Waarom werden er in april over heel Europa snelheidsboetes uitgedeeld?
Vrijdag 20 April 2018

De Europese flitsmarathon van 18 tot 19 april was de negende editie van het internationale initiatief. Wat is de kernbedoeling van de grootschalige snelheidscontrole? Welke stappen onderneemt Europa? Ontdek het bij IntoLaw.
- Waarom worden de flitsmarathons internationaal georganiseerd?
- Hoe wil Europa de verkeersveiligheid nog verbeteren?
- Hoe evolueerde het Europese verkeer afgelopen jaren?
Van 6 uur in de ochtend op woensdag 18 april begon de 24-uur-durende Europese flitsmarathon. In 23 Europese landen kregen zware voeten snelheidsboetes in de hoop overdreven snelheid terug te dringen. Welke stappen onderneemt Europa in het verkeer?
Waarom worden de flitsmarathons internationaal georganiseerd?
De idee voor de Europese flitsmarathon ontstond vier jaar geleden in Duitsland. Volgens TISPOL, de internationale politiesamenwerking, is het niet de bedoeling om snelheidsboetes uit te delen, maar te sensibiliseren. Het initiatief werd over de grenzen doorgetrokken als deel van het Europese plan om de verkeersveiligheid over het volledige continent continu te optimaliseren. Met de flitsmarathons en andere initiatieven werkt de EU richting de vooropgestelde doelstellingen om tussen 2010 en 2020 het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Europa met 40% terug te dringen.
Die resultaten willen ze bereiken met concrete veranderingen zoals betere weginfrastructuur, meer slimme technologie, betere rijopleidingen en meer.
Hoe wil Europa de verkeersveiligheid nog verbeteren?
Niet enkel de Europese flitsmarathons en concrete doelstellingen staan op de Europese agenda. Ook andere initiatieven werden het leven ingeroepen om meer te sensibiliseren en de veiligheid op te drijven. Bij Project Edward, bijvoorbeeld, kunnen Europese bestuurders zweren om veiliger te rijden. U krijgt een lijst met gevaarlijke gedragingen in het verkeer en vervolgens beloofd u die gedragingen nooit zelf te zullen uitvoeren.
Project Edward heeft als hoofdbedoeling om Europadag op 9 mei volledig zonder dodelijke verkeersslachtoffers te zien.
Hoe evolueerde het Europese verkeer afgelopen jaren?
De aanpak van Europa blijkt te werken. Onze wegen zijn de veiligste ter wereld, met gemiddeld 50 jaarlijkse dodelijke slachtoffers per miljoen inwoners ten opzichte van 174 wereldwijd. Cijfers van 2017 zijn niet compleet, maar die van de jaren ervoor toonden een daling van 19% over zes jaar. Dat maakt het echter een uitdaging om de doelstelling in 2020 te halen, waardoor de EU gedwongen zal zijn veel meer uit de kast te halen.
Welke andere initiatieven heeft de EU? Waar gaat het geld van onze snelheidsboetes heen? Vraag advies aan de verkeersadvocaten van IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer