Aangaande het medisch dossier

  • Heb ik het recht om een kopie van mijn medisch dossier op te vragen in een ziekenhuis?

Elke patiënt heeft het recht om zijn medisch dossier in te kijken. De zorgverlener/ziekenhuis moet u binnen de 15 dagen na ontvangst van uw aanvraag inzage verlenen. (Art. 9 Wet Patiëntenrechten). Daarnaast heeft u tevens het recht op een kopie van uw dossier. Dat kan zowel een papieren als digitale versie zijn. Men kan u hiervoor maximaal 25 euro vragen.. Vaak vindt u op de site van het desbetreffende ziekenhuis zo’n verzoekformulier dewelke u moet indienen. In bepaalde gevallen kan dit zelfs gewoon telefonisch opgevraagd worden.

Het verzoek kan enkel door uzelf of door uw huisarts worden gedaan/ingediend.

  • Klopt het dat ik moet betalen voor een kopie van mijn medisch dossier?

Dit klopt inderdaad. Deze bedragen werden wettelijk vastgelegd (geplafonneerd). De beroepsbeoefenaar of verzorgingsinstelling heeft het recht maximaal een bedrag van 0,10 EUR aan te rekenen per gekopieerde pagina tekst. Voor een afschrift met betrekking tot medische beeldvorming, mag maximaal 5 EUR per gekopieerd beeld worden gevraagd. De totale kostprijs van een afschrift van een patiëntendossier mag ten slotte nooit hoger zijn dan 25 EUR.

  • Kan ik mijn medisch dossier nog opvragen bij mijn huisarts na meer dan 20 jaar?

Ja. Volgens de Code van geneeskundige Plichtenleer zijn alle artsen verplicht de medische dossiers gedurende 30 jaar te bewaren, te rekenen vanaf het laatste contact met de patiënt.

  • Heeft mijn nieuwe huisarts toegang tot mijn Globaal Medisch Dossier (GMD)?

Uw nieuwe huisarts zal uw GMD overnemen van uw vorige huisarts. Aangezien een huisarts hiervoor per kalenderjaar een honorarium mag aanrekenen (dat volledig door het ziekenfonds wordt terugbetaald), zal uw nieuwe huisarts het GMD pas overnemen van zijn voorganger van zodra het lopende jaar om is. Een GMD overnemen in het midden van een lopend jaar is immers administratief omslachtig.

  • Kan ik het medisch dossier opvragen van mijn overleden vader?

Als zoon of dochter kunt u geen kopie krijgen van het medisch dossier van uw vader, maar u kan wel een inzage vragen via een arts naar keuze. Het verzoek om inzage moet weliswaar voldoende gemotiveerd en gespecifieerd zijn. Op basis van deze motivering zullen alsdan de gegevens van het dossier beschikbaar worden gesteld die hieromtrent van belang zijn.

  • Kan ik van mijn huisarts vragen om (foutieve of niet relevante) gegevens uit mijn dossier te verwijderen en niet meer door te geven aan andere zorgverleners ?

Er dient een onderscheid gemaakt te worden tussen enerzijds het verzet tegen het meedelen van medische (en zeker persoonlijke) gegevens aan derden en anderzijds het verzet tegen de opname en het bijhouden van gegevens in het medisch dossier.

Als patiënt kan u zich in principe op elk ogenblik verzetten tegen het overmaken van persoonsgegevens door de arts aan een andere beroepsbeoefenaar . Bij verwijzing van een patiënt dient enkel de noodzakelijke informatie overgemaakt te worden, meer in het bijzonder alle gegevens die noodzakelijk zijn voor de diagnostiek, de kwaliteit en de continuïteit van de zorg.

Het verzet tegen de opname en bijhouden van gegevens in het medisch dossier ligt echter moeilijker. De raadpleging van een arts door een patiënt omvat de facto de uitwisseling van vertrouwelijke mededelingen: de patiënt vertrouwt aan zijn arts zijn gezondheidsproblemen toe. Dit brengt met zich mee dat de patiënt de facto dus zijn/haar toestemming geeft voor het verzamelen van persoonsgegevens door de arts. Het verzet hiertegen wordt in feite niet aanvaard.

Medisch recht

Vul het formulier in

Vragen over een overtreding of een ongeval? Hulp nodig bij dagvaarding?

Onze experten staan klaar om gratis uw vragen te beantwoorden! Contacteer ze via:

Wij zijn bereikbaar 7/7, elke dag van 08.30 tot 22.00, ook tijdens het weekend.

Actueel

 Wat is een regresvordering en aan welke voorwaarden moet worden voldaan?

Woensdag 11 Augustus 2021

Wat is een regresvordering en aan welke voorwaarden moet worden voldaan?

Wanneer blijkt dat u in fout was na een verkeersongeval, zal uw verzekeraar steeds de schade aan andere partijen vergoeden. In sommige gevallen zal uw verzekeraar achteraf deze kosten van u kunnen terugvorderen. Dit is de zogenoemde “regresvordering”. Let wel, uw verzekeraar kan dit niet zomaar. Zo moet er voldaan worden aan enkele voorwaarden. Onze gespecialiseerde advocaten geven u alle informatie wat u moet weten over deze regresvordering en wat uw rechten zijn.

Lees meer
 Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Maandag 12 Juli 2021

Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Een van de eerste stappen na een verkeersongeluk is het bepalen wie er nu in fout was. Een eenvoudige vraag, maar het antwoord is dat vaak niet. Dit leidt regelmatig tot ellenlange discussies tussen de betrokken partijen en hun verzekeringsmaatschappijen. In dit artikel lichten we het Europese Aanrijdingsformulier toe en bespreken we wat je best kan doen in het geval van onenigheid.

Lees meer
 Letselschade na een (verkeers)ongeval: wat nu?

Dinsdag 01 Juni 2021

Letselschade na een (verkeers)ongeval: wat nu?

Wanneer u betrokken bent in een ongeval, wordt er eerst gekeken welke partij hiervoor aansprakelijk is. Uiteraard zal die persoon moeten opdraaien voor de kosten. Maar op welke vergoeding heeft u als slachtoffer nu precies recht?

Lees meer
close menu 1u