Snelheid op autowegen: hou het simpel
Woensdag 13 Januari 2016

Kamerlid Jef Van den Bergh, de verkeersspecialist van CD&V, heeft er niets op tegen dat minister van Mobiliteit Galant een onderzoek lanceert naar de snelheid op de autowegen, maar stelt zich vragen bij de meerwaarde ervan. Voor hem kan men best één maximumsnelheid hanteren en via dynamische borden de maximumsnelheid verlagen bij bepaalde omstandigheden, zoals grote drukte of regen.
Jacqueline Galant (MR) heeft het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) een onderzoek gevraagd naar de snelheden op autosnelwegen. "In België geldt momenteel overal 120 km per uur op onze snelwegen, ongeacht de staat van de weg, de verkeerssituatie, het tijdstip of het weer. Ik wil dat hierover een vergelijkend onderzoek wordt gevoerd: welke snelheid is in welke situatie het meest aangewezen?", stelde de minister. Ze verwees onder meer naar Frankrijk en Luxemburg, waar men minder snel mag rijden bij slecht weer.
Maar volgens Jef Van den Bergh werkt de regeling in Frankrijk niet echt. "Hoe hard moet het regenen voordat de snelheid naar beneden moet?", werpt hij op. Een verhoging van de maximumsnelheid naar 130 zoals in onze buurlanden, ziet de CD&V'er niet zitten om verkeersveiligheidsredenen. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze verhoging tot 30 doden meer zou leiden. Hij pleit voor een eenvoudige algemene regel, aangevuld door dynamische verkeersborden om de snelheid te verlagen indien de omstandigheden dat vragen.
Sp.a-Kamerlid en burgemeester van Vilvoorde Hans Bonte vindt het onderzoek dat Galant heeft besteld het uitgelezen moment is of een verlaging van de maximumsnelheid op de Brusselse Ring naar een vlottere doorstroming en minder ongevallen leidt. "Het is onze overtuiging dat een verlaging tot 90 km daadwerkelijk een vlottere doorstroming zal geven en minder fileleed en sluipverkeer zal veroorzaken. We willen ons echter laten overtuigen door de onderzoeksresultaten. De beste oplossing zou er wel eens kunnen in bestaan dat op de Brusselse Ring de regel wordt ingevoerd dat er maximaal 90 km per uur kan worden gereden en op een aantal dalmomenten en verhoogde snelheid wordt toegelaten", aldus Bonte.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel

Zondag 26 Januari 2025
Intolaw update - 25 Januari 2025Deze week presenteren we in ons artikel een overzicht van de alcoholcontroles in België, met een uitgebreide uitleg van uw rechten en de mogelijke sancties bij overtredingen. Daarnaast krijgt u een overzicht van de geldende regels omtrent snelheidsovertredingen en vindt u een FAQ over de boetes voor overbelasting van voertuigen, met de verschillende boete-intervallen afhankelijk van het overschrijdende gewicht.
Lees meer
Vrijdag 24 Januari 2025
Intolaw update - 18 Januari 2025Deze week belichten we verschillende onderwerpen uit het verkeersrecht. Ontdek hoe de roodlichtcamera’s werken, die steeds vaker op onze wegen aanwezig zijn en elke overtreding registreren. Maar dat is niet alles, we behandelen ook onderwerpen zoals het intrekken van het rijbewijs en de boetes voor bestuurders met een voorlopig rijbewijs.
Lees meer
Woensdag 19 Juni 2024
Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatieWat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.
Lees meer