Graag traag in heel Brussel?

 Graag traag in heel Brussel?

Boete voor te snel rijden? Binnenkort krijgt u die misschien al bij meer dan 30 km/u. Ontdek meer met IntoLaw.

·      Waarom moet ik binnenkort misschien 30 rijden in het hele Brusselse Gewest?

·      Welke maatregelen wil de Brusselse regering treffen?

·      Wat verandert er als het plan wordt goedgekeurd?

·      Wat zijn de argumenten van voor- en tegenstanders?

 

Binnenkort krijgt u in het Brusselse Gewest misschien veel sneller een boete voor te snel rijden. De Brusselse regering stelde namelijk een plan op om op alle lokale wegen de zone 30 in te voeren. Waarom? Dat leest u hier.

 

Waarom moet ik binnenkort misschien 30 rijden in het hele Brusselse Gewest?

Jaarlijks laten 30 mensen het leven in het Brusselse verkeer. Dat aantal is niet bijzonder hoog ten opzichte van de rest van België, maar stagneert wel al enkele jaren. Daar wil de regering verandering in brengen. Ze hopen met een grootschalige zone 30 het aantal fatale verkeersslachtoffers terug te dringen.

 

Welke maatregelen wil de Brusselse regering treffen?

Handhaving van de voorgestelde regelgeving zou moeilijker zijn. Een boete voor te snel rijden kan u pas in de bus verwachten als er voldoende controle is. Dat is momenteel nog niet voorzien. Wel wil staatssecretaris van Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) gebruik maken van de camera’s die werden geïnstalleerd om de lage-emissiezone te controleren. Ook wil ze de boetes niet door het parket, maar door een extern orgaan laten innen zodat de opbrengsten naar meer controles en acties kunnen gaan.

 

Wat verandert er als het plan wordt goedgekeurd?

Sinds 2010 is de zone in de binnenring van Brussel al zone 30. Bij goedkeuring van het plan worden alle lokale wegen van het Brusselse Gewest aan dezelfde regels onderworpen. Er blijft wel ruimte voor onderhandeling over grote doorgangswegen om file en verkeersagressie te vermijden. Op grote wegen krijgt u dus minder snel een boete voor te snel rijden.

 

Wat zijn de argumenten van voor- en tegenstanders?

Voorstander van het plan en Brussels parlementslid Bruno De Lille vindt 30 doden per jaar in verhouding met de rest van België meevallen, maar wil dat aantal wel verlagen. Hij haalt aan dat 90% van de slachtoffers een aanrijding aan 30 kilometer per uur overleeft, terwijl dat aan 50 kilometer per uur maar 50% is. Een groot verschil. Bovendien ziet hij ook bijkomende voordelen zoals betere verkeersdoorstroming en hogere luchtkwaliteit. Binnenkort dus opletten, want u heeft liever geen boete voor te snel rijden. 

 

Een van de tegenstanders is woordvoerder van Touring Danny Smagghe. Volgens hem is overal zone 30 een gemakkelijkheidsoplossing. Zeker zonder constante controle. Daarbij kan het nieuwe plan ook in plaats van minder, meer files veroorzaken, wat op zich dan weer leidt tot meer luchtvervuiling. Volgens hem moet de snelheid voor elke weg individueel worden bepaald om voor iedereen het beste resultaat te krijgen.

 

Kreeg u een boete voor te snel rijden die u wil aanvechten? Neem contact op met de advocaten van IntoLaw voor bijstand


Bereken je boete

Actueel

 Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Vrijdag 18 November 2022

Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Recent ontvingen heel wat zelfstandigen en zaakvoerders plots een uitnodiging tot minnelijke schikking van €509,00 omdat ze nagelaten hebben de chauffeur van de wagen waarmee de overtreding werd begaan, te identificeren. Het uitsturen als overheid van dergelijke boetes na het jarenlang voeren van een gedoogbeleid in deze materie zorgt voor een zeer groot en terecht onrechtvaardigheidsgevoel wat ons betreft. Als gespecialiseerd kantoor in het verkeersrecht willen wij dan ook iedereen wijzen op de mogelijkheden van betwisting van deze boetes zonder de risico's uit het oog te verliezen.

Lees meer
 Regres ongegrond verklaard: verzekeraar moet kost van € 23.000,00 zelf betalen!

Vrijdag 18 November 2022

Regres ongegrond verklaard: verzekeraar moet kost van € 23.000,00 zelf betalen!

Wanneer je een verkeersongeval veroorzaakt zal je Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering (BA-verzekering) de kosten aan de tegenpartij vergoeden. In sommige gevallen zal jouw verzekeraar achteraf deze kosten terugvorderen bij jou. Dit kan enkel en alleen in specifieke situaties. Als verzekerde kan je een regresvordering ook aanvechten wanneer de voorwaarden niet werden gerespecteerd. Een gespecialiseerde advocaat kan hier dan ook een absolute meerwaarde betekenen gezien de hoge kosten. Dankzij onze tussenkomst werd een regresvordering van een verzekeraar ter waarde van € 23.000,00 ongegrond verklaard!

Lees meer
 Betrapt met je GSM achter het stuur? Rijverbod!

Woensdag 16 November 2022

Betrapt met je GSM achter het stuur? Rijverbod!

Het parket van Oost-Vlaanderen organiseert een nieuwe actieweek. Alle Oost-Vlaamse politiezones zullen extra controles uitvoeren op het gebruik van mobiele toestellen achter het stuur. Gebruik je een mobiel apparaat niet in de daartoe bestemde houder, dan riskeer je een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs voor de duur van acht dagen. De actieweek loopt van 17 november tot 25 november, u bent gewaarschuwd!

Lees meer
close menu 1u