Wordt u wel of niet geflitst door onze flitspalen?
Vrijdag 04 Mei 2018
Hoeveel flitspalen zijn er actief in België? Waarom is het niet mogelijk om alle 1400 flitspalen gelijktijdig operationeel te hebben? IntoLaw geeft inzicht in de problematiek en de kostprijs van flitspalen. Lees hier hoeveel kans u op onze Vlaamse wegen heeft om geflitst te worden.
- Hoeveel flitspalen zijn inmiddels operationeel?
- Waarom zijn niet alle flitspalen actief?
- Wat kost een flitspaal?
Wie de voorbije jaren in België te snel voorbij een flitspaal reed, had veel kans om aan de boete te ontkomen. Zo’n 4 jaar geleden was immers maar 69% van de flitspalen op Vlaamse wegen operationeel. Vorig jaar uitte ook de politie hierover haar ongenoegen. Inmiddels is de kans om geflitst te worden enorm toegenomen.
Hoeveel flitspalen zijn inmiddels operationeel?
“Vroeger kon je nog gokken dat een flitspaal niet zou functioneren, maar het overgrote deel is voortaan permanent actief”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Deze week werd dan ook bevestigd dat van de 1400 flitspalen langs de Vlaamse gewest- en autosnelwegen er 84% operationeel is.
Op Limburg na behaalt iedere Vlaamse provincie dit gemiddelde. Ongeveer 3/4de van dit totaal aantal flitspalen zijn roodlicht-snelheidscamera’s. U wordt dus zowel geflitst wanneer u te snel rijdt als wanneer u het rode licht negeert.
Waarom zijn niet alle flitspalen actief?
Volgens Wegen en Verkeer is het gelijktijdig operationeel houden van alle flitspalen onbegonnen werk. Er is er altijd wel eentje defect of beschadigd. Een veel voorkomend probleem is een softwarefout. Maar uiteraard zijn er ook mensen die niet graag geflitst worden en de palen opzettelijk beschadigen. Al zijn er ook die creatiever te werk gaan.
Zo werd er in Duitsland onlangs een flitspaal onklaar gemaakt door er een 2 meter hoge spar voor te planten. De software van de paal is echter zodanig geprogrammeerd dat deze de politie zelf verwittigt dat er niet meer geflitst kan worden.
Wat kost een flitspaal?
Een flitspaal kost al snel €30 000. Voor het herstellen van palen is op jaarbasis een budget van € 2,7 miljoen voorzien. En dit wordt, ironisch genoeg, deels bekostigd door wie wordt geflitst. De pot aan geïnde verkeersboetes wordt immers verdeeld tussen justitie, mobiliteit en de politie.
De initiatieven die de overheid vorig jaar nam om het afhandelen en innen van boetes te digitaliseren, zorgen er tevens voor dat er minder onbetaalde verkeersboetes zijn.
Werd u onlangs zelf geflitst? Vul onderstaand formulier in om uw boete te berekenen of contacteer de advocaten van IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel
Woensdag 19 Juni 2024
Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatieWat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.
Lees meerDonderdag 30 Mei 2024
Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AIVan aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.
Lees meerWoensdag 22 Mei 2024
Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.
Lees meer