Wat bracht 72 uur alcoholcontrole zoal aan het licht?

 Wat bracht 72 uur alcoholcontrole zoal aan het licht?

Wat zijn de resultaten van het weekend zonder alcohol achter het stuur? IntoLaw geeft u de cijfers van 72 uur alcoholcontrole bij start BOB-campagne.

  • Hoeveel mensen bliezen positief?
  • Waarom dringt een mentaliteitswijziging zich op?
  • Welke andere overtredingen werden vastgesteld?

Vorig weekend startte de zomerse BOB-campagne met een ‘weekend zonder alcohol achter het stuur’. Dat betekent dat de politie in heel het land extra alcoholcontroles hield van vrijdagavond tot maandagochtend. De focus lag uiteraard op het gebruik van drugs en alcohol. Maar ook andere overtredingen werden vastgesteld.

 

Hoeveel mensen bliezen positief?

Bij iedere alcoholcontrole moet de politie jammer genoeg vaststellen dat de Belg nog steeds te tolerant is tegenover alcohol achter het stuur. Bij deze editie van ‘weekend zonder alcohol achter het stuur’ had 2,24% van de ruim 32 200 gecontroleerde bestuurders een glas te veel op. Bij 161 bestuurders werd het rijbewijs onmiddellijk ingetrokken bij de alcoholcontrole.

Bij de vorige zomereditie lag dat percentage wel nog iets hoger. Dan werd 2,77% van de bestuurders betrapt op rijden onder invloed van alcohol.

 

Waarom dringt een mentaliteitswijziging zich op?

Een alcoholcontrole dient in de eerste instantie om bestuurders meer bewust te maken van de gevaren van alcohol achter het stuur. Uit cijfers van het verkeersveiligheidsinstituut Vias blijkt namelijk dat alcohol vorig jaar een rol speelde bij 4 209 verkeersongevallen. In 11% van de gevallen ging het om ongevallen met gewonden of doden.

Alcohol vergroot zowel het risico op ongevallen als de ernst ervan. Met 1,5 promille heeft u al 200 keer meer kans om betrokken te zijn bij een dodelijk ongeval.

 

Welke andere overtredingen werden vastgesteld?

Tijdens een alcoholcontrole stelt de politie ook andere inbreuken vast. De meest voorkomende tijdens deze blaasmarathon waren het gebruik van de gsm achter het stuur, onverzekerd voertuig, vervallen keuringsbewijs en het niet dragen van de gordel. Wat betreft het niet dragen van de gordel, maakte Brussels staatssecretaris voor verkeersveiligheid Bianca Debaets in april nog opvallende cijfers bekend.

Daaruit blijkt dat er in het Brussels Gewest jaarlijks ongeveer 14 000 bestuurders betrapt worden op het niet dragen van de autogordel. “Naar kinderen en kinderzitjes toe is het ook erg belangrijk om een signaal te geven dat ze die gordel moeten dragen”, stelt Debaets.

Werd u tijdens het weekend zonder alcohol achter het stuur ook onderworpen aan een alcoholcontrole? Laat een eventuele boete voor rijden onder invloed eenvoudig berekenen door onderstaand formulier in te vuller of contacteer de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
close menu 1u