ANPR-camera's
ANPR-camera's: wat hangt er werkelijk boven ons hoofd?
Tegenwoordig hangen er steeds meer camera’s boven onze snelwegen. Onbewust krijgen we er dus elke dag mee te maken, maar nog altijd denkt de meerderheid dat het gaat om nieuwe flitscamera’s. De zogenaamde ANPR-camera’s kunnen echter meer, véél meer. ANPR staat voor Automatic Number Plate Recognition, automatische nummerplaatherkenning dus.
ANPR werkt in 2 stappen: het herkennen van een nummerplaat met behulp van optische leesapparatuur en het koppelen van die informatie aan lijsten met nummerplaten waarmee iets aan de hand is, bijvoorbeeld een wagen die niet is verzekerd, een bestuurder die zijn verkeersbelastingen niet betaalde... Ook is het een handig hulpmiddel in de strijd tegen criminaliteit en terrorisme. Nummerplaatherkenning is buitengewoon complex. Er bestaat niet zoiets als een standaard nummerplaat. Ze hebben verschillende lettertypes en posities. ANPR-camera’s moeten daarom erg veel variatie kunnen verwerken, willen ze effectief zijn. Ze zijn gemaakt zodat ze gemakkelijk buitenlandse nummerplaten kunnen herkennen. De camera’s kunnen specifiek voor ANPR worden aangewend, maar bovendien kan de software ook worden toegevoegd aan bestaande camera’s. Er bestaan ook mobiele ANPR-camera’s, die ingezet kunnen worden op voertuigen en onder andere parkeercontroles.
Sinds eind 2013 wordt nummerplaatherkenning ook toegepast in ons land. Om dit te kunnen doorvoeren was een wijziging in de camerawetgeving (privacy) noodzakelijk. Oorspronkelijk werden ANPR-camera’s ingezet tegen de grenscriminaliteit, onder meer in de politiezone Vlas (Kortrijk, Kuurne en Lendelede), maar nu duiken ze overal op. Het is de bedoeling dat er binnen 5 jaar in heel België intelligente camera’s staan, die bovendien allemaal met elkaar zullen communiceren via een netwerk dat zich over het hele land uitstrekt. Zo zal van elk voertuig elke kilometer kunnen worden gevolgd. Geen onrealistische gedachte, aangezien er momenteel in tijden van grote besparingen toch zwaar wordt geïnvesteerd in ANPR-technologieën.
Bereken je boete
Actueel
Dinsdag 08 Februari 2022
1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgasUit een onderzoek van VIAS blijkt dat 6% van de Belgische bestuurders minstens 1x per maand met de auto rijdt nadat hij of zij lachgas heeft gebruikt. Bij jonge bestuurders ligt dit percentage zelfs een stuk hoger. Lachgas is dan wel niet detecteerbaar door een test, maar het heeft wel een grote invloed op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid.
Lees meerMaandag 07 Februari 2022
Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanterSinds 2022 zien de onmiddellijke inningen, ook wel beter bekend als de ‘boetebrief’ er in België anders uit. Met deze wijziging was het de bedoeling om de onmiddellijke inningen moderner, duidelijker en beter aangepast aan de overtreder te maken. Het doel was om ervoor te zorgen dat het voor de overtreder eenvoudiger en sneller is om de brief te lezen en de boete te betalen.
Lees meerDinsdag 14 December 2021
De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpuntDe verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie. Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest. Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.
Lees meer