Wordt u binnenkort ook door particulieren geflitst?

 Wordt u binnenkort ook door particulieren geflitst?

Hoe werken de anonieme radarvoertuigen die bestuurd worden door privépersonen? Hoeveel van deze auto’s zet Frankrijk al in om snelheidsovertreders te vatten? IntoLaw laat u kennis maken met een nieuw wapen tegen overdreven snelheid. Lees hier meer.

  • Wie flitst u in Frankrijk?
  • Hoe werkt een radarauto?
  • Wat is het effect op het aantal boetes?

Op 18 en 19 april hield de politie 24 uur lang verscherpte snelheidscontroles. Resultaat: 35 158 chauffeurs geflitst en 91 rijbewijzen ingetrokken. Niet enkel in ons land, maar in heel Europa werd er op snelheidsduivels gejaagd. In Frankrijk gaan ze zelfs nog een stap verder in hun strijd tegen de zware voet. Voortaan wordt u er niet enkel door de politie geflitst.

 

Wie flitst u in Frankrijk?

Sinds maandag 23/4/2018 zet de Franse politie in Normandië een nieuw middel in tegen snelheidsduivels. Particuliere chauffeurs van de veiligheidsfirma Mombiom zullen er rondrijden met radarauto’s en overtreders flitsen. Geen politieagenten achter het stuur dus, maar anonieme wagens met anonieme bestuurders.

Momenteel rijden er zo al 5 radarauto’s rond in de regio. Maar tegen eind 2018 zullen dit er 26 zijn en tegen 2020 zouden ze in heel Frankrijk ingezet worden.

Hoe werkt een radarauto?

Een radarauto is uitgerust met een sensor in de nummerplaten om tijdens het rijden de snelheid van elke auto die hij kruist of die hem inhaalt te meten. Een gps en een kaart per regio met de geldende snelheidsbeperkingen zorgt automatisch voor een correcte vaststelling van de snelheidsovertreding.

De ingebouwde flits werkt via infraroodstraling waardoor deze onzichtbaar is. Als overtreder weet u dus niet dat u geflitst wordt.

 

Wat is het effect op het aantal boetes?

Aangezien de nieuwe techniek nog maar net werd geïmplementeerd, zijn er nog geen concrete cijfers. Maar als het aantal controles stijgt, zal ook het aantal boetes voor te hard rijden fors de hoogte in gaan. Het is immers de bedoeling dat de nieuwe radarauto’s 8 uur per dag ingezet worden, ook ’s nachts en op feestdagen.

En in eigen land? In België zal u voorlopig nog niet geflitst worden door dergelijke anonieme radarauto’s. Wij houden het voorlopig bij de gekende technieken.

 

Werd u onlangs geflitst? Vul onderstaand formulier in om uw boete te berekenen of contacteer de advocaten van IntoLaw voor advies.  

 


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u