Wordt u wel of niet geflitst door onze flitspalen?

 Wordt u wel of niet geflitst door onze flitspalen?

Hoeveel flitspalen zijn er actief in België? Waarom is het niet mogelijk om alle 1400 flitspalen gelijktijdig operationeel te hebben? IntoLaw geeft inzicht in de problematiek en de kostprijs van flitspalen. Lees hier hoeveel kans u op onze Vlaamse wegen h

  • Hoeveel flitspalen zijn inmiddels operationeel?
  • Waarom zijn niet alle flitspalen actief?
  • Wat kost een flitspaal?

Wie de voorbije jaren in België te snel voorbij een flitspaal reed, had veel kans om aan de boete te ontkomen. Zo’n 4 jaar geleden was immers maar 69% van de flitspalen op Vlaamse wegen operationeel. Vorig jaar uitte ook de politie hierover haar ongenoegen. Inmiddels is de kans om geflitst te worden enorm toegenomen.

 

Hoeveel flitspalen zijn inmiddels operationeel?

Vroeger kon je nog gokken dat een flitspaal niet zou functioneren, maar het overgrote deel is voortaan permanent actief”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Deze week werd dan ook bevestigd dat van de 1400 flitspalen langs de Vlaamse gewest- en autosnelwegen er 84% operationeel is.

Op Limburg na behaalt iedere Vlaamse provincie dit gemiddelde. Ongeveer 3/4de van dit totaal aantal flitspalen zijn roodlicht-snelheidscamera’s. U wordt dus zowel geflitst wanneer u te snel rijdt als wanneer u het rode licht negeert.

 

Waarom zijn niet alle flitspalen actief?

Volgens Wegen en Verkeer is het gelijktijdig operationeel houden van alle flitspalen onbegonnen werk. Er is er altijd wel eentje defect of beschadigd. Een veel voorkomend probleem is een softwarefout. Maar uiteraard zijn er ook mensen die niet graag geflitst worden en de palen opzettelijk beschadigen. Al zijn er ook die creatiever te werk gaan.

Zo werd er in Duitsland onlangs een flitspaal onklaar gemaakt door er een 2 meter hoge spar voor te planten. De software van de paal is echter zodanig geprogrammeerd dat deze de politie zelf verwittigt dat er niet meer geflitst kan worden. 

 

Wat kost een flitspaal?

Een flitspaal kost al snel €30 000. Voor het herstellen van palen is op jaarbasis een budget van € 2,7 miljoen voorzien. En dit wordt, ironisch genoeg, deels bekostigd door wie wordt geflitst. De pot aan geïnde verkeersboetes wordt immers verdeeld tussen justitie, mobiliteit en de politie.

De initiatieven die de overheid vorig jaar nam om het afhandelen en innen van boetes te digitaliseren, zorgen er tevens voor dat er minder onbetaalde verkeersboetes zijn.

 

Werd u onlangs zelf geflitst? Vul onderstaand formulier in om uw boete te berekenen of contacteer de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Schade door slecht wegdek?

Schade door slecht wegdek?

De slechte staat van de wegen in België is een feit dat niet ontkent kan worden. En niet alleen de wegen maar ook de fietspaden of voetpaden laten te wensen over. Wat kan u doen wanneer u schade geleden heeft ten gevolge van de slechte staat van de weg?

Lees meer
 Medische en psychologische herstelproeven

Medische en psychologische herstelproeven

Bij zware overtredingen zoals dronkenschap en rijden onder invloed van drugs of bij recidive wordt er door de rechtbank medische en/of psychologische testen opgelegd. U dient te slagen voor deze herstelproeven om uw rijbewijs terug te krijgen.

Lees meer
 GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Dinsdag 14 December 2021

GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Kamerleden Jef Van den Bergh (CD&V) en Joris Vandenbroucke (Vooruit) hebben een wetsvoorstel ingediend waardoor het gebruik van een smartphone achter het stuur strenger wordt bestraft. Vanaf volgend jaar wordt deze overtreding beschouwd als een overtreding van de derde graad. Een direct gevolg daarvan is dat de boete verhoogd wordt van 116 euro naar 174 euro.

Lees meer
close menu 1u