Vlaanderen loopt bijna 160 miljoen euro mis door gebrekkige doorstorting verkeersboetes

 Vlaanderen loopt bijna 160 miljoen euro mis door gebrekkige doorstorting verkeersboetes

Vlaanderen rekende dit jaar op 162,5 miljoen euro aan inkomsten uit verkeersboetes, maar heeft daarvan nog maar 5,5 miljoen euro ontvangen. Het probleem situeert zich volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op het federale niveau. Daar zou er een probleem zijn met het doorstorten van de boetes, waarbij een deel van de inkomsten naar Vlaanderen moet vloeien.

Met de zesde staatshervorming regionaliseerde men een deel van de verkeersreglementering. Zo werden de gewesten onder andere bevoegd voor snelheidsovertredingen (behalve op autosnelwegen) en inbreuken op de verkeersborden. Begaat een bestuurder bijvoorbeeld een snelheidsovertreding op een gewestweg, dan spijst de boete voor die overtreding nu de Vlaamse kas. Maar er blijkt een probleem met complexere overtredingen, waarbij er een gedeelde bevoegdheid is, bijvoorbeeld wanneer die bestuurder naast een snelheidsovertreding ook nog eens door een rood licht rijdt of zijn richtingaanwijzer niet gebruikt. Bij dat soort overtredingen zou een deel van de boete naar Vlaanderen moeten vloeien en een deel naar de federale kas.

Het probleem situeert zich volgens het kabinet-Weyts op het federale niveau, dat bevoegd is voor het innen van de boetes. "Het ontbreekt daar aan een duidelijke systematiek en corresponderende software om de boetes die betrekking hebben op Vlaamse bevoegdheden over te dragen aan de Vlaamse kas." Volgens de N-VA-minister een zoveelste bewijs dat de concrete uitvoering van de zesde staatshervorming een probleem vormt.

Uit een rapport van het monitoringcomité, het comité dat de begroting begeleidt, blijkt dat het probleem aanzienlijk is. Zo was er voor de Vlaamse begroting 2015 een bedrag van 162,5 miljoen euro voorzien, maar tot op heden werd hiervan slechts 5,5 miljoen euro ontvangen. Er is momenteel overleg gaande tussen het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbaar Werken (MOW) en de federale diensten. Het comité wijst ook nog op het risico dat de ontvangsten niet volledig zullen gerealiseerd worden. Volgens het kabinet-Weyts is er een oplossing in zicht, "maar is het wachten tot de duiven binnenkomen".

Bron: BELGA


Actueel

 Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

Maandag 23 Juni 2025

Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.

Lees meer
 Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennen

Maandag 16 Juni 2025

Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennen

Plannen om deze zomer met de auto op vakantie te gaan? Of je nu naar de bergen trekt of de zon opzoekt aan de Middellandse Zee, een goede voorbereiding is essentieel. Verschillende populaire vakantielanden hebben in 2025 nieuwe verkeersregels ingevoerd. Wie vertrekt zonder kennis van zaken, loopt het risico op forse boetes en onaangename verrassingen. We zetten de belangrijkste wijzigingen per land voor je op een rij.

Lees meer
 Opgelet: valse sms’en over Franse tolwegen viseren Belgische bestuurders

Maandag 16 Juni 2025

Opgelet: valse sms’en over Franse tolwegen viseren Belgische bestuurders

Nieuwe toltechnologie, nieuwe risico’s Vakanties betekenen vaak vrijheid en ontspanning, maar op de Franse autosnelwegen is voorzichtigheid geboden. Sinds de invoering van tolwegen met vrije doorstroming (péage en flux libre) duiken er steeds vaker fraudegevallen met valse betalingsverzoeken op – en Belgische bestuurders zijn een geliefkoosd doelwit.

Lees meer
close menu 1u