GAS-boete voor niet-georganiseerde wielertoeristen in Dendermonde bevestigd

  GAS-boete voor niet-georganiseerde wielertoeristen in Dendermonde bevestigd

De politierechtbank in Dendermonde heeft de GAS-boete bevestigd, die een wielertoerist had gekregen na klachten van overlast door groepen niet-georganiseerde wielertoeristen in deelgemeente Appels. Het politiereglement waarbij opgelegd wordt dat grote groepen fietsers zich moeten opsplitsen in groepjes van maximaal tien personen blijft van kracht, meldt het stadsbestuur van Dendermonde.

In Appels waren er tot in 2011 problemen met groepen niet-georganiseerde wielertoeristen die aan hoge snelheid steeds hetzelfde parcours aflegden, zegt het stadsbestuur. "Van bewoners en andere weggebruikers (vooral voetgangers en rustige fietsers) waren er daarover geregeld klachten, met name over de hoge snelheden die de wielertoeristen haalden en over de brede ruimte die de renners inpalmden. Er waren ook klachten over verbale intimidatie, beschadiging van voertuigen en spuwen." De gemeenteraad keurde in augustus 2011 een politiereglement goed waarbij werd opgelegd dat grote groepen fietsers die meermaals hetzelfde parcours afleggen, zich moeten opsplitsen in meerdere groepjes van maximaal tien personen, met minstens 1000 meter tussenruimte tussen de groepjes. Meerdere renners kregen bij overtreding een GAS-boete, maar één man ging in beroep bij de politierechtbank omdat het politiereglement strijdig zou zijn met de wegcode. De Dendermondse politierechter Peter D'Hondt heeft nu geoordeeld in het voordeel van Dendermonde. "Hij heeft de argumenten van de appellant stuk voor stuk weerlegd en veroordeelt de man tot het betalen van de gerechtskosten. De passage in het Dendermondse politiereglement over de wielertoeristen blijft ongewijzigd van kracht", meldt het stadsbestuur. DENDERMONDE 15/09 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u