Meeste doden op snelweg droegen geen gordel?

 Meeste doden op snelweg droegen geen gordel?

Hoeveel bestuurders dragen de gordel niet? Waar gebeuren de meeste dodelijke ongevallen? IntoLaw baseert zich op de pv’s en boetes.

·      Hoeveel bestuurders en passagiers dragen de gordel niet?

·      Waar gebeuren de meeste dodelijke ongevallen?

·      Welke maatregelen worden er genomen tegen het niet dragen van de gordel?

 

De gordel, uw snelheid en alcoholgebruik: stuk voor stuk elementen die u als bestuurder zelf in handen heeft, maar die een invloed hebben op de veiligheid van alle weggebruikers. Volgens Vias Institute droeg 60% van de dodelijke slachtoffers op de autosnelweg geen autogordel. Ook overdreven snelheid en rijden onder invloed speelden een rol in heel wat gevallen. Moeten er nog meer boetes uitgeschreven worden ter sensibilisering?

 

Hoeveel bestuurders en passagiers dragen de gordel niet?

Doet u uw gordel om als u tegen 120 km/uur over de Belgische snelwegen raast? Blijkbaar is dit nog steeds niet voor iedereen een logische reflex. Vias Institute concludeerde dit uit de pv’s van 158 dodelijke ongevallen in 2014 en 2015. Bij die ongevallen waren in totaal 529 mensen betrokken. In mei werden de boetes hiervoor al verhoogd tot €116.

 

Uit de studie blijkt niet alleen dat 1/3de van de bestuurders de gordel niet draagt, maar ook dat dat aantal bij de passagiers achterin oploopt tot bijna de helft. Twee jaar geleden wilde VAB daarom gordelverklikkers op de achterbank verplichten.

 

Waar gebeuren de meeste dodelijke ongevallen?

Wist u dat in België meer dan 1/3de van de afgelegde kilometers op de autosnelwegen wordt afgelegd? De gevaarlijkste plekken voor ongevallen blijken de op- en afritten te zijn. 1 dodelijk ongeval op 10 gebeurde op een op- of afrit, 1 dodelijk ongeval op 5 in de buurt ervan.

 

Nog opvallend: bij 13% van de ongevallen waren er wegenwerken aan de gang op het ogenblik dat het ongeval plaatsvond. “Snelheidscontroles bij wegenwerken zijn volgens ons bijzonder belangrijk”, aldus Vias Institute.

 

Welke maatregelen worden er genomen tegen het niet dragen van de gordel?

Door de voortdurende sensibilisering is het gordelgebruik de voorbije jaren wel fors toegenomen. Maar ook handhaving door onder andere het uitschrijven van boetes is een cruciale voorwaarde voor een effectieve gedragsverandering. “Bestuurders moeten altijd en overal het gevoel hebben dat ze serieuze kans lopen om gepakt en bestraft te worden”, aldus Vias.

 

Er zijn wel enkele uitzonderingen voor het dragen van de gordel. Taxibestuurders en inzittenden van prioritaire voertuigen zijn hiervan vrijgesteld. U kan ook om medische redenen vrijgesteld worden en zo eventuele boetes betwisten.

 

Heeft u zelf een verkeersovertreding begaan? Vul dit boeteformulier in en laat eventuele boetes voortaan berekenen door IntoLaw. Voor meer informatie betreffende verkeersrecht neemt u contact op met onze advocaten.  


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u