Wordt u binnenkort ook door particulieren geflitst?

 Wordt u binnenkort ook door particulieren geflitst?

Hoe werken de anonieme radarvoertuigen die bestuurd worden door privépersonen? Hoeveel van deze auto’s zet Frankrijk al in om snelheidsovertreders te vatten? IntoLaw laat u kennis maken met een nieuw wapen tegen overdreven snelheid. Lees hier meer.

  • Wie flitst u in Frankrijk?
  • Hoe werkt een radarauto?
  • Wat is het effect op het aantal boetes?

Op 18 en 19 april hield de politie 24 uur lang verscherpte snelheidscontroles. Resultaat: 35 158 chauffeurs geflitst en 91 rijbewijzen ingetrokken. Niet enkel in ons land, maar in heel Europa werd er op snelheidsduivels gejaagd. In Frankrijk gaan ze zelfs nog een stap verder in hun strijd tegen de zware voet. Voortaan wordt u er niet enkel door de politie geflitst.

 

Wie flitst u in Frankrijk?

Sinds maandag 23/4/2018 zet de Franse politie in Normandië een nieuw middel in tegen snelheidsduivels. Particuliere chauffeurs van de veiligheidsfirma Mombiom zullen er rondrijden met radarauto’s en overtreders flitsen. Geen politieagenten achter het stuur dus, maar anonieme wagens met anonieme bestuurders.

Momenteel rijden er zo al 5 radarauto’s rond in de regio. Maar tegen eind 2018 zullen dit er 26 zijn en tegen 2020 zouden ze in heel Frankrijk ingezet worden.

Hoe werkt een radarauto?

Een radarauto is uitgerust met een sensor in de nummerplaten om tijdens het rijden de snelheid van elke auto die hij kruist of die hem inhaalt te meten. Een gps en een kaart per regio met de geldende snelheidsbeperkingen zorgt automatisch voor een correcte vaststelling van de snelheidsovertreding.

De ingebouwde flits werkt via infraroodstraling waardoor deze onzichtbaar is. Als overtreder weet u dus niet dat u geflitst wordt.

 

Wat is het effect op het aantal boetes?

Aangezien de nieuwe techniek nog maar net werd geïmplementeerd, zijn er nog geen concrete cijfers. Maar als het aantal controles stijgt, zal ook het aantal boetes voor te hard rijden fors de hoogte in gaan. Het is immers de bedoeling dat de nieuwe radarauto’s 8 uur per dag ingezet worden, ook ’s nachts en op feestdagen.

En in eigen land? In België zal u voorlopig nog niet geflitst worden door dergelijke anonieme radarauto’s. Wij houden het voorlopig bij de gekende technieken.

 

Werd u onlangs geflitst? Vul onderstaand formulier in om uw boete te berekenen of contacteer de advocaten van IntoLaw voor advies.  

 


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u