Wat zegt het verkeersrecht over te traag rijden?

 Wat zegt het verkeersrecht over te traag rijden?

Wat is de visie van het Belgische verkeersrecht op te traag rijden? Hoeveel bedraagt de bekeuring en hoeveel mensen worden betrapt? IntoLaw geeft antwoord.

  • Hoeveel bedraagt de boete?
  • Hoeveel Belgen krijgen jaarlijks zo’n boete?
  • Wat is de juiste middenweg?

Wekelijks lezen we in de media over verkeersongevallen waarbij overdreven snelheid de oorzaak was. Juist het tegenovergestelde is echter ook gevaarlijk, iets wat voor velen misschien als een verrassing komt. Rijinstructeurs en experten verkeersrecht zijn het er unaniem over eens dat te traag en afgeleid rijden minstens even gevaarlijk is als te snel rijden. De advocaten van IntoLaw doen het verhaal van te traag rijden uit de doeken.

Hoeveel bedraagt de boete?

Volgens het Belgische verkeersrecht kunt u wel degelijk een boete krijgen voor te traag rijden. Het staat niet zo letterlijk in de wegcode maar te traag rijden valt onder het artikel waarbij u bestraft wordt als u andere weggebruikers in gevaar brengt of kan brengen met uw rijgedrag. Op de autosnelweg geldt er een minimumsnelheid van 70 km/h, op andere wegen is er geen minimumsnelheid vastgelegd.

Het is niet zoals bij te snel rijden waarbij het boetebedrag stijgt afhankelijk van hoeveel u te snel rijdt. In principe behoort te traag rijden volgens het verkeersrecht tot de overtredingen van de eerste graad. Het wettelijk vastgelegde boetebedrag is dan ook €58. Uiteraard hangt het ervan af wat de reden is dat u te traag rijdt. Is het een soort overcompensatie omdat u onder invloed bent van alcohol, drugs of medicatie, dan ligt de sanctie hoger.

Let op dat u ook een boete kunt krijgen voor te bruusk remmen. In november 2017 kreeg een groot aantal bestuurders een pv in de bus omdat ze te bruusk in de remmen gingen bij een flitscontrole in Knesselare.

Hoeveel Belgen krijgen jaarlijks zo’n boete?

Veel minder mensen krijgen jaarlijks een boete voor te traag rijden voorgeschoteld dan voor te snel rijden. Toch is het nog een verrassend hoog aantal. Gemiddeld worden jaarlijks zo’n 650 bestuurders betrapt op te traag rijden. Dat komt overeen met ongeveer 2 per dag.

Ongeveer 150 boetes worden ieder jaar uitgeschreven aan bestuurders die op de autosnelweg trager rijden dan 70 km/h. De overige 500 gaan naar bestuurders waarbij de politie interpreteerde dat ze door te traag te rijden of bruusk te remmen de normale gang van zaken in het verkeer belemmerden.

Wat is de juiste middenweg?

Het is moeilijk om de juiste middenweg te definiëren. Bij rijopleidingen wordt er fel de nadruk gelegd op defensief rijden, maar te defensief rijden kan dus ook nadelig zijn. Als u op het rijexamen bijvoorbeeld te lang talmt om een weg over te steken terwijl het verkeer dat wel toelaat, kan u verweten worden te weinig inzicht te vertonen. U betekent zo een gevaar voor uzelf en voor andere weggebruikers. Uiteraard is voorzichtigheid zeker geboden om bijvoorbeeld dodehoekongevallen te voorkomen.

Op een recht stuk weg wordt altijd aanbevolen de maximumsnelheid niet te overschrijden maar wel te benaderen wanneer de omstandigheden dat toelaten.

Verschillende experts in verkeersrecht beweren dat het weinig zin heeft een boete voor te traag rijden of te bruusk remmen aan te vechten. Ze achten de kans dat u door de politierechter wordt vrijgesproken klein. Uiteraard kan u steeds terecht bij de advocaten van IntoLaw. Wij analyseren uw specifiek geval en bekijken wat we voor u kunnen doen.

Beging u onlangs een verkeersovertreding? Vul onderstaand formulier in en bereken zo heel eenvoudig de mogelijke gevolgen. Bij vragen belt of mailt u gewoon de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u