Vlaanderen loopt bijna 160 miljoen euro mis door gebrekkige doorstorting verkeersboetes

 Vlaanderen loopt bijna 160 miljoen euro mis door gebrekkige doorstorting verkeersboetes

Vlaanderen rekende dit jaar op 162,5 miljoen euro aan inkomsten uit verkeersboetes, maar heeft daarvan nog maar 5,5 miljoen euro ontvangen. Het probleem situeert zich volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op het federale niveau. Daar zou er een probleem zijn met het doorstorten van de boetes, waarbij een deel van de inkomsten naar Vlaanderen moet vloeien.

Met de zesde staatshervorming regionaliseerde men een deel van de verkeersreglementering. Zo werden de gewesten onder andere bevoegd voor snelheidsovertredingen (behalve op autosnelwegen) en inbreuken op de verkeersborden. Begaat een bestuurder bijvoorbeeld een snelheidsovertreding op een gewestweg, dan spijst de boete voor die overtreding nu de Vlaamse kas. Maar er blijkt een probleem met complexere overtredingen, waarbij er een gedeelde bevoegdheid is, bijvoorbeeld wanneer die bestuurder naast een snelheidsovertreding ook nog eens door een rood licht rijdt of zijn richtingaanwijzer niet gebruikt. Bij dat soort overtredingen zou een deel van de boete naar Vlaanderen moeten vloeien en een deel naar de federale kas.

Het probleem situeert zich volgens het kabinet-Weyts op het federale niveau, dat bevoegd is voor het innen van de boetes. "Het ontbreekt daar aan een duidelijke systematiek en corresponderende software om de boetes die betrekking hebben op Vlaamse bevoegdheden over te dragen aan de Vlaamse kas." Volgens de N-VA-minister een zoveelste bewijs dat de concrete uitvoering van de zesde staatshervorming een probleem vormt.

Uit een rapport van het monitoringcomité, het comité dat de begroting begeleidt, blijkt dat het probleem aanzienlijk is. Zo was er voor de Vlaamse begroting 2015 een bedrag van 162,5 miljoen euro voorzien, maar tot op heden werd hiervan slechts 5,5 miljoen euro ontvangen. Er is momenteel overleg gaande tussen het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbaar Werken (MOW) en de federale diensten. Het comité wijst ook nog op het risico dat de ontvangsten niet volledig zullen gerealiseerd worden. Volgens het kabinet-Weyts is er een oplossing in zicht, "maar is het wachten tot de duiven binnenkomen".

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Waarop letten bij het opstellen van algemene voorwaarden (B2C) ?

Vrijdag 01 Oktober 2021

Waarop letten bij het opstellen van algemene voorwaarden (B2C) ?

Het belangrijkste basisprincipe bij algemene voorwaarden is dat de bedingen op een transparante, duidelijke en begrijpelijke wijze zijn opgesteld (art. VI.82 WER juncto art. VI.37 WER). Zo niet kan een onderneming zich op glad ijs bevinden

Lees meer
 Wat is de straf voor rijden zonder rijbewijs?

Donderdag 18 November 2021

Wat is de straf voor rijden zonder rijbewijs?

De Belgische wet is heel duidelijk: niemand mag op de openbare weg een motorvoertuig besturen zonder houder te zijn van een geldig rijbewijs. Onder openbare weg wordt alles verstaan dat voor iedereen toegankelijk is, dus ook een parkeerterrein. Maar hoe zit het eigenlijk met de straffen voor rijden zonder rijbewijs?

Lees meer
 De nieuwe indicatieve tabel

Donderdag 04 November 2021

De nieuwe indicatieve tabel

Intussen is de nieuwe indicatieve tabel gepubliceerd. Deze draagt de naam ‘indicatieve tabel van 2020’ maar verscheen pas recentelijk in 2021. De indicatieve tabel is een lijst met forfaitaire vergoedingen die men in principe slechts als indicatie kan gebruiken om schade te begroten, maar de indicatieve tabel is echter niet bindend. Regelmatig moet deze worden geüpdatet zodat deze actueel blijft en de sociaaleconomische veranderingen en omstandigheden in rekening worden gebracht.

Lees meer
close menu 1u