Wordt u wel of niet geflitst door onze flitspalen?

 Wordt u wel of niet geflitst door onze flitspalen?

Hoeveel flitspalen zijn er actief in België? Waarom is het niet mogelijk om alle 1400 flitspalen gelijktijdig operationeel te hebben? IntoLaw geeft inzicht in de problematiek en de kostprijs van flitspalen. Lees hier hoeveel kans u op onze Vlaamse wegen heeft om geflitst te worden.

  • Hoeveel flitspalen zijn inmiddels operationeel?
  • Waarom zijn niet alle flitspalen actief?
  • Wat kost een flitspaal?

Wie de voorbije jaren in België te snel voorbij een flitspaal reed, had veel kans om aan de boete te ontkomen. Zo’n 4 jaar geleden was immers maar 69% van de flitspalen op Vlaamse wegen operationeel. Vorig jaar uitte ook de politie hierover haar ongenoegen. Inmiddels is de kans om geflitst te worden enorm toegenomen.

 

Hoeveel flitspalen zijn inmiddels operationeel?

Vroeger kon je nog gokken dat een flitspaal niet zou functioneren, maar het overgrote deel is voortaan permanent actief”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Deze week werd dan ook bevestigd dat van de 1400 flitspalen langs de Vlaamse gewest- en autosnelwegen er 84% operationeel is.

Op Limburg na behaalt iedere Vlaamse provincie dit gemiddelde. Ongeveer 3/4de van dit totaal aantal flitspalen zijn roodlicht-snelheidscamera’s. U wordt dus zowel geflitst wanneer u te snel rijdt als wanneer u het rode licht negeert.

Waarom zijn niet alle flitspalen actief?

Volgens Wegen en Verkeer is het gelijktijdig operationeel houden van alle flitspalen onbegonnen werk. Er is er altijd wel eentje defect of beschadigd. Een veel voorkomend probleem is een softwarefout. Maar uiteraard zijn er ook mensen die niet graag geflitst worden en de palen opzettelijk beschadigen. Al zijn er ook die creatiever te werk gaan.

Zo werd er in Duitsland onlangs een flitspaal onklaar gemaakt door er een 2 meter hoge spar voor te planten. De software van de paal is echter zodanig geprogrammeerd dat deze de politie zelf verwittigt dat er niet meer geflitst kan worden. 

Wat kost een flitspaal?

Een flitspaal kost al snel €30 000. Voor het herstellen van palen is op jaarbasis een budget van € 2,7 miljoen voorzien. En dit wordt, ironisch genoeg, deels bekostigd door wie wordt geflitst. De pot aan geïnde verkeersboetes wordt immers verdeeld tussen justitie, mobiliteit en de politie.

De initiatieven die de overheid vorig jaar nam om het afhandelen en innen van boetes te digitaliseren, zorgen er tevens voor dat er minder onbetaalde verkeersboetes zijn.

 

Werd u onlangs zelf geflitst? Vul onderstaand formulier in om uw boete te berekenen of contacteer de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Is jouw motorfiets al gekeurd? Verplichting sinds 1 januari 2023!

Dinsdag 17 Januari 2023

Is jouw motorfiets al gekeurd? Verplichting sinds 1 januari 2023!

Motorfietsen moeten verplicht naar de keuring in het geval van een verkoop of na een verkeersongeval. De periodieke keuring is dan weer (voorlopig) niet van toepassing. Deze beslissing is er gekomen binnen het kader van het Vlaamse Verkeersveiligheidsplan.

Lees meer
 Beroep tegen immobilisering van voertuig voortaan mogelijk

Dinsdag 17 Januari 2023

Beroep tegen immobilisering van voertuig voortaan mogelijk

Een nieuw wetsvoorstel heeft ervoor gezorgd dat je beroep kan aantekenen tegen de immobilisering van je voertuig wanneer je niet achter het stuur zat toen de overtreding werd begaan. U leest het goed: als je in een recent verleden jouw auto uitleende aan een vriend en die beging er een overtreding mee waardoor de wagen geïmmobiliseerd werd, beschikte je over geen enkele beroepsmogelijkheid bij een rechter met betrekking tot de beslissing tot weigering van de opheffing van de immobilisering van uw voertuig. De wetswijziging gaat van kracht vanaf 1 februari 2023.

Lees meer
 Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Vrijdag 18 November 2022

Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Recent ontvingen heel wat zelfstandigen en zaakvoerders plots een uitnodiging tot minnelijke schikking van €509,00 omdat ze nagelaten hebben de chauffeur van de wagen waarmee de overtreding werd begaan, te identificeren. Het uitsturen als overheid van dergelijke boetes na het jarenlang voeren van een gedoogbeleid in deze materie zorgt voor een zeer groot en terecht onrechtvaardigheidsgevoel wat ons betreft. Als gespecialiseerd kantoor in het verkeersrecht willen wij dan ook iedereen wijzen op de mogelijkheden van betwisting van deze boetes zonder de risico's uit het oog te verliezen.

Lees meer
close menu 1u