Spitsmijdenvoorstel sp.a - "Onhaalbaar, onrealistisch en onwenselijk"

 Spitsmijdenvoorstel sp.a - "Onhaalbaar, onrealistisch en onwenselijk"

Het voorstel van sp.a rond spitsmijden is "onhaalbaar, onrealistisch en onwenselijk". Dat zegt Vlaams parlementslid Dirk De Kort (CD&V). De CD&V'er gelooft veel meer in het sturende effect van een slimme kilometerheffing.

Oppositiepartij sp.a wil automobilisten die niet in de file gaan staan financieel belonen. Wie uit de spits blijft, zou in het voorstel tot 140 euro per maand kunnen verdienen, zo schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad donderdag. De Vlaamse socialisten laten zich inspireren door een Rotterdams proefproject, waarbij fervente autogebruikers die regelmatig in de spits staan een beloning krijgen telkens ze de meest filegevoelige uren vermijden. De controle gebeurt via camera's die nummerplaten kunnen lezen.

N-VA brandde het voorstel meteen af en ook meerderheidspartij CD&V is - om het zacht uit te drukken - niet enthousiast. "Een onhaalbaar, onrealistisch en onwenselijk voorstel", zegt Dirk de Kort.

"We moeten mensen niet belonen omdat ze met de auto rijden, want we willen hen juist naar de alternatieven sturen. In alle visieteksten over mobiliteit staat dat men ervoor wilt zorgen dat mensen minder vaak de auto nemen en dat men dus de alternatieven, zoals openbaar vervoer, de (elektrische) fiets, autodelen, etc. wilt promoten. Met name voor woon-werk- of woon-schoolverkeer. Het is dan ook onvoorstelbaar dat men in dit voorstel autogebruik wilt belonen", aldus De Kort.

CD&V vindt de slimme kilometerheffing een veel beter instrument tegen de files. "Het mooie van die slimme kilometerheffing is juist dat je sturend kan werken door minder bijdragen te vragen buiten de spitsuren, maar nog steeds het principe "de gebruiker betaalt" te hanteren en zo mensen stimuleert om na te denken over het vervoersmiddel dat ze gebruiken", aldus De Kort.

Nog volgens De Kort is het sp.a-voorstel enkel interessant voor de 'happy few'. "Niet iedereen kan zomaar de files mijden en op een ander tijdstip naar zijn/haar werk gaan. Een slimme kilometerheffing is ook op dit vlak eerlijker, want hiervan profiteert iedereen die voor verstandig vervoer kiest".

Sp.a noemt de reactie van De Kort dan weer weinig geloofwaardig omdat de CD&V'er er recent nog zelf in de commissie Mobiliteit voor pleitte het Nederlandse systeem van spitsmijden te bekijken. "Dat klopt", reageert De Kort. "Maar dat pastte in een veel breder kader. Als we de fileproblemen duurzaam willen aanpakken, moeten we een brede aanpak kiezen met naast infrastructuurmaatregelen ook overleg met de bedrijfwereld. Hoe kunnen we bijvoorbeeld met de werkgevers samenwerken om duurzaam woon-werkverkeer te stimuleren? Verder moet je kijken naar de oorzaken van ongevallen met vrachtwagens die vaak de oorzaak zijn van files. Wat zijn de mogelijkheden van informatica? enz... In heel dat breder kader kan je ook naar systemen van spitsmijden kijken, maar het beschouwen als dé oplossing voor het fileprobleem, zoals de sp.a suggereert, is onrealistisch", aldus De Kort.

BRUSSEL 17/09 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u