Hoe komt het dat er zoveel snelheidsovertredingen zijn op de Merchtemstesteenweg?

 Hoe komt het dat er zoveel snelheidsovertredingen zijn op de Merchtemstesteenweg?

Waarom begaan zoveel bestuurders snelheidsovertredingen op de Merchtemsesteenweg? Wat is de gevaarlijkste weg van België? De IntoLaw-advocaten leggen uit.

  • Waarom is die weg zo vatbaar voor snelheidsovertredingen?
  • Hoe wordt opgetreden tegen de vele snelheidsovertredingen?
  • Wat is de gevaarlijkste weg van België?

De Merchtemsesteenweg is een weg van amper 4 kilometer tussen de dorpskernen van Merchtem en Wolvertem in Vlaams-Brabant. De maximumsnelheid ligt er op 70 kilometer per uur en voor het centrum van Wolvertem op 50. Toch worden er dikwijls duizelingwekkende snelheden gemeten. Gelukkig is er niemand meer boven het record van 208 km/u gegaan. Maar waarom rijden we zo snel op die weg?

Waarom is die weg zo vatbaar voor snelheidsovertredingen?

Een kaarsrechte weg nodigt uit tot te snel rijden. Bovendien is de staat van de weg optimaal. Het asfalt bolt zeer goed en er zijn geen putten in de weg. Nochtans zijn er ook eigenschappen aan de Merchtemsesteenweg die het levensgevaarlijk maken daar sneller te rijden dan toegelaten. Het is een weg met maar twee baanvakken met een afgesloten fietspad, en bovendien heeft de weg enkele zijstraten.

Op basis van hun vaststellingen weet de politie dat veel chauffeurs die betrapt worden op overdreven snelheid, een snelle wagen gehuurd hebben voor een dag of weekend. De weg is intussen ook bekend als een weg waar men gemakkelijk hoge snelheden kan halen.

Ondanks de vele snelheidsovertredingen zijn er zeer weinig ongevallen. Alain Meert, korpschef van de politiezone KLM (Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise), zegt dat er misschien eerst een zwaar ongeval moet gebeuren vooraleer bestuurders hun rijgedrag er veranderen.

Hoe wordt opgetreden tegen de vele snelheidsovertredingen?

Het politieparket van Halle-Vilvoorde, waar de pv’s die op dat stuk weg worden uitgeschreven, terechtkomen, treedt streng op tegen de hardleerse bestuurders. Al tientallen keren werd er een rijverbod wegens overdreven snelheid opgelegd. Dat in combinatie met een zware boete en het opnieuw moeten afleggen van het rijexamen zou toch een afschrikeffect moeten hebben. Blijkbaar is dat niet het geval.

Het agentschap Wegen en Verkeer heeft plannen klaar om de Merchtemsesteenweg veiliger te maken door bestuurders te verplichten trager te rijden. Er wordt 5 miljoen euro uitgetrokken om asverschuivingen en versmallingen aan te brengen. Zo zullen bestuurders automatisch moeten vertragen.

Wat is de gevaarlijkste weg van België?

Ondanks de hoge snelheden gebeuren er dus opmerkelijk weinig ongevallen op de Merchtemsesteenweg. De twijfelachtige eer van gevaarlijkste weg van België is weggelegd voor de A54. Dat is de verbindingsweg tussen Nijvel en Charleroi.

Op deze weg van 24 kilometer lieten in de laatste vier jaar 15 mensen het leven. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid berekende het aantal dodelijke verkeersslachtoffers per weg in België tijdens de periode 2014-2017. Het berekende een cijfer op 100 kilometer. Met 64 slachtoffers per 100 kilometer staat de A54 overtuigend op kop van het klassement. De ring rond Antwerpen volgt op plaats twee met 47 en de ring rond Kortrijk vervolledigt met 46 de top-drie.  

Beging u onlangs zelf een snelheidsovertreding, al dan niet op de Merchtemsesteenweg? Vul onderstaand formulier in om uw boete te laten berekenen en te bekijken of u kans maakt op een rijverbod door overdreven snelheid of vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
close menu 1u