Wie wordt het vaakst betrapt op rijden onder invloed?

 Wie wordt het vaakst betrapt op rijden onder invloed?

Waarom worden er minder vrouwen dan mannen betrapt op rijden onder invloed? Hoe groot is de pakkans in België voor beschonken bestuurders? IntoLaw geeft antwoord.

  • Wat zeggen de cijfers over dronken rijden nog meer?
  • Waarom vooral mannen rijden onder invloed?
  • Waarin verschilt de vrouwelijke rijstijl? 

Zeg niet te gauw ‘het is weer een vrouw!’. Zo blijkt nu ook uit recente verkeerscijfers die bevestigen dat mannen vaker betrapt worden op rijden onder invloed van alcohol of drugs. In maar liefst 8 van de 10 gevallen zit er een man beschonken achter het stuur. Wanneer we kijken naar de resultaten van de laatste editie van de Nacht Zonder Ongevallen op 20 oktober, constateren we ook daar dat meer mannen dan vrouwen in de fout gaan. Hoe kunnen we dit verklaren? 

 

Wat zeggen de cijfers over dronken rijden nog meer?

Sinds de invoering van de BOB-campagne in 1995 nam zowel het aantal alcoholcontroles als het aantal bewustmakingscampagnes fors toe. Een noodzaak, want hoewel het aantal dodelijke ongevallen de voorbije 10 jaar afnam, zijn nog steeds meer dan 5.000 van de 25.000 verkeersdoden in de Europese Unie een rechtstreeks gevolg van alcohol in het verkeer.

En dat de Belg nog té tolerant is als het op drinken en rijden aankomt, staat buiten kijf. De pakkans in ons land is dan ook bijzonder laag. Zo berekende VIAS eerder dit jaar dat u in België gemiddeld 58.596 kilometer kan rijden onder invloed alvorens betrapt te worden.

Waarom vooral mannen rijden onder invloed?

Mannen hebben minder verantwoordelijkheidsbesef en ze schatten ook minder goed de risico’s in die er zijn in het verkeer.”, aldus VIAS-verantwoordelijke Stef Willems. Het gaat dan niet enkel om rijden onder invloed, maar tevens over te snel rijden en rijden zonder gordel. Gezien de duidelijke cijfers wil Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts dan ook een nieuwe campagne uitwerken die zich specifiek op deze doelgroep richt.

Niet onbelangrijk: mannen rijden meer kilometers bij elkaar en zijn ook gewoon met meer in het verkeer. Zo staat 54% van de rijbewijzen in ons land op naam van een mannelijke bestuurder.

Waarin verschilt de vrouwelijke rijstijl?

Een andere analyse van VIAS maakt brandhout van het oeroude cliché dat vrouwen niet kunnen rijden. Wat ongevallen betreft, zijn vrouwen vaak minder ernstig gewond dan mannen. Bovendien hebben ongevallen waarbij er een vrouwelijke bestuurder betrokken was, 2 keer minder vaak een dodelijke afloop dan de ongevallen met een mannelijke bestuurder. Voorts stelt VIAS dat slechts 1/3de  van de bestuurders die een onmiddellijke inning moeten betalen, vrouwen zijn.

Algemeen genomen, vertonen vrouwen dus minder risicogedrag en meer verantwoordelijkheidszin in het verkeer dan mannen.

Werd u, ongeacht of u een vrouw of een man bent, betrapt op rijden onder invloed? Vul onderstaand formulier in om uw boete te laten berekenen of vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Actueel

 Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennen

Maandag 16 Juni 2025

Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennen

Plannen om deze zomer met de auto op vakantie te gaan? Of je nu naar de bergen trekt of de zon opzoekt aan de Middellandse Zee, een goede voorbereiding is essentieel. Verschillende populaire vakantielanden hebben in 2025 nieuwe verkeersregels ingevoerd. Wie vertrekt zonder kennis van zaken, loopt het risico op forse boetes en onaangename verrassingen. We zetten de belangrijkste wijzigingen per land voor je op een rij.

Lees meer
 Opgelet: valse sms’en over Franse tolwegen viseren Belgische bestuurders

Maandag 16 Juni 2025

Opgelet: valse sms’en over Franse tolwegen viseren Belgische bestuurders

Nieuwe toltechnologie, nieuwe risico’s Vakanties betekenen vaak vrijheid en ontspanning, maar op de Franse autosnelwegen is voorzichtigheid geboden. Sinds de invoering van tolwegen met vrije doorstroming (péage en flux libre) duiken er steeds vaker fraudegevallen met valse betalingsverzoeken op – en Belgische bestuurders zijn een geliefkoosd doelwit.

Lees meer
 Staking van magistraten in België: een ongeziene mobilisatie tegen de gerechtelijke hervorming

Staking van magistraten in België: een ongeziene mobilisatie tegen de gerechtelijke hervorming

Sinds begin 2025 bevindt het Belgische gerechtelijk systeem zich in een ongekende crisis. De hervormingen die de federale regering, onder leiding van minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open VLD), heeft voorgesteld—met name op het gebied van het beheer van rechtbanken en de pensioenen van magistraten—hebben geleid tot aanzienlijke onrust binnen de magistratuur. Deze maatregelen worden gezien als een inbreuk op de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht en de kwaliteit van de rechtspraak, wat heeft geleid tot een ongekende mobilisatie van rechters, parketmagistraten en griffiers in het hele land.

Lees meer
close menu 1u