Wat zegt het verkeersrecht over te traag rijden?

 Wat zegt het verkeersrecht over te traag rijden?

Wat is de visie van het Belgische verkeersrecht op te traag rijden? Hoeveel bedraagt de bekeuring en hoeveel mensen worden betrapt? IntoLaw geeft antwoord.

  • Hoeveel bedraagt de boete?
  • Hoeveel Belgen krijgen jaarlijks zo’n boete?
  • Wat is de juiste middenweg?

Wekelijks lezen we in de media over verkeersongevallen waarbij overdreven snelheid de oorzaak was. Juist het tegenovergestelde is echter ook gevaarlijk, iets wat voor velen misschien als een verrassing komt. Rijinstructeurs en experten verkeersrecht zijn het er unaniem over eens dat te traag en afgeleid rijden minstens even gevaarlijk is als te snel rijden. De advocaten van IntoLaw doen het verhaal van te traag rijden uit de doeken.

Hoeveel bedraagt de boete?

Volgens het Belgische verkeersrecht kunt u wel degelijk een boete krijgen voor te traag rijden. Het staat niet zo letterlijk in de wegcode maar te traag rijden valt onder het artikel waarbij u bestraft wordt als u andere weggebruikers in gevaar brengt of kan brengen met uw rijgedrag. Op de autosnelweg geldt er een minimumsnelheid van 70 km/h, op andere wegen is er geen minimumsnelheid vastgelegd.

Het is niet zoals bij te snel rijden waarbij het boetebedrag stijgt afhankelijk van hoeveel u te snel rijdt. In principe behoort te traag rijden volgens het verkeersrecht tot de overtredingen van de eerste graad. Het wettelijk vastgelegde boetebedrag is dan ook €58. Uiteraard hangt het ervan af wat de reden is dat u te traag rijdt. Is het een soort overcompensatie omdat u onder invloed bent van alcohol, drugs of medicatie, dan ligt de sanctie hoger.

Let op dat u ook een boete kunt krijgen voor te bruusk remmen. In november 2017 kreeg een groot aantal bestuurders een pv in de bus omdat ze te bruusk in de remmen gingen bij een flitscontrole in Knesselare.

Hoeveel Belgen krijgen jaarlijks zo’n boete?

Veel minder mensen krijgen jaarlijks een boete voor te traag rijden voorgeschoteld dan voor te snel rijden. Toch is het nog een verrassend hoog aantal. Gemiddeld worden jaarlijks zo’n 650 bestuurders betrapt op te traag rijden. Dat komt overeen met ongeveer 2 per dag.

Ongeveer 150 boetes worden ieder jaar uitgeschreven aan bestuurders die op de autosnelweg trager rijden dan 70 km/h. De overige 500 gaan naar bestuurders waarbij de politie interpreteerde dat ze door te traag te rijden of bruusk te remmen de normale gang van zaken in het verkeer belemmerden.

Wat is de juiste middenweg?

Het is moeilijk om de juiste middenweg te definiëren. Bij rijopleidingen wordt er fel de nadruk gelegd op defensief rijden, maar te defensief rijden kan dus ook nadelig zijn. Als u op het rijexamen bijvoorbeeld te lang talmt om een weg over te steken terwijl het verkeer dat wel toelaat, kan u verweten worden te weinig inzicht te vertonen. U betekent zo een gevaar voor uzelf en voor andere weggebruikers. Uiteraard is voorzichtigheid zeker geboden om bijvoorbeeld dodehoekongevallen te voorkomen.

Op een recht stuk weg wordt altijd aanbevolen de maximumsnelheid niet te overschrijden maar wel te benaderen wanneer de omstandigheden dat toelaten.

Verschillende experts in verkeersrecht beweren dat het weinig zin heeft een boete voor te traag rijden of te bruusk remmen aan te vechten. Ze achten de kans dat u door de politierechter wordt vrijgesproken klein. Uiteraard kan u steeds terecht bij de advocaten van IntoLaw. Wij analyseren uw specifiek geval en bekijken wat we voor u kunnen doen.

Beging u onlangs een verkeersovertreding? Vul onderstaand formulier in en bereken zo heel eenvoudig de mogelijke gevolgen. Bij vragen belt of mailt u gewoon de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u