De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan.
U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten.
Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken.
Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

1. De module VKO (verkeersongevallen met kwetsbare weggebruikers)

Deze module is gericht op mensen die betrokken zijn geweest bij een ongeval met een kwetsbare weggebruiker. Deze module probeert hen bewust te maken van de feiten en probeert hen aan het denken te zetten.

Vanuit juridisch oogpunt zal de kwetsbare weggebruiker worden verward met het begrip zwakke weggebruiker. Indien er sprake is van een gebrek aan respect en hoffelijkheid of onvoorzichtigheid of agressieve rijstijl van een andere weggebruiker, is een fietser of voetganger een zwakke weggebruiker. De aard van het voertuig, de weginfrastructuur en de omstandigheden bepalen of hij een kwetsbare weggebruiker is.

Bijvoorbeeld: voetganger, fiets, scooter en elektrische fiets van minder dan 25/uur, passagier in een voertuig of openbaar vervoer…

Deze module wordt overwogen indien het parket dit schriftelijk voorstelt of wanneer een ongeval met een zwakke weggebruiker wordt gemeld.

Kostprijs: 200 euro / 2 sessies van 4 uur.

2. De module LI (lichte intoxicatie)

Deze module viseert mensen die onder invloed van alcohol hebben gereden en een alcoholconcentratie hebben geblazen tussen 0,35 en 0,50 mg/l alveolaire lucht. Deze module moet hen bewust maken van de mogelijke dramatische gevolgen van hun alcoholische toestand op de weg.

Deze module wordt ook overwogen mits schriftelijk voorstel van het parket of wanneer een persoon een boete krijgt voor het rijden onder invloed van alcohol.

Kostprijs: 310 euro / 2 sessies van 10 uur.

3. Module “Sta even stil bij snelheid”

Deze module is bedoeld voor mensen die risicogedrag vertonen wat hun snelheid betreft op de weg. Het heeft tot doel hen bewust te maken van de mogelijke gevolgen van hun te hoge of onaangepaste snelheid. Deze module wordt in overweging genomen op basis van een schriftelijk verzoek van het parket van politie of wanneer een persoon een boete krijgt voor te snel rijden.

Kostprijs: 390 euro / 2 videoconferenties van 5 en 3 uur + 4 uur praktijk.

4. De module SPEEDING 2.0

Deze module is bedoeld voor dezelfde mensen als de module hierboven. Deze module wordt overwogen op het ogenblik van de uitspraak van de rechter (in tegenstelling tot de vroegere snelheidsmodule).

Kostprijs: 590 euro / 3 sessies van 3 en 5 uur + 2 keer 2 uur e-learning (opdrachten) + 8 uur praktijk.

5. Module PP ALC

Deze module viseert mensen die onder invloed van alcohol hebben gereden en wilt hen bewust maken van de mogelijke onomkeerbare gevolgen van hun dronken toestand op de baan. Deze module wordt enkel overwogen op basis van een schriftelijk voorstel van het parket of wanneer de rechter het uitstel van de uitspraak toekent in afwachting van de voltooiing van de opleiding.

Kostprijs: 790 euro / 4 sessies van in totaal 20 uur.

 

U heeft een voorstel ontvangen om een opleiding van het VIAS-instituut te volgen en vraagt zich af of dit een goed alternatief is voor een eventuele veroordeling? Aarzel niet om contact op te nemen met Intolaw, een advocatenkantoor dat gespecialiseerd is in verkeersrecht, voor persoonlijke begeleiding en professionele opvolging van uw zaak.


Bereken je boete

Actueel

 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
close menu 1u