Snelheid op autowegen: hou het simpel

  Snelheid op autowegen: hou het simpel

Kamerlid Jef Van den Bergh, de verkeersspecialist van CD&V, heeft er niets op tegen dat minister van Mobiliteit Galant een onderzoek lanceert naar de snelheid op de autowegen, maar stelt zich vragen bij de meerwaarde ervan. Voor hem kan men best één maximumsnelheid hanteren en via dynamische borden de maximumsnelheid verlagen bij bepaalde omstandigheden, zoals grote drukte of regen.

Jacqueline Galant (MR) heeft het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) een onderzoek gevraagd naar de snelheden op autosnelwegen. "In België geldt momenteel overal 120 km per uur op onze snelwegen, ongeacht de staat van de weg, de verkeerssituatie, het tijdstip of het weer. Ik wil dat hierover een vergelijkend onderzoek wordt gevoerd: welke snelheid is in welke situatie het meest aangewezen?", stelde de minister. Ze verwees onder meer naar Frankrijk en Luxemburg, waar men minder snel mag rijden bij slecht weer.

Maar volgens Jef Van den Bergh werkt de regeling in Frankrijk niet echt. "Hoe hard moet het regenen voordat de snelheid naar beneden moet?", werpt hij op. Een verhoging van de maximumsnelheid naar 130 zoals in onze buurlanden, ziet de CD&V'er niet zitten om verkeersveiligheidsredenen. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze verhoging tot 30 doden meer zou leiden. Hij pleit voor een eenvoudige algemene regel, aangevuld door dynamische verkeersborden om de snelheid te verlagen indien de omstandigheden dat vragen.

Sp.a-Kamerlid en burgemeester van Vilvoorde Hans Bonte vindt het onderzoek dat Galant heeft besteld het uitgelezen moment is of een verlaging van de maximumsnelheid op de Brusselse Ring naar een vlottere doorstroming en minder ongevallen leidt. "Het is onze overtuiging dat een verlaging tot 90 km daadwerkelijk een vlottere doorstroming zal geven en minder fileleed en sluipverkeer zal veroorzaken. We willen ons echter laten overtuigen door de onderzoeksresultaten. De beste oplossing zou er wel eens kunnen in bestaan dat op de Brusselse Ring de regel wordt ingevoerd dat er maximaal 90 km per uur kan worden gereden en op een aantal dalmomenten en verhoogde snelheid wordt toegelaten", aldus Bonte.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 GSM-gebruik achter het stuur: wat riskeer je?

Woensdag 03 Mei 2023

GSM-gebruik achter het stuur: wat riskeer je?

𝗡𝗲𝘁 𝗴𝗲𝗲𝗻 𝟮𝟬% 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗕𝗲𝗹𝗴𝗶𝘀𝗰𝗵𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝗱𝗲𝗿𝘀 𝗯𝗲𝗹𝘁 𝗻𝗼𝗴 𝘀𝘁𝗲𝗲𝗱𝘀 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝗵𝗮𝗻𝗱𝗲𝗻𝘃𝗿𝗶𝗷 𝗮𝗰𝗵𝘁𝗲𝗿 𝗵𝗲𝘁 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿 𝗲𝗻 𝗺𝗮𝗮𝗿 𝗹𝗶𝗲𝗳𝘀𝘁 𝟮𝟱% 𝗹𝗲𝗲𝘀𝘁 𝗼𝗳 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝘁 𝗯𝗲𝗿𝗶𝗰𝗵𝘁𝗲𝗻 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻𝘀 𝗵𝗲𝘁 𝗿𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻. Opmerkelijke cijfers wanneer je beseft dat het gebruik van een gsm de oorzaak is van 8% van alle verkeersongevallen. Uitgedrukt in cijfers komt dit neer op 50 doden en 4.500 slachtoffers. Reden genoeg voor de wetgever om de controles hierop gevoelig te versterken. Een omzendbrief van het parket van Oost-Vlaanderen gaat over de nieuwe richtlijnen die de verschillende politiediensten mee hebben gekregen om deze cijfers drastisch te doen dalen.

Lees meer
 Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!

Woensdag 08 Maart 2023

Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!

De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.

Lees meer
 Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!

Woensdag 08 Maart 2023

Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!

Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.

Lees meer
close menu 1u