom kregen zoveel bestuurders een boete voor een snelheidsovertreding?

Op de N946 die de Naamse gemeente Spontin met de snelweg N4 verbindt, werden begin november meer dan 200 bestuurders verrast door een plotse verandering in de maximale toegestane snelheid. Die was van 70 km/h plots verlaagd naar 50 km/h. Automobilisten die onoplettend waren en dus ervan uitgingen dat de maximale toegestane snelheid nog altijd 70 km/h was, werden onherroepelijk geflitst en kregen een boete voor een snelheidsovertreding. De borden bleken verkeerd geïnstalleerd door de SPW (Service public de Wallonie).

Een bestuurder die er ook een boete voor een snelheidsovertreding die dag kreeg, zei aan Sudinfo dat hij die weg al 20 jaar elke dag naar het werk neemt. Hij had de flitspaal wel opgemerkt in het doorrijden, maar was het vergeten op de terugweg. Zo werd hij dus geflitst.

Waarom zijn de boetes geldig?

Ondanks dat het hier dus om een fout ging, waren de borden wel officieel geldig. Automobilisten horen zich te allen tijde te houden aan de snelheid die de borden aangeven. De boetes voor de snelheidsovertreding zijn als gevolg ook geldig.

In principe kunnen de getroffen bestuurders de boete aanvechten, maar de kans dat het veel zal uithalen is klein.

Hoe reageert men op de boete?

Veel van de getroffen bestuurders hebben geen probleem met een wijziging van de toegestane snelheid op de weg tussen Spontin en de N4. Op voorwaarde dat de regelgeving zo blijft natuurlijk. Enkele dagen nadat de verkeersborden er per ongeluk werden geplaatst, werden ze ook weer weggenomen waardoor de maximaal toegestane snelheid terug 70 km/h werd. Ook de flitspaal werd weggenomen. Dat maakt het hele verhaal toch zeer zuur voor alle bestuurders die er die bewuste dag werden geflitst.

Werd u op de N946 of nog ergens anders geflitst? Vul onderstaand formulier in en bereken eenvoudig uw boete voor overdreven snelheid. Wilt een verkeersovertreding aanvechten? Vraag dan advies aan de specialisten van IntoLaw.


Bereken uw boete

Actueel

 Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Kreeg je in Spanje een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete veilig bekijkt, betaalt of betwist, wat de termijnen zijn (waaronder de 50% korting bij snelle betaling), hoe je een bestuurder kunt aanwijzen, wat er geldt bij een huurauto en waarom je best niet reageert op sms’jes over “openstaande boetes”.

Lees meer
 Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Rijdt u in Oostenrijk en krijgt u een boete? Hieronder leest u hoe u de kennisgeving begrijpt, veilig betaalt of betwist, welke versnelde procedures bestaan (onmiddellijke boete, anonieme boete, beschikking op naam), wat de regels rond vignet/tol zijn en welke risico’s u loopt als u niets onderneemt.

Lees meer
 Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Rijd je in Noorwegen en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je de boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, wat de termijnen zijn, hoe camera’s (ATK/fotoboks) werken, wanneer je strafpunten krijgt en wat er gebeurt als je niets doet. De info baseert zich op de Noorse politie, Riksadvokaten, Lovdata en de Noorse belastingdienst (inning).

Lees meer
close menu 1u