Snelheidsduivels vrij spel ’s nachts en op zondag
Woensdag 04 Februari 2015
Op een dag dat de snelwegen uitnodigen om het gaspedaal wat harder in te drukken zou je verwachten dat er meer snelheidscontroles zijn, maar niets is minder waar. Op zondag wordt beduidend minder geflitst dan op andere weekdagen. En ook 's nachts kunnen snelheidsduivels vaker ongestraft hun gang gaan. Dat blijkt uit een analyse van de krant Het Laatste Nieuws van de jaarcijfers van de meldapplicatie Politiecontrole.be.
Hardrijders houden van rustige zondagen, en net dan staan er minder agenten aan de kant van de weg. "Sinds de jaren ‘80 is het personeelsbestand van de wegpolitie onveranderd gebleven, ondanks het feit dat ons verkeer steeds drukker wordt.", zegt Gert Cockx van de politievakbond NSPV. "Aangezien op zaterdag de minst ervaren bestuurders uitgaan, moeten tijdens het weekend op die dag de meeste controles gebeuren. Gevolg is dat je 's zondags over het kleinst aantal manschappen beschikt."
Nog opvallender: op maandag worden opvallend minder BOB-controles uitgevoerd. "Maar het is net op die doordeweekse dagen dat je probleemdrinkers betrapt.", klinkt het bij Touring. "En zij veroorzaken de zwaarste ongevallen." Ook waren er vorig jaar veel minder meldingen van snelheids- en alcoholcontroles in mei, juni en september, terwijl juist in die maanden de meeste doden en gewonden vielen in het verkeer. "In die periodes vallen er veel verlengde weekends, waarin agenten vaak verlof nemen.", klinkt het.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer