Snelheidsduivels zijn vooral jongeren en mannen

 Snelheidsduivels zijn vooral jongeren en mannen

Vooral mannen en jongeren geven toe dat ze af en toe snelheidsovertredingen begaan. Dat blijkt uit een bevraging die het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) organiseerde. De resultaten werden maandag op het Circuit Zolder voorgesteld door federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR), die zelf op het circuit in een auto stapte om aan te tonen dat te hoge snelheid leidt tot langere remafstanden en dus ook tot meer verkeersslachtoffers.

Gemiddeld worden er in ons land 9.166 voertuigen per dag geflitst. Dat mag volgens het BIVV niet verbazen, aangezien 94 procent van de chauffeurs toegeeft wel eens te snel te rijden. Vooral in de schoolomgevingen (zone 30) lapt 90 pct van de ondervraagden de snelheidsbeperking soms aan zijn laars. Alleen op wegen waar maximaal 90 kilometer per uur mag worden gereden en op de autosnelwegen zijn er meer chauffeurs die zich aan de limieten houden dan zij die wel eens durven zondigen.

De indeling naar leeftijdsgroepen leert dat vooral bestuurders tussen 18 en 29 jaar af en toe te snel rijden. De ouderen (+63 jaar) rijden in alle zones het minst vaak te snel. Op de snelwegen is de groep van overtreders het grootst tussen 30 en 38 jaar. Naargelang het geslacht, zijn de mannen de grootste snelheidsduivels, en dit in alle zones (beperkingen tot 30, 50, 70 en 120 kilometer per uur). Op de snelweg is het verschil tussen mannen en vrouwen het grootst. Waar een beperkte snelheid is toegelaten (zone 30) doen de dames het bijna even slecht.

Minister van Mobiliteit Galant wil met campagnes en controles het aantal overtredingen terugdringen. "Het doel van de snelheidscontroles is niet om de staatskas te vullen, maar om het aantal pv's, en dus ook het aantal verkeersslachtoffers te verminderen", aldus de minister. Om aan te tonen dat zelfs kleine snelheidsovertredingen een grote impact hebben op de remafstand, en dus ook op het aantal slachtoffers, reed de minister op Circuit Zolder mee in een wagen die tegen diverse snelheden de remafstand liet opmeten.

HEUSDEN-ZOLDER 20/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u