Meer en sneller flitsen: mogelijks vervijfvoudiging aantal boetes

 Meer en sneller flitsen: mogelijks vervijfvoudiging aantal boetes

Zowel de trajectcontroles langs de E19 in Antwerpen en de E314 in Leuven werken vanaf 20/10 dag én nacht. Rijd je dus als bestuurder ook maar iets sneller dan de toegelaten snelheid mag je je dus aan een boete verwachten. Volgens de recente tellingen zal dit op sommige plaatsen leiden tot een vervijfvoudiging van het aantal boetes.

Minister van Justitite Vincent Van Quickenborne wil de quota’s en tolerantiemarges overboord gooien om zo de verkeersveiligheid te verhogen.

Zo wordt er in Wallonië vaak gewerkt met tolerantiemarges waardoor er pas geflitst wordt vanaf 141 km per uur. In Vlaanderen hanteert men dan weer een ander systeem, de zogenaamde quota. Hierbij worden sommige camera’s de ene week wel geactiveerd en de andere niet.

Flitsen vanaf 129 km/uur

De reden voor deze beslissing ligt volgens Van Quickenborne aan het hoge aantal dodelijke verkeersongevallen in België, zeker als we de vergelijking maken met onze buurlanden.

De eerste proefprojecten zijn dus reeds opgestart. Concreet betekent dit dat je op autosnelwegen vanaf 129 km per uur geflitst wordt, want aan de technische foutenmarge van de camera’s kan niet worden geraakt.

Trajecten in Vlaanderen

Zowel de trajectcontrole langs de E19 ter hoogte van Lode Craeybeckxtunnel in de rijrichting van Brussel, als de trajectcontrole langs de E314 tussen het klaverblad van Lummen en Halen in de rijrichting van Leuven is uitgekozen om continue te flitsen en te beboeten.

Verwerken grotere stroom boetes

De uitdaging ligt nu bij politie en justitie om de grotere stroom boetes te verwerken. Tellingen brachten al aan het licht dat deze aanpassingen voor de trajectcontrole in Nijvel mogelijks een vervijfvoudiging aan boetes kan opleveren.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u