Meeste doden op snelweg droegen geen gordel?

 Meeste doden op snelweg droegen geen gordel?

Hoeveel bestuurders dragen de gordel niet? Waar gebeuren de meeste dodelijke ongevallen? IntoLaw baseert zich op de pv’s en boetes.

·      Hoeveel bestuurders en passagiers dragen de gordel niet?

·      Waar gebeuren de meeste dodelijke ongevallen?

·      Welke maatregelen worden er genomen tegen het niet dragen van de gordel?

 

De gordel, uw snelheid en alcoholgebruik: stuk voor stuk elementen die u als bestuurder zelf in handen heeft, maar die een invloed hebben op de veiligheid van alle weggebruikers. Volgens Vias Institute droeg 60% van de dodelijke slachtoffers op de autosnelweg geen autogordel. Ook overdreven snelheid en rijden onder invloed speelden een rol in heel wat gevallen. Moeten er nog meer boetes uitgeschreven worden ter sensibilisering?

 

Hoeveel bestuurders en passagiers dragen de gordel niet?

Doet u uw gordel om als u tegen 120 km/uur over de Belgische snelwegen raast? Blijkbaar is dit nog steeds niet voor iedereen een logische reflex. Vias Institute concludeerde dit uit de pv’s van 158 dodelijke ongevallen in 2014 en 2015. Bij die ongevallen waren in totaal 529 mensen betrokken. In mei werden de boetes hiervoor al verhoogd tot €116.

 

Uit de studie blijkt niet alleen dat 1/3de van de bestuurders de gordel niet draagt, maar ook dat dat aantal bij de passagiers achterin oploopt tot bijna de helft. Twee jaar geleden wilde VAB daarom gordelverklikkers op de achterbank verplichten.

 

Waar gebeuren de meeste dodelijke ongevallen?

Wist u dat in België meer dan 1/3de van de afgelegde kilometers op de autosnelwegen wordt afgelegd? De gevaarlijkste plekken voor ongevallen blijken de op- en afritten te zijn. 1 dodelijk ongeval op 10 gebeurde op een op- of afrit, 1 dodelijk ongeval op 5 in de buurt ervan.

 

Nog opvallend: bij 13% van de ongevallen waren er wegenwerken aan de gang op het ogenblik dat het ongeval plaatsvond. “Snelheidscontroles bij wegenwerken zijn volgens ons bijzonder belangrijk”, aldus Vias Institute.

 

Welke maatregelen worden er genomen tegen het niet dragen van de gordel?

Door de voortdurende sensibilisering is het gordelgebruik de voorbije jaren wel fors toegenomen. Maar ook handhaving door onder andere het uitschrijven van boetes is een cruciale voorwaarde voor een effectieve gedragsverandering. “Bestuurders moeten altijd en overal het gevoel hebben dat ze serieuze kans lopen om gepakt en bestraft te worden”, aldus Vias.

 

Er zijn wel enkele uitzonderingen voor het dragen van de gordel. Taxibestuurders en inzittenden van prioritaire voertuigen zijn hiervan vrijgesteld. U kan ook om medische redenen vrijgesteld worden en zo eventuele boetes betwisten.

 

Heeft u zelf een verkeersovertreding begaan? Vul dit boeteformulier in en laat eventuele boetes voortaan berekenen door IntoLaw. Voor meer informatie betreffende verkeersrecht neemt u contact op met onze advocaten.  


Actueel

 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
 Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

Maandag 23 Juni 2025

Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.

Lees meer
 Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennen

Maandag 16 Juni 2025

Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennen

Plannen om deze zomer met de auto op vakantie te gaan? Of je nu naar de bergen trekt of de zon opzoekt aan de Middellandse Zee, een goede voorbereiding is essentieel. Verschillende populaire vakantielanden hebben in 2025 nieuwe verkeersregels ingevoerd. Wie vertrekt zonder kennis van zaken, loopt het risico op forse boetes en onaangename verrassingen. We zetten de belangrijkste wijzigingen per land voor je op een rij.

Lees meer
close menu 1u