Vlaanderen loopt bijna 160 miljoen euro mis door gebrekkige doorstorting verkeersboetes

 Vlaanderen loopt bijna 160 miljoen euro mis door gebrekkige doorstorting verkeersboetes

Vlaanderen rekende dit jaar op 162,5 miljoen euro aan inkomsten uit verkeersboetes, maar heeft daarvan nog maar 5,5 miljoen euro ontvangen. Het probleem situeert zich volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op het federale niveau. Daar zou er een probleem zijn met het doorstorten van de boetes, waarbij een deel van de inkomsten naar Vlaanderen moet vloeien.

Met de zesde staatshervorming regionaliseerde men een deel van de verkeersreglementering. Zo werden de gewesten onder andere bevoegd voor snelheidsovertredingen (behalve op autosnelwegen) en inbreuken op de verkeersborden. Begaat een bestuurder bijvoorbeeld een snelheidsovertreding op een gewestweg, dan spijst de boete voor die overtreding nu de Vlaamse kas. Maar er blijkt een probleem met complexere overtredingen, waarbij er een gedeelde bevoegdheid is, bijvoorbeeld wanneer die bestuurder naast een snelheidsovertreding ook nog eens door een rood licht rijdt of zijn richtingaanwijzer niet gebruikt. Bij dat soort overtredingen zou een deel van de boete naar Vlaanderen moeten vloeien en een deel naar de federale kas.

Het probleem situeert zich volgens het kabinet-Weyts op het federale niveau, dat bevoegd is voor het innen van de boetes. "Het ontbreekt daar aan een duidelijke systematiek en corresponderende software om de boetes die betrekking hebben op Vlaamse bevoegdheden over te dragen aan de Vlaamse kas." Volgens de N-VA-minister een zoveelste bewijs dat de concrete uitvoering van de zesde staatshervorming een probleem vormt.

Uit een rapport van het monitoringcomité, het comité dat de begroting begeleidt, blijkt dat het probleem aanzienlijk is. Zo was er voor de Vlaamse begroting 2015 een bedrag van 162,5 miljoen euro voorzien, maar tot op heden werd hiervan slechts 5,5 miljoen euro ontvangen. Er is momenteel overleg gaande tussen het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbaar Werken (MOW) en de federale diensten. Het comité wijst ook nog op het risico dat de ontvangsten niet volledig zullen gerealiseerd worden. Volgens het kabinet-Weyts is er een oplossing in zicht, "maar is het wachten tot de duiven binnenkomen".

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u