Wie wordt het vaakst betrapt op rijden onder invloed?

 Wie wordt het vaakst betrapt op rijden onder invloed?

Waarom worden er minder vrouwen dan mannen betrapt op rijden onder invloed? Hoe groot is de pakkans in België voor beschonken bestuurders? IntoLaw geeft antwoord.

  • Wat zeggen de cijfers over dronken rijden nog meer?
  • Waarom vooral mannen rijden onder invloed?
  • Waarin verschilt de vrouwelijke rijstijl?

Zeg niet te gauw ‘het is weer een vrouw!’. Zo blijkt nu ook uit recente verkeerscijfers die bevestigen dat mannen vaker betrapt worden op rijden onder invloed van alcohol of drugs. In maar liefst 8 van de 10 gevallen zit er een man beschonken achter het stuur. Wanneer we kijken naar de resultaten van de laatste editie van de Nacht Zonder Ongevallen op 20 oktober, constateren we ook daar dat meer mannen dan vrouwen in de fout gaan. Hoe kunnen we dit verklaren? 

 

Wat zeggen de cijfers over dronken rijden nog meer?

Sinds de invoering van de BOB-campagne in 1995 nam zowel het aantal alcoholcontroles als het aantal bewustmakingscampagnes fors toe. Een noodzaak, want hoewel het aantal dodelijke ongevallen de voorbije 10 jaar afnam, zijn nog steeds meer dan 5.000 van de 25.000 verkeersdoden in de Europese Unie een rechtstreeks gevolg van alcohol in het verkeer.

En dat de Belg nog té tolerant is als het op drinken en rijden aankomt, staat buiten kijf. De pakkans in ons land is dan ook bijzonder laag. Zo berekende VIAS eerder dit jaar dat u in België gemiddeld 58.596 kilometer kan rijden onder invloed alvorens betrapt te worden.

Waarom vooral mannen rijden onder invloed?

Mannen hebben minder verantwoordelijkheidsbesef en ze schatten ook minder goed de risico’s in die er zijn in het verkeer.”, aldus VIAS-verantwoordelijke Stef Willems. Het gaat dan niet enkel om rijden onder invloed, maar tevens over te snel rijden en rijden zonder gordel. Gezien de duidelijke cijfers wil Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts dan ook een nieuwe campagne uitwerken die zich specifiek op deze doelgroep richt.

Niet onbelangrijk: mannen rijden meer kilometers bij elkaar en zijn ook gewoon met meer in het verkeer. Zo staat 54% van de rijbewijzen in ons land op naam van een mannelijke bestuurder.

Waarin verschilt de vrouwelijke rijstijl?

Een andere analyse van VIAS maakt brandhout van het oeroude cliché dat vrouwen niet kunnen rijden. Wat ongevallen betreft, zijn vrouwen vaak minder ernstig gewond dan mannen. Bovendien hebben ongevallen waarbij er een vrouwelijke bestuurder betrokken was, 2 keer minder vaak een dodelijke afloop dan de ongevallen met een mannelijke bestuurder. Voorts stelt VIAS dat slechts 1/3de  van de bestuurders die een onmiddellijke inning moeten betalen, vrouwen zijn.

Algemeen genomen, vertonen vrouwen dus minder risicogedrag en meer verantwoordelijkheidszin in het verkeer dan mannen.

Werd u, ongeacht of u een vrouw of een man bent, betrapt op rijden onder invloed? Vul onderstaand formulier in om uw boete te laten berekenen of vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u