Samenwerking halveerde aantal verkeersdoden sinds oprichting Vlaams-Brabant

 Samenwerking halveerde aantal verkeersdoden sinds oprichting Vlaams-Brabant

Vlaams-Brabants gouverneur Lodewijk De Witte kon donderdag tijdens een jaarlijkse ontmoeting met burgemeesters, korpschefs, procureurs en andere veiligheidsmensen een positief rapport voorleggen van het veiligheidsbeleid dat sinds het oprichten van de provincie in 1995 is gevoerd. De Witte wees onder andere op het aantal verkeersdoden dat met de helft gedaald is.

"Rond 1999-2000 telden we in onze provincie 100 tot 120 verkeersdoden. Dat aantal was in 2010 gedaald tot circa 40, maar sinds 2013 is er terug een stijging tot om en bij de 50.", aldus De Witte. Volgens de gouverneur is deze spectaculaire afname het gevolg van maatregelen op verschillende niveaus die door een goede samenwerking tot een positief resultaat leidden. "We ondernamen niet alleen acties op vlak van handhaving door een sterke uitbreiding van controles op rijden onder invloed, snelheidsovertredingen, de gordeldracht en door bijvoorbeeld de plaatsing van ANPR-camera's voor nummerplaatherkenning in enkele politiezones. Er werden na overleg door de wegbeheerders ook verschillende infrastructurele ingrepen uitgevoerd, gaande van het wegwerken van zwarte punten tot een vermindering van de maximumsnelheid op bijna alle niet-snelwegen tot 70 km. Voorts werd bijvoorbeeld ook in scholen sterk gesensibiliseerd rond verkeersveiligheid.", verklaart De Witte.

Een ander succes betreft de toenemende inspanningen op vlak van inbraakpreventie. Hieraan is het volgens De Witte te danken dat, ondanks het stijgend aantal woningbraken, ook het aantal pogingen ten opzichte van het aantal geslaagde inbraken toeneemt. Vlaams-Brabant was ook een trendsetter door provinciale ambtenaren ter beschikking te stellen voor het afhandelen van GAS-boetes. 58 van de 65 gemeenten maken hiervan gebruik. Daarnaast lag de gouverneur ook aan de basis om projecten van burenbemiddeling op te starten. Ongeveer 20 gemeenten bieden dit aan. Voor de inwoners van de andere gemeenten ontwikkelde men een provinciaal netwerk van vrijwillige burenbemiddelaars.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u