Waarom werden er in april over heel Europa snelheidsboetes uitgedeeld?

 Waarom werden er in april over heel Europa snelheidsboetes uitgedeeld?

De Europese flitsmarathon van 18 tot 19 april was de negende editie van het internationale initiatief. Wat is de kernbedoeling van de grootschalige snelheidscontrole? Welke stappen onderneemt Europa? Ontdek het bij IntoLaw.

  • Waarom worden de flitsmarathons internationaal georganiseerd?
  • Hoe wil Europa de verkeersveiligheid nog verbeteren?
  • Hoe evolueerde het Europese verkeer afgelopen jaren?

Van 6 uur in de ochtend op woensdag 18 april begon de 24-uur-durende Europese flitsmarathon. In 23 Europese landen kregen zware voeten snelheidsboetes in de hoop overdreven snelheid terug te dringen. Welke stappen onderneemt Europa in het verkeer?

 

Waarom worden de flitsmarathons internationaal georganiseerd?

De idee voor de Europese flitsmarathon ontstond vier jaar geleden in Duitsland. Volgens TISPOL, de internationale politiesamenwerking, is het niet de bedoeling om snelheidsboetes uit te delen, maar te sensibiliseren. Het initiatief werd over de grenzen doorgetrokken als deel van het Europese plan om de verkeersveiligheid over het volledige continent continu te optimaliseren. Met de flitsmarathons en andere initiatieven werkt de EU richting de vooropgestelde doelstellingen om tussen 2010 en 2020 het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Europa met 40% terug te dringen.

Die resultaten willen ze bereiken met concrete veranderingen zoals betere weginfrastructuur, meer slimme technologie, betere rijopleidingen en meer.

 

Hoe wil Europa de verkeersveiligheid nog verbeteren?

Niet enkel de Europese flitsmarathons en concrete doelstellingen staan op de Europese agenda. Ook andere initiatieven werden het leven ingeroepen om meer te sensibiliseren en de veiligheid op te drijven. Bij Project Edward, bijvoorbeeld, kunnen Europese bestuurders zweren om veiliger te rijden. U krijgt een lijst met gevaarlijke gedragingen in het verkeer en vervolgens beloofd u die gedragingen nooit zelf te zullen uitvoeren.

Project Edward heeft als hoofdbedoeling om Europadag op 9 mei volledig zonder dodelijke verkeersslachtoffers te zien.

 

Hoe evolueerde het Europese verkeer afgelopen jaren?

De aanpak van Europa blijkt te werken. Onze wegen zijn de veiligste ter wereld, met gemiddeld 50 jaarlijkse dodelijke slachtoffers per miljoen inwoners ten opzichte van 174 wereldwijd. Cijfers van 2017 zijn niet compleet, maar die van de jaren ervoor toonden een daling van 19% over zes jaar. Dat maakt het echter een uitdaging om de doelstelling in 2020 te halen, waardoor de EU gedwongen zal zijn veel meer uit de kast te halen.

 

Welke andere initiatieven heeft de EU? Waar gaat het geld van onze snelheidsboetes heen? Vraag advies aan de verkeersadvocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u