Wie betaalt de schade in een ongeval met onverlichte fiets?
Dinsdag 12 December 2017

Wie is in fout als een auto een slecht verlichte fiets aanrijdt? Hoe kan u uw eigen fiets zo veilig mogelijk maken? Ontdek het met IntoLaw.
· Wat als de fietser foute handelingen stelde?
· Wat als het enkel aan de fietslichten lag?
· Wie betaalt de rekening?
· Wat doe ik in zo’n situatie?
Met steeds verkortende dagen en verlengende nachten is zichtbaarheid op de baan onmisbaar voor de veiligheid. Preliminaire cijfers over de campagnes in Gent tonen dat de boetes hun effect niet missen, meer dan 90% van de fietsers die voldoen aan de regelgeving, een heel mooi aantal. Wat als u als automobilist toch in aanraking komt met een onverlichte fiets? Wie betaalt de schade van uw ongeval? Dat ontdekt u met IntoLaw.
Wat als de fietser foute handelingen stelde?
Als de onveilige fiets door een rood licht overstak en daardoor aangereden werd, ligt de fout natuurlijk aanwijsbaar bij hen. Maar dat heeft andere gevolgen voor de fietser dan het zou hebben voor de automobilist. De autobestuurder wordt namelijk in een gezonde verkeerssituatie in staat geacht op alles te kunnen anticiperen.
Voetgangers en fietsers krijgen als zwakke weggebruiker namelijk altijd een minimale vergoeding, zelfs als ze helemaal in fout waren. Die vergoeding beslaat minstens de helft van de kosten voor lichamelijke schade van de fietser. Een verbogen wiel of kapotte gsm is dus voor eigen rekening.
Wat als het enkel aan de fietslichten lag?
Wat als de fietser de juiste handelingen stelde, maar zonder fietslicht? Ook dan is die in de fout. De boetes voor fietsen zonder lichten lopen niet voor niets hoog op. Die vergoeding voor zwakke weggebruikers ontvangt de fietser nog steeds.
Bovendien kan de fietser na het ongeluk nog steeds boetes krijgen voor het fietsen zonder licht. In licht van de situatie zullen die boetes ook hoger liggen dan de normale €58 van de onmiddellijke inning.
Wie betaalt de rekening?
Wanneer de fietser in de fout ging, zal de familiale verzekering alle andere kosten op zich nemen. Betaalt de automobilist 50% van de lichamelijke schade van de fietser? Dan gaat de andere 50%, andere schade van de fietser én schade aan de auto helemaal naar de familiale. Mogelijke boetes voor fietslichten zijn uiteraard voor de rekening van de fietser.
Het vastgestelde procent van de lichamelijke schade van de fietser wordt vergoed door de autoverzekering. Let wel: die vergoeding mag niet worden opgenomen wanneer het schadeverleden wordt vastgesteld. De premie stijgt dus niet en ook uw bonus malus blijft dezelfde.
Wat doe ik in zo’n situatie?
Bij elk ongeluk, met alle voertuigen en wie ook in fout was, doet u er altijd goed aan een Europees aanrijdingsformulier in te dienen. Daarbij stelt u in samenspraak met de andere partij de schade vast om latere discussie te vermijden. Let dus ook goed op wanneer u het invult, het is moeilijk erop terug te komen. Dat kan u gemakkelijk ondersteunen door foto’s te trekken van de situatie en de schade. Vergeet achteraf ook geen nieuw formulier aan te vragen bij uw verzekeraar.
Wat als ik als fietser werd aangereden en de bestuurder pleegde vluchtmisdrijf? Wat doe ik als de fietser en ik als automobilist het oneens zijn over het aanrijdingsformulier? Vraag advies aan de experts in verkeersrecht van IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer