Meer ongevallen bij switch naar winteruur?
Vrijdag 28 September 2018
Waarom verhoogt de kans op een ongeval en zelfs op een ongeval met vluchtmisdrijf na de omschakeling naar het winteruur? IntoLaw verduidelijkt. Lees hier meer.
- Wat zeggen de cijfers betreffende ongevallen?
- Wie zijn de grootste slachtoffers?
- Wat zeggen de cijfers over een ongeval met vluchtmisdrijf?
De discussie betreffende het switchen tussen zomer- en winteruur laaide recent weer op. Meer dan 80% van de Europeanen gaf al aan voorstander te zijn van de afschaffing van de zomer- en wintertijd. Een goede zaak? Feit is wel dat het winteruur nefast blijkt te zijn voor het fileleed alsook voor de algemene verkeersveiligheid.
Wat zeggen de cijfers betreffende ongevallen?
In de nacht van zaterdag 27 op zondag 28 oktober 2018 zetten we de klok opnieuw een uurtje achteruit. Dat betekent dat het vanaf dan een uur vroeger donker is, wat vooral gevolgen heeft voor voetgangers. Cijfers van het VIAS Institute waarschuwen vooral voor de avondspits. Daar detecteerden ze in 2016 een stijging van 63% inzake het aantal zwaargewonde en dode voetgangers bij ongevallen. Er zijn dus meer ongevallen in oktober en november door het plotse gebrek aan licht en ze zijn ook ernstiger.
Een andere zorgwekkende factor is bovendien het steeds vaker voorkomen van een ongeval met vluchtmisdrijf. Wees in de herfst extra alert en pas uw rijstijl aan!
Wie zijn de grootste slachtoffers?
In de herfst en winter is het sowieso vroeger donker, horen we u denken. Nochtans mag u de negatieve invloed van het winteruur niet onderschatten. In hetzelfde rapport van VIAS Institute werd de vergelijking gemaakt tussen het aantal ongevallen in oktober tijdens de zomertijd en het aantal ongevallen tijdens de wintertijd. Ze registreerden respectievelijk 17 dode voetgangers per 1000 letselongevallen tegenover 34 dode voetgangers per 1000 ongevallen na de uurswijziging.
Wie in de schemering of in het donker te voet of met de fiets de straat optrekt, wordt geadviseerd reflecterende kledij te dragen. Qua zichtbaarheid scheelt dit maar liefst 130 meter!
Wat zeggen de cijfers over een ongeval met vluchtmisdrijf?
Bij een ongeval met vluchtmisdrijf is het slachtoffer in 34% van de gevallen een fietser en in 23% van de gevallen een voetganger. Bij een ongeval met vluchtmisdrijf is de zwakke weggebruiker dus overduidelijk oververtegenwoordigd. Als we de optelsom maken, kunnen we dus concluderen dat u als voetganger of fietser na het ingaan van de wintertijd extra alert dient te zijn en best uw voorzorgen kan nemen.
We haalden al aan dat u in de herfst best uw rijstijl aanpast. Want hoewel we in oktober massaal in de file staan, wordt u ook extra gecontroleerd op snelheidsovertredingen.
Heeft u te snel gereden? Of was u betrokken bij een ongeval, al dan niet een ongeval met vluchtmisdrijf? Intolaw geeft gratis advies aan slachtoffers. Via onderstaand formulier kan u eventuele boetes laten berekenen. Contacteer onze advocaten voor extra advies.
Bereken uw boete
Actueel
Kreeg je in Spanje een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete veilig bekijkt, betaalt of betwist, wat de termijnen zijn (waaronder de 50% korting bij snelle betaling), hoe je een bestuurder kunt aanwijzen, wat er geldt bij een huurauto en waarom je best niet reageert op sms’jes over “openstaande boetes”.
Lees meer
Rijdt u in Oostenrijk en krijgt u een boete? Hieronder leest u hoe u de kennisgeving begrijpt, veilig betaalt of betwist, welke versnelde procedures bestaan (onmiddellijke boete, anonieme boete, beschikking op naam), wat de regels rond vignet/tol zijn en welke risico’s u loopt als u niets onderneemt.
Lees meer
Rijd je in Noorwegen en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je de boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, wat de termijnen zijn, hoe camera’s (ATK/fotoboks) werken, wanneer je strafpunten krijgt en wat er gebeurt als je niets doet. De info baseert zich op de Noorse politie, Riksadvokaten, Lovdata en de Noorse belastingdienst (inning).
Lees meer