Graag traag in heel Brussel?

 Graag traag in heel Brussel?

Boete voor te snel rijden? Binnenkort krijgt u die misschien al bij meer dan 30 km/u. Ontdek meer met IntoLaw.

·      Waarom moet ik binnenkort misschien 30 rijden in het hele Brusselse Gewest?

·      Welke maatregelen wil de Brusselse regering treffen?

·      Wat verandert er als het plan wordt goedgekeurd?

·      Wat zijn de argumenten van voor- en tegenstanders?

 

Binnenkort krijgt u in het Brusselse Gewest misschien veel sneller een boete voor te snel rijden. De Brusselse regering stelde namelijk een plan op om op alle lokale wegen de zone 30 in te voeren. Waarom? Dat leest u hier.

 

Waarom moet ik binnenkort misschien 30 rijden in het hele Brusselse Gewest?

Jaarlijks laten 30 mensen het leven in het Brusselse verkeer. Dat aantal is niet bijzonder hoog ten opzichte van de rest van België, maar stagneert wel al enkele jaren. Daar wil de regering verandering in brengen. Ze hopen met een grootschalige zone 30 het aantal fatale verkeersslachtoffers terug te dringen.

 

Welke maatregelen wil de Brusselse regering treffen?

Handhaving van de voorgestelde regelgeving zou moeilijker zijn. Een boete voor te snel rijden kan u pas in de bus verwachten als er voldoende controle is. Dat is momenteel nog niet voorzien. Wel wil staatssecretaris van Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) gebruik maken van de camera’s die werden geïnstalleerd om de lage-emissiezone te controleren. Ook wil ze de boetes niet door het parket, maar door een extern orgaan laten innen zodat de opbrengsten naar meer controles en acties kunnen gaan.

 

Wat verandert er als het plan wordt goedgekeurd?

Sinds 2010 is de zone in de binnenring van Brussel al zone 30. Bij goedkeuring van het plan worden alle lokale wegen van het Brusselse Gewest aan dezelfde regels onderworpen. Er blijft wel ruimte voor onderhandeling over grote doorgangswegen om file en verkeersagressie te vermijden. Op grote wegen krijgt u dus minder snel een boete voor te snel rijden.

 

Wat zijn de argumenten van voor- en tegenstanders?

Voorstander van het plan en Brussels parlementslid Bruno De Lille vindt 30 doden per jaar in verhouding met de rest van België meevallen, maar wil dat aantal wel verlagen. Hij haalt aan dat 90% van de slachtoffers een aanrijding aan 30 kilometer per uur overleeft, terwijl dat aan 50 kilometer per uur maar 50% is. Een groot verschil. Bovendien ziet hij ook bijkomende voordelen zoals betere verkeersdoorstroming en hogere luchtkwaliteit. Binnenkort dus opletten, want u heeft liever geen boete voor te snel rijden. 

 

Een van de tegenstanders is woordvoerder van Touring Danny Smagghe. Volgens hem is overal zone 30 een gemakkelijkheidsoplossing. Zeker zonder constante controle. Daarbij kan het nieuwe plan ook in plaats van minder, meer files veroorzaken, wat op zich dan weer leidt tot meer luchtvervuiling. Volgens hem moet de snelheid voor elke weg individueel worden bepaald om voor iedereen het beste resultaat te krijgen.

 

Kreeg u een boete voor te snel rijden die u wil aanvechten? Neem contact op met de advocaten van IntoLaw voor bijstand


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u