Meeste doden op snelweg droegen geen gordel?

 Meeste doden op snelweg droegen geen gordel?

Hoeveel bestuurders dragen de gordel niet? Waar gebeuren de meeste dodelijke ongevallen? IntoLaw baseert zich op de pv’s en boetes.

·      Hoeveel bestuurders en passagiers dragen de gordel niet?

·      Waar gebeuren de meeste dodelijke ongevallen?

·      Welke maatregelen worden er genomen tegen het niet dragen van de gordel?

 

De gordel, uw snelheid en alcoholgebruik: stuk voor stuk elementen die u als bestuurder zelf in handen heeft, maar die een invloed hebben op de veiligheid van alle weggebruikers. Volgens Vias Institute droeg 60% van de dodelijke slachtoffers op de autosnelweg geen autogordel. Ook overdreven snelheid en rijden onder invloed speelden een rol in heel wat gevallen. Moeten er nog meer boetes uitgeschreven worden ter sensibilisering?

 

Hoeveel bestuurders en passagiers dragen de gordel niet?

Doet u uw gordel om als u tegen 120 km/uur over de Belgische snelwegen raast? Blijkbaar is dit nog steeds niet voor iedereen een logische reflex. Vias Institute concludeerde dit uit de pv’s van 158 dodelijke ongevallen in 2014 en 2015. Bij die ongevallen waren in totaal 529 mensen betrokken. In mei werden de boetes hiervoor al verhoogd tot €116.

 

Uit de studie blijkt niet alleen dat 1/3de van de bestuurders de gordel niet draagt, maar ook dat dat aantal bij de passagiers achterin oploopt tot bijna de helft. Twee jaar geleden wilde VAB daarom gordelverklikkers op de achterbank verplichten.

 

Waar gebeuren de meeste dodelijke ongevallen?

Wist u dat in België meer dan 1/3de van de afgelegde kilometers op de autosnelwegen wordt afgelegd? De gevaarlijkste plekken voor ongevallen blijken de op- en afritten te zijn. 1 dodelijk ongeval op 10 gebeurde op een op- of afrit, 1 dodelijk ongeval op 5 in de buurt ervan.

 

Nog opvallend: bij 13% van de ongevallen waren er wegenwerken aan de gang op het ogenblik dat het ongeval plaatsvond. “Snelheidscontroles bij wegenwerken zijn volgens ons bijzonder belangrijk”, aldus Vias Institute.

 

Welke maatregelen worden er genomen tegen het niet dragen van de gordel?

Door de voortdurende sensibilisering is het gordelgebruik de voorbije jaren wel fors toegenomen. Maar ook handhaving door onder andere het uitschrijven van boetes is een cruciale voorwaarde voor een effectieve gedragsverandering. “Bestuurders moeten altijd en overal het gevoel hebben dat ze serieuze kans lopen om gepakt en bestraft te worden”, aldus Vias.

 

Er zijn wel enkele uitzonderingen voor het dragen van de gordel. Taxibestuurders en inzittenden van prioritaire voertuigen zijn hiervan vrijgesteld. U kan ook om medische redenen vrijgesteld worden en zo eventuele boetes betwisten.

 

Heeft u zelf een verkeersovertreding begaan? Vul dit boeteformulier in en laat eventuele boetes voortaan berekenen door IntoLaw. Voor meer informatie betreffende verkeersrecht neemt u contact op met onze advocaten.  


Bereken je boete

Actueel

 Schade door slecht wegdek?

Schade door slecht wegdek?

De slechte staat van de wegen in België is een feit dat niet ontkent kan worden. En niet alleen de wegen maar ook de fietspaden of voetpaden laten te wensen over. Wat kan u doen wanneer u schade geleden heeft ten gevolge van de slechte staat van de weg?

Lees meer
 Medische en psychologische herstelproeven

Medische en psychologische herstelproeven

Bij zware overtredingen zoals dronkenschap en rijden onder invloed van drugs of bij recidive wordt er door de rechtbank medische en/of psychologische testen opgelegd. U dient te slagen voor deze herstelproeven om uw rijbewijs terug te krijgen.

Lees meer
 GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Dinsdag 14 December 2021

GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Kamerleden Jef Van den Bergh (CD&V) en Joris Vandenbroucke (Vooruit) hebben een wetsvoorstel ingediend waardoor het gebruik van een smartphone achter het stuur strenger wordt bestraft. Vanaf volgend jaar wordt deze overtreding beschouwd als een overtreding van de derde graad. Een direct gevolg daarvan is dat de boete verhoogd wordt van 116 euro naar 174 euro.

Lees meer
close menu 1u