Meeste doden op snelweg droegen geen gordel?

 Meeste doden op snelweg droegen geen gordel?

Hoeveel bestuurders dragen de gordel niet? Waar gebeuren de meeste dodelijke ongevallen? IntoLaw baseert zich op de pv’s en boetes.

·      Hoeveel bestuurders en passagiers dragen de gordel niet?

·      Waar gebeuren de meeste dodelijke ongevallen?

·      Welke maatregelen worden er genomen tegen het niet dragen van de gordel?

 

De gordel, uw snelheid en alcoholgebruik: stuk voor stuk elementen die u als bestuurder zelf in handen heeft, maar die een invloed hebben op de veiligheid van alle weggebruikers. Volgens Vias Institute droeg 60% van de dodelijke slachtoffers op de autosnelweg geen autogordel. Ook overdreven snelheid en rijden onder invloed speelden een rol in heel wat gevallen. Moeten er nog meer boetes uitgeschreven worden ter sensibilisering?

 

Hoeveel bestuurders en passagiers dragen de gordel niet?

Doet u uw gordel om als u tegen 120 km/uur over de Belgische snelwegen raast? Blijkbaar is dit nog steeds niet voor iedereen een logische reflex. Vias Institute concludeerde dit uit de pv’s van 158 dodelijke ongevallen in 2014 en 2015. Bij die ongevallen waren in totaal 529 mensen betrokken. In mei werden de boetes hiervoor al verhoogd tot €116.

 

Uit de studie blijkt niet alleen dat 1/3de van de bestuurders de gordel niet draagt, maar ook dat dat aantal bij de passagiers achterin oploopt tot bijna de helft. Twee jaar geleden wilde VAB daarom gordelverklikkers op de achterbank verplichten.

 

Waar gebeuren de meeste dodelijke ongevallen?

Wist u dat in België meer dan 1/3de van de afgelegde kilometers op de autosnelwegen wordt afgelegd? De gevaarlijkste plekken voor ongevallen blijken de op- en afritten te zijn. 1 dodelijk ongeval op 10 gebeurde op een op- of afrit, 1 dodelijk ongeval op 5 in de buurt ervan.

 

Nog opvallend: bij 13% van de ongevallen waren er wegenwerken aan de gang op het ogenblik dat het ongeval plaatsvond. “Snelheidscontroles bij wegenwerken zijn volgens ons bijzonder belangrijk”, aldus Vias Institute.

 

Welke maatregelen worden er genomen tegen het niet dragen van de gordel?

Door de voortdurende sensibilisering is het gordelgebruik de voorbije jaren wel fors toegenomen. Maar ook handhaving door onder andere het uitschrijven van boetes is een cruciale voorwaarde voor een effectieve gedragsverandering. “Bestuurders moeten altijd en overal het gevoel hebben dat ze serieuze kans lopen om gepakt en bestraft te worden”, aldus Vias.

 

Er zijn wel enkele uitzonderingen voor het dragen van de gordel. Taxibestuurders en inzittenden van prioritaire voertuigen zijn hiervan vrijgesteld. U kan ook om medische redenen vrijgesteld worden en zo eventuele boetes betwisten.

 

Heeft u zelf een verkeersovertreding begaan? Vul dit boeteformulier in en laat eventuele boetes voortaan berekenen door IntoLaw. Voor meer informatie betreffende verkeersrecht neemt u contact op met onze advocaten.  


Bereken je boete

Actueel

 Action récursoire d’une assurance après un accident

Donderdag 24 Juni 2021

Action récursoire d’une assurance après un accident

Après un accident où un assuré est reconnu fautif et sous l’influence de l’alcool notamment, l’assurance dispose d’un droit de recours, également appelé action récursoire. Intolaw explique dans cet article ce qu’il faut savoir sur cette action, les notions principales liées au recours, ainsi que les réflexes à avoir dans pareille situation.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Maandag 21 Juni 2021

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken. Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Lees meer
 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Dinsdag 15 Juni 2021

Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

Lees meer
close menu