Vlaanderen loopt bijna 160 miljoen euro mis door gebrekkige doorstorting verkeersboetes

 Vlaanderen loopt bijna 160 miljoen euro mis door gebrekkige doorstorting verkeersboetes

Vlaanderen rekende dit jaar op 162,5 miljoen euro aan inkomsten uit verkeersboetes, maar heeft daarvan nog maar 5,5 miljoen euro ontvangen. Het probleem situeert zich volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op het federale niveau. Daar zou er een probleem zijn met het doorstorten van de boetes, waarbij een deel van de inkomsten naar Vlaanderen moet vloeien.

Met de zesde staatshervorming regionaliseerde men een deel van de verkeersreglementering. Zo werden de gewesten onder andere bevoegd voor snelheidsovertredingen (behalve op autosnelwegen) en inbreuken op de verkeersborden. Begaat een bestuurder bijvoorbeeld een snelheidsovertreding op een gewestweg, dan spijst de boete voor die overtreding nu de Vlaamse kas. Maar er blijkt een probleem met complexere overtredingen, waarbij er een gedeelde bevoegdheid is, bijvoorbeeld wanneer die bestuurder naast een snelheidsovertreding ook nog eens door een rood licht rijdt of zijn richtingaanwijzer niet gebruikt. Bij dat soort overtredingen zou een deel van de boete naar Vlaanderen moeten vloeien en een deel naar de federale kas.

Het probleem situeert zich volgens het kabinet-Weyts op het federale niveau, dat bevoegd is voor het innen van de boetes. "Het ontbreekt daar aan een duidelijke systematiek en corresponderende software om de boetes die betrekking hebben op Vlaamse bevoegdheden over te dragen aan de Vlaamse kas." Volgens de N-VA-minister een zoveelste bewijs dat de concrete uitvoering van de zesde staatshervorming een probleem vormt.

Uit een rapport van het monitoringcomité, het comité dat de begroting begeleidt, blijkt dat het probleem aanzienlijk is. Zo was er voor de Vlaamse begroting 2015 een bedrag van 162,5 miljoen euro voorzien, maar tot op heden werd hiervan slechts 5,5 miljoen euro ontvangen. Er is momenteel overleg gaande tussen het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbaar Werken (MOW) en de federale diensten. Het comité wijst ook nog op het risico dat de ontvangsten niet volledig zullen gerealiseerd worden. Volgens het kabinet-Weyts is er een oplossing in zicht, "maar is het wachten tot de duiven binnenkomen".

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u