Wordt u wel of niet geflitst door onze flitspalen?

 Wordt u wel of niet geflitst door onze flitspalen?

Hoeveel flitspalen zijn er actief in België? Waarom is het niet mogelijk om alle 1400 flitspalen gelijktijdig operationeel te hebben? IntoLaw geeft inzicht in de problematiek en de kostprijs van flitspalen. Lees hier hoeveel kans u op onze Vlaamse wegen h

  • Hoeveel flitspalen zijn inmiddels operationeel?
  • Waarom zijn niet alle flitspalen actief?
  • Wat kost een flitspaal?

Wie de voorbije jaren in België te snel voorbij een flitspaal reed, had veel kans om aan de boete te ontkomen. Zo’n 4 jaar geleden was immers maar 69% van de flitspalen op Vlaamse wegen operationeel. Vorig jaar uitte ook de politie hierover haar ongenoegen. Inmiddels is de kans om geflitst te worden enorm toegenomen.

 

Hoeveel flitspalen zijn inmiddels operationeel?

Vroeger kon je nog gokken dat een flitspaal niet zou functioneren, maar het overgrote deel is voortaan permanent actief”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Deze week werd dan ook bevestigd dat van de 1400 flitspalen langs de Vlaamse gewest- en autosnelwegen er 84% operationeel is.

Op Limburg na behaalt iedere Vlaamse provincie dit gemiddelde. Ongeveer 3/4de van dit totaal aantal flitspalen zijn roodlicht-snelheidscamera’s. U wordt dus zowel geflitst wanneer u te snel rijdt als wanneer u het rode licht negeert.

 

Waarom zijn niet alle flitspalen actief?

Volgens Wegen en Verkeer is het gelijktijdig operationeel houden van alle flitspalen onbegonnen werk. Er is er altijd wel eentje defect of beschadigd. Een veel voorkomend probleem is een softwarefout. Maar uiteraard zijn er ook mensen die niet graag geflitst worden en de palen opzettelijk beschadigen. Al zijn er ook die creatiever te werk gaan.

Zo werd er in Duitsland onlangs een flitspaal onklaar gemaakt door er een 2 meter hoge spar voor te planten. De software van de paal is echter zodanig geprogrammeerd dat deze de politie zelf verwittigt dat er niet meer geflitst kan worden. 

 

Wat kost een flitspaal?

Een flitspaal kost al snel €30 000. Voor het herstellen van palen is op jaarbasis een budget van € 2,7 miljoen voorzien. En dit wordt, ironisch genoeg, deels bekostigd door wie wordt geflitst. De pot aan geïnde verkeersboetes wordt immers verdeeld tussen justitie, mobiliteit en de politie.

De initiatieven die de overheid vorig jaar nam om het afhandelen en innen van boetes te digitaliseren, zorgen er tevens voor dat er minder onbetaalde verkeersboetes zijn.

 

Werd u onlangs zelf geflitst? Vul onderstaand formulier in om uw boete te berekenen of contacteer de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Ondernemingsrecht: welke rechten heeft mijn onderneming?

Woensdag 08 December 2021

Ondernemingsrecht: welke rechten heeft mijn onderneming?

Als onderneming kan je terugvallen op heel wat rechten, maar wat is dit ondernemingsrecht nu precies? Een brede waaier aan begrippen dekken het woord ondernemingsrecht. Ondernemingsrecht is dus het geheel van regels die met elkaar gemeen hebben dat zij betrekking hebben op het ondernemingsleven. Ondernemingsrecht is nog volop in beweging. Zo zijn er nog heel wat rechtsregels die binnenkort in werking zullen treden om (kleine) ondernemingen beter te beschermen. Net zoals er een zwakkere contractspartij is in de relatie verhuurder-huurder, of in de relatie tussen een onderneming en een consument, zijn er steeds meer regels om kleinere ondernemingen te ‘beschermen’ tegen de machtspositie van grotere ondernemingen.

Lees meer
 Europa legt uniforme regels vast in verband met crowdfunding

Dinsdag 07 December 2021

Europa legt uniforme regels vast in verband met crowdfunding

Vanaf November 2021 gelden uniforme regels voor crowdfundingsdiensten aan bedrijven. Deze nieuwe afspraken, bepaald door de Europese Commissie, gelden voor biedingen tot 5 miljoen euro.

Lees meer
 Waarop letten bij het opstellen van algemene voorwaarden (B2C) ?

Vrijdag 01 Oktober 2021

Waarop letten bij het opstellen van algemene voorwaarden (B2C) ?

Het belangrijkste basisprincipe bij algemene voorwaarden is dat de bedingen op een transparante, duidelijke en begrijpelijke wijze zijn opgesteld (art. VI.82 WER juncto art. VI.37 WER). Zo niet kan een onderneming zich op glad ijs bevinden

Lees meer
close menu 1u