Veelvoorkomende verkeersovertredingen in Frankrijk door Belgen
Donderdag 03 Augustus 2017

Check voor u vertrekt wat verboden en verplicht is in uw wagen.Kijk na welke andere verkeersregels er in Frankrijk gelden. Ook voor fietsers en motorrijders gelden er enkele belangrijke verschillen.
Maar liefst 73% van alle buitenlandse verkeersboetes die wij Belgen bij elkaar rijden, komt uit Frankrijk. Wanneer u ons buurland binnenrijdt, wordt u dan ook in de gaten gehouden door zo’n 5000 flitscamera’s. Toch maken we ons niet enkel schuldig aan overdreven snelheid. Daarom somt IntoLaw enkele veelvoorkomende verkeersovertredingen voor u op. Kwestie van goed voorbereid met de wagen op vakantie te vertrekken en zonder boetes thuis te komen.
Opgelet voor het fietsvak
Wie met de wagen aan het stoplicht doorrijdt tot op het fietsvak of ‘sas-vélo’ mag zich aan een boete van €90 verwachten. U heeft het waarschijnlijk niet eens zelf in de gaten dat u betrapt bent aangezien dergelijke overtreding meestal wordt vastgelegd met een beveiligingscamera. Wanneer u deze achteraf thuis ontvangt, kan u de buitenlandse verkeersboete makkelijk online betalen.
Veiligheidshesjes binnen handbereik
Sinds 2008 is het in Frankrijk verplicht om een gevarendriehoek en een veiligheidshesje in de wagen te hebben. Aangezien u het hesje onmiddellijk moet aantrekken om de driehoek te plaatsen bij pech of een ongeval, moet het binnen handbereik liggen. Het volstaat dus niet om een veiligheidshesje in uw koffer te leggen. Als u er geen bij heeft, riskeert u een boete van €135. Ook als motorrijder moet u in Frankrijk over een veiligheidshesje beschikken. Inderdaad, ook voor motoren gelden in het buitenland andere regels.
Veiligheidshesjes voor fietsers
Neemt u fietsen mee naar Frankrijk? Sinds 2008 bent u er als fietser verplicht om een veiligheidshesje te dragen als u zich ’s nachts buiten de bebouwde kom begeeft, of overdag bij beperkte zichtbaarheid fietst. Ook is het verboden om naast elkaar te fietsen wanneer het donker is. Fietsers riskeren in dergelijke situaties een boete van €35. Een kind jonger dan 12 dat alleen fietst of achterop zit zonder helm is ook strafbaar. Deze regel werd pas in maart 2017 ingevoerd. Mama of papa krijgt dan een boete van €135.
Milieusticker verplicht
Om Parijs binnen te rijden op weekdagen tussen 8 en 20 uur heeft u een milieusticker of ecovignet nodig. Het ecovignet Crit’Air kan u makkelijk vooraf online bestellen. Steeds meer Franse steden voeren dit in dus bereid uw reis goed voor door dit voor uw vertrek te checken. Heeft u geen milieusticker dan krijgt u een boete van €68.
Radarverklikker
Heeft uw navigatiesysteem een radarverklikker? In Frankrijk kan u hiervoor een boete krijgen. Tevens mag u geen oortjes of headset gebruiken terwijl u met de wagen of de fiets rijdt. Het gebruik van een koptelefoon die met een snoer verbonden is met uw smartphone kost u €135. En dergelijke buitenlandse verkeersboetes betwisten is uiteraard niet evident. U wordt verondersteld de wegcode te kennen en er u aan te houden.
Heeft u in België een verkeersovertreding begaan? Voor vragen en bijstand in verband met verkeersrecht contacteert u IntoLaw.
Actueel

Maandag 03 Maart 2025
Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.
Lees meer
Maandag 03 Maart 2025
Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteitenDe opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.
Lees meer
De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.
Lees meer