Trajectcontrole E17 richting Kortrijk begin april weer operationeel

 Trajectcontrole E17 richting Kortrijk begin april weer operationeel

De trajectcontrole op de E17 richting Kortrijk in Gentbrugge zou begin april weer naar behoren moeten werken. Dat meldt het Agentschap Wegen en Verkeer.

Vorig jaar werden er op de E17 richting Kortrijk in Gentbrugge nauwelijks automobilisten beboet, omdat de software van de dynamische snelheidsborden niet afgestemd was op de software van het trajectcontrolesysteem. Tot 20 november 2014 kregen slechts 1.764 chauffeurs een boete, terwijl er dat in 2013 en in de tweede jaarhelft van 2012 telkens meer dan 46.000 waren. In januari raakte bekend dat de software met elkaar verbonden werd. "Door het testen van de software zijn er nog aanpassingen gebeurd aan de nieuwe software en deze worden momenteel nog getest.", verduidelijkt woordvoerster Ilse Luypaerts van het Agentschap Wegen en Verkeer. "Daarna is er een nieuwe ijking van het systeem nodig, gezien de software werd aangepast. Deze staat half maart gepland. Tegen uiterlijk begin april zou het systeem opnieuw operationeel moeten zijn." Vlaams Parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a), die de minister verschillende vragen stelde over het systeem, hoopt dat de ICT-problemen nu eindelijk opgelost zijn. "Ik betreur dat er 3 jaar na de eerste installatie, er nog altijd problemen zijn, terwijl trajectcontroles wel degelijk een positieve impact hebben op de verkeersveiligheid.", zegt Vandenbroucke, die erop wijst dat de trajectcontrole voor Gentbrugge ook belangrijk is om de geluidsoverlast te verminderen. Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) zal op 3 april een lijst bekendmaken met nieuwe locaties waar trajectcontroles geïnstalleerd zullen worden.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u