Pakkans bij rijden onder invloed in België nog steeds te laag
Vrijdag 24 Augustus 2018

Hoe groot is de pakkans in België in het geval van rijden onder invloed? De experts van IntoLaw zochten het voor u uit!
- Hoe groot is de pakkans bij rijden onder invloed?
- Hoe komt het dat de pakkans zo laag is?
- Welke alternatieve maatregelen zijn er om rijden onder invloed tegen te gaan?
In België werd het rijbewijs met punten vrij snel weer afgevoerd. Een belangrijke factor bij deze beslissing bleek de onvoldoende pakkans bij verkeersovertredingen zoals rijden onder invloed te zijn, zeker in het geval van recidive. IntoLaw legt uit waarom de pakkans in ons land zo laag ligt.
Hoe groot is de pakkans bij rijden onder invloed?
Uit onderzoek van Vias is gebleken dat een Belgische bestuurder gemiddeld 58.000 kilometer onder invloed kan rijden vooraleer hij hierop betrapt wordt door de politie. Bij snelheidsovertredingen gaat het om 2000 kilometer en bij rijden zonder gordel is dat zelfs 110.000 kilometer.
Deze cijfers tonen aan dat de pakkans in België niet enkel te laag ligt om bestuurders af te schrikken om risicogedrag te vertonen in het verkeer, maar ook dat de kans om recidive vast te stellen bijzonder klein is.
Hoe komt het dat de pakkans zo laag is?
Over het algemeen kan men stellen dat het aantal staandehoudingen door de politie evenens te laag ligt met onvoldoende pakkans tot gevolg. In België wordt per jaar slechts 19% van de bestuurders tegengehouden, hiermee liggen we ruim 9% onder het Europees gemiddelde.
Het bestrijden van recidive berust daarenboven grotendeels op het tijdelijk intrekken of opschorten van het rijbewijs. De enige manier om dit te controleren is door bestuurders staande te houden. Het verhogen van het aantal staandehoudingen zal dus bijdragen aan het vergroten van de pakkans.
Wist u trouwens dat veel bestuurders tijdens een rijverbod toch nog blijven rijden én daarbij een sterk verhoogd risico hebben om verkeersongevallen te veroorzaken?
Welke alternatieve maatregelen zijn er om rijden onder invloed tegen te gaan?
Tegenwoordig wordt rijden onder invloed onder meer tegengegaan door het opleggen van een alcoholslotprogramma. Zo kan men recidive voorkomen zonder dat men de bestuurder opnieuw staande moet houden. Uit internationaal onderzoek blijkt dat dit 60 tot 90 procent effectiever is dan het intrekken van het rijbewijs bij zowel eerste overtreders met zeer gevaarlijke alcoholconcentraties, als bij recidivisten.
In een recent rapport over het rijbewijs met punten zegt Vias dat bij snelheidsovertredingen een programma met black box monitoring hetzelfde potentieel en gelijkaardige effecten zou genereren als een alcoholslotprogramma.
Het komt erop neer dat in de wagen van een bestuurder die een zware snelheidsovertreding beging, een systeem wordt geïnstalleerd dat op basis van GPS kan detecteren wat de maximumsnelheid is en zo de snelheid van de wagen automatisch begrenst.
Werd u betrapt bij het rijden onder invloed en wil u graag weten wat er u te wachten staat? Neem contact op met de advocaten van IntoLaw!
Actueel

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.
Lees meer
Donderdag 26 Juni 2025
EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe AvocatsIn een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.
Lees meer
Maandag 23 Juni 2025
Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.
Lees meer