Hoe rijden onder invloed spookrijden beïnvloedt

 Hoe rijden onder invloed spookrijden beïnvloedt

Wie is de spookrijder? Wat zeggen de cijfers over rijden onder invloed en spookrijden? IntoLaw schetst het profiel van de spookrijder en duidt de cijfers.

  • Wat is het verband met rijden onder invloed?
  • Wat is het profiel van de spookrijder?
  • Wanneer en waar komt spookrijden heet meest voor?

In 2017 waren er 16 ongevallen met een spookrijder op de autosnelweg. Het hoogste aantal sinds 2009! En hoewel ongevallen met spookrijders slechts 0,35% uitmaken van het totaalaantal letselongevallen, zijn ze toch verantwoordelijk voor 3,7% van alle verkeersdoden op autosnelwegen. Tijd om te onderzoeken wie de spookrijder is en wat aan de basis ligt van zijn verkeersonveilig gedrag.

Wat is het verband met rijden onder invloed?

Vaak ligt onoplettendheid of verstrooidheid aan de basis van het spookrijden. Maar uit recente cijfers van het Vias Institute en FOD economie blijkt dat in meer dan 1 op 3 gevallen (36%) de spookrijders rijden onder invloed van alcohol. Toch is dit geen verrassend nieuws. We communiceerden eerder al hoeveel spookrijders onder invloed van alcohol een ongeval veroorzaken.

We mogen hierbij echter de ernst van de ongevallen niet negeren. In 1 op 5 ongevallen met spookrijders, sterft de spookrijder immers. 

Wat is het profiel van de spookrijder?

Bijna 1 spookrijder op 5 die betrokken raakt bij een ongeval valt in de categorie 65+. Nochtans wijzen de absolute cijfers niet in de richting van de senioren, maar in de richting van de jongere bestuurders tussen 25 en 44 jaar. Op basis van de verschillende cijfers kunnen we de spookrijders opsplitsen in 3 categorieën:

  • Bestuurders die rijden onder invloed van alcohol, drugs en/of geneesmiddelen
  • Onopzettelijke spookrijders omwille van verstrooidheid, onoplettendheid, oriëntatieproblemen, geen herkenningspunt wegens weinig verkeer
  • Opzettelijke spookrijders voor de kick, een weddenschap of om zelfmoord te plegen

Wanneer en waar komt spookrijden heet meest voor?

Hoewel ongevallen met spookrijders relatief evenredig verdeeld zijn over het jaar, kent de maand maart toch een opvallende piek. Een verklaring is hier niet voor. Ook opvallend is dat 44% van de ongevallen met een spookrijder zich ’s nachts voordoen. Een Nederlandse studie bevestigt ook dat de helft van de spookrijders de afrit van de autosnelweg als oprit gebruiken.

In de andere gevallen wordt er rechtsomkeer gemaakt of rijdt de bestuurder achteruit terwijl hij zich al op de autosnelweg bevindt.

Werd u zelf betrapt op spookrijden? Of op rijden onder invloed? Vul onderstaand boeteformulier in om uw boete te berekenen of neem contact op met de advocaten van IntoLaw


Bereken je boete

Actueel

 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
close menu 1u