Verkeersagressie: is het rijbewijs intrekken voldoende?

 Verkeersagressie: is het rijbewijs intrekken voldoende?

Wat kan u doen tegen verkeersagressie? En vindt u het rijbewijs intrekken een voldoende sanctie? IntoLaw geeft u inzicht.

·      Wat is verkeersagressie?

·      Welke straffen staan er op verkeersagressie?

·      Wat zijn de cijfers?

·      Wat kan ik doen tegen verkeersagressie?

Verkeersagressie bestaat in verschillende maten en vormen. De cijfers van 2016 waren wel de laagste in jaren. Met die van 2017 voor de deur kunnen we enkel hopen dat de dalende trend zich verderzet. Wat zien we onder verkeersagressie? Hoe komt het dat het aantal zo veel daalde? En is het rijbewijs intrekken voldoende?

 

Wat is verkeersagressie?

Het wetboek deelt verkeersagressie op in twee vormen: agressieve verkeersovertredingen en overtredingen met agressief karakter. Die eerste uit zich in agressief rijgedrag, zoals met de hoofdlichten flikkeren, te snel rijden, geen richtingaanwijzers gebruiken en andere bestuurders afsnijden. Dat zijn vooral verkeersovertredingen die anderen hinderen.

Bij de tweede soort overtreedt de dader geen verkeersregels, maar wel andere wetten. Dat zijn voorvallen zoals slagen en verwondingen met het verkeer als aanleiding. Dan is vooral agressie de grote boosdoener, niet frustratie in het verkeer.

Verkeersagressie komt vaak tot stand als samenloop van verschillende factoren. Vaak ervaren we stress achter het stuur, mede door andere bestuurders. Doordat we in onze eigen wagen zitten, hebben we het gevoel dat ze ons op ons eigen terrein aanvallen. Vaak ervaren we onschuldige fouten in het verkeer dan als persoonlijke aanval.

Ook de anonimiteit die onze eigen ruimte biedt, maakt dat we ons in het verkeer veel agressiever opstellen dan in het dagelijkse leven. Overtredingen met agressief karakter hebben wel zelden te maken met die factoren en hangen vooral samen met het karakter van de dader.

Welke straffen staan er op verkeersagressie?

Bij het uitdelen van straffen verstrengde de rechtbank al jaren geleden. In veel gevallen gaan ze wel nog steeds gewoon het rijbewijs intrekken. De strafmaat is vooral afhankelijk van de soort agressie die de dader vertoonde. Was dat enkel gevaar in het verkeer? Dan gaat het rijbewijs intrekken meestal gepaard met boetes.

Overtredingen met aan agressief karakter worden vaker berecht als slagen en verwondingen of erger dan met de term verkeersagressie. In veel gevallen komt de dader er wel nog steeds vanaf met een opgeschorte straf en rijverbod, vooral bij een eerste overtreding.

Wat zijn de cijfers?

Verkeersagressie daalde de afgelopen jaren heel plots. Tussen 2013 en 2016 halveerde het aantal. Experts geloven dat de opkomst van dashcams, of camera’s op het dashboard, daar veel in de pap te brokken hebben. Mensen blijken daardoor meer schrik te hebben om betrapt te worden. Daarom worden de cijfers voor 2017 ook laag ingeschat.

Let wel: die halvering gaat over zware inbreuken met fysieke agressie, niet over agressief rijgedrag dat prominent blijft. Overtredingen zoals geen richtingaanwijzers gebruiken, bumperkleven of te snel rijden worden tot nu vooral beboet. De rechtbank gaat pas het rijbewijs intrekken bij herhaalde overtredingen.

Wat kan ik doen tegen verkeersagressie?

De belangrijkste ergernissen in het verkeer komen, logischerwijs, vanuit het overtreden van verkeersregels. Geen richtingaanwijzers gebruiken, anderen afsnijden en bumperkleven staan met stip op kop als grootste frustraties. Wees hoffelijk in het verkeer en respecteer de verkeersregels. Zo voorkomt u verkeersagressie.

 

Wil u graag meer weten over verkeersagressie? Kwam u in aanraking met een agressieve bestuurder? Win dan het advies van de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u