Pakkans bij rijden onder invloed in België nog steeds te laag

 Pakkans bij rijden onder invloed in België nog steeds te laag

Hoe groot is de pakkans in België in het geval van rijden onder invloed? De experts van IntoLaw zochten het voor u uit!

  • Hoe groot is de pakkans bij rijden onder invloed?
  • Hoe komt het dat de pakkans zo laag is?
  • Welke alternatieve maatregelen zijn er om rijden onder invloed tegen te gaan?

In België werd het rijbewijs met punten vrij snel weer afgevoerd. Een belangrijke factor bij deze beslissing bleek de onvoldoende pakkans bij verkeersovertredingen zoals rijden onder invloed te zijn, zeker in het geval van recidive. IntoLaw legt uit waarom de pakkans in ons land zo laag ligt.

 

Hoe groot is de pakkans bij rijden onder invloed?

Uit onderzoek van Vias is gebleken dat een Belgische bestuurder gemiddeld 58.000 kilometer onder invloed kan rijden vooraleer hij hierop betrapt wordt door de politie. Bij snelheidsovertredingen gaat het om 2000 kilometer en bij rijden zonder gordel is dat zelfs 110.000 kilometer.

Deze cijfers tonen aan dat de pakkans in België niet enkel te laag ligt om bestuurders af te schrikken om risicogedrag te vertonen in het verkeer, maar ook dat de kans om recidive vast te stellen bijzonder klein is.

Hoe komt het dat de pakkans zo laag is?

Over het algemeen kan men stellen dat het aantal staandehoudingen door de politie evenens te laag ligt met onvoldoende pakkans tot gevolg. In België wordt per jaar slechts 19% van de bestuurders tegengehouden, hiermee liggen we ruim 9% onder het Europees gemiddelde.

Het bestrijden van recidive berust daarenboven grotendeels op het tijdelijk intrekken of opschorten van het rijbewijs. De enige manier om dit te controleren is door bestuurders staande te houden. Het verhogen van het aantal staandehoudingen zal dus bijdragen aan het vergroten van de pakkans.

Wist u trouwens dat  veel bestuurders tijdens een rijverbod toch nog blijven rijden én daarbij een sterk verhoogd risico hebben om verkeersongevallen te veroorzaken?

Welke alternatieve maatregelen zijn er om rijden onder invloed tegen te gaan?

Tegenwoordig wordt rijden onder invloed onder meer tegengegaan door het opleggen van een alcoholslotprogramma. Zo kan men recidive voorkomen zonder dat men de bestuurder opnieuw staande moet houden. Uit internationaal onderzoek blijkt dat dit 60 tot 90 procent effectiever is dan het intrekken van het rijbewijs bij zowel eerste overtreders met zeer gevaarlijke alcoholconcentraties, als bij recidivisten.

In een recent rapport over het rijbewijs met punten zegt Vias dat bij snelheidsovertredingen een programma met black box monitoring hetzelfde potentieel en gelijkaardige effecten zou genereren als een alcoholslotprogramma.

Het komt erop neer dat in de wagen van een bestuurder die een zware snelheidsovertreding beging, een systeem wordt geïnstalleerd dat op basis van GPS kan detecteren wat de maximumsnelheid is en zo de snelheid van de wagen automatisch begrenst.

Werd u betrapt bij het rijden onder invloed en wil u graag weten wat er u te wachten staat? Neem contact op met de advocaten van IntoLaw!


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u