Hoe rijden onder invloed spookrijden beïnvloedt

 Hoe rijden onder invloed spookrijden beïnvloedt

Wie is de spookrijder? Wat zeggen de cijfers over rijden onder invloed en spookrijden? IntoLaw schetst het profiel van de spookrijder en duidt de cijfers.

  • Wat is het verband met rijden onder invloed?
  • Wat is het profiel van de spookrijder?
  • Wanneer en waar komt spookrijden heet meest voor?

In 2017 waren er 16 ongevallen met een spookrijder op de autosnelweg. Het hoogste aantal sinds 2009! En hoewel ongevallen met spookrijders slechts 0,35% uitmaken van het totaalaantal letselongevallen, zijn ze toch verantwoordelijk voor 3,7% van alle verkeersdoden op autosnelwegen. Tijd om te onderzoeken wie de spookrijder is en wat aan de basis ligt van zijn verkeersonveilig gedrag.

Wat is het verband met rijden onder invloed?

Vaak ligt onoplettendheid of verstrooidheid aan de basis van het spookrijden. Maar uit recente cijfers van het Vias Institute en FOD economie blijkt dat in meer dan 1 op 3 gevallen (36%) de spookrijders rijden onder invloed van alcohol. Toch is dit geen verrassend nieuws. We communiceerden eerder al hoeveel spookrijders onder invloed van alcohol een ongeval veroorzaken.

We mogen hierbij echter de ernst van de ongevallen niet negeren. In 1 op 5 ongevallen met spookrijders, sterft de spookrijder immers. 

Wat is het profiel van de spookrijder?

Bijna 1 spookrijder op 5 die betrokken raakt bij een ongeval valt in de categorie 65+. Nochtans wijzen de absolute cijfers niet in de richting van de senioren, maar in de richting van de jongere bestuurders tussen 25 en 44 jaar. Op basis van de verschillende cijfers kunnen we de spookrijders opsplitsen in 3 categorieën:

  • Bestuurders die rijden onder invloed van alcohol, drugs en/of geneesmiddelen
  • Onopzettelijke spookrijders omwille van verstrooidheid, onoplettendheid, oriëntatieproblemen, geen herkenningspunt wegens weinig verkeer
  • Opzettelijke spookrijders voor de kick, een weddenschap of om zelfmoord te plegen

Wanneer en waar komt spookrijden heet meest voor?

Hoewel ongevallen met spookrijders relatief evenredig verdeeld zijn over het jaar, kent de maand maart toch een opvallende piek. Een verklaring is hier niet voor. Ook opvallend is dat 44% van de ongevallen met een spookrijder zich ’s nachts voordoen. Een Nederlandse studie bevestigt ook dat de helft van de spookrijders de afrit van de autosnelweg als oprit gebruiken.

In de andere gevallen wordt er rechtsomkeer gemaakt of rijdt de bestuurder achteruit terwijl hij zich al op de autosnelweg bevindt.

Werd u zelf betrapt op spookrijden? Of op rijden onder invloed? Vul onderstaand boeteformulier in om uw boete te berekenen of neem contact op met de advocaten van IntoLaw


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u