Snelheid op autowegen: hou het simpel

  Snelheid op autowegen: hou het simpel

Kamerlid Jef Van den Bergh, de verkeersspecialist van CD&V, heeft er niets op tegen dat minister van Mobiliteit Galant een onderzoek lanceert naar de snelheid op de autowegen, maar stelt zich vragen bij de meerwaarde ervan. Voor hem kan men best één maximumsnelheid hanteren en via dynamische borden de maximumsnelheid verlagen bij bepaalde omstandigheden, zoals grote drukte of regen.

Jacqueline Galant (MR) heeft het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) een onderzoek gevraagd naar de snelheden op autosnelwegen. "In België geldt momenteel overal 120 km per uur op onze snelwegen, ongeacht de staat van de weg, de verkeerssituatie, het tijdstip of het weer. Ik wil dat hierover een vergelijkend onderzoek wordt gevoerd: welke snelheid is in welke situatie het meest aangewezen?", stelde de minister. Ze verwees onder meer naar Frankrijk en Luxemburg, waar men minder snel mag rijden bij slecht weer.

Maar volgens Jef Van den Bergh werkt de regeling in Frankrijk niet echt. "Hoe hard moet het regenen voordat de snelheid naar beneden moet?", werpt hij op. Een verhoging van de maximumsnelheid naar 130 zoals in onze buurlanden, ziet de CD&V'er niet zitten om verkeersveiligheidsredenen. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze verhoging tot 30 doden meer zou leiden. Hij pleit voor een eenvoudige algemene regel, aangevuld door dynamische verkeersborden om de snelheid te verlagen indien de omstandigheden dat vragen.

Sp.a-Kamerlid en burgemeester van Vilvoorde Hans Bonte vindt het onderzoek dat Galant heeft besteld het uitgelezen moment is of een verlaging van de maximumsnelheid op de Brusselse Ring naar een vlottere doorstroming en minder ongevallen leidt. "Het is onze overtuiging dat een verlaging tot 90 km daadwerkelijk een vlottere doorstroming zal geven en minder fileleed en sluipverkeer zal veroorzaken. We willen ons echter laten overtuigen door de onderzoeksresultaten. De beste oplossing zou er wel eens kunnen in bestaan dat op de Brusselse Ring de regel wordt ingevoerd dat er maximaal 90 km per uur kan worden gereden en op een aantal dalmomenten en verhoogde snelheid wordt toegelaten", aldus Bonte.

Bron: Belga


Actueel

 Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

Maandag 23 Juni 2025

Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.

Lees meer
 Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennen

Maandag 16 Juni 2025

Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennen

Plannen om deze zomer met de auto op vakantie te gaan? Of je nu naar de bergen trekt of de zon opzoekt aan de Middellandse Zee, een goede voorbereiding is essentieel. Verschillende populaire vakantielanden hebben in 2025 nieuwe verkeersregels ingevoerd. Wie vertrekt zonder kennis van zaken, loopt het risico op forse boetes en onaangename verrassingen. We zetten de belangrijkste wijzigingen per land voor je op een rij.

Lees meer
 Opgelet: valse sms’en over Franse tolwegen viseren Belgische bestuurders

Maandag 16 Juni 2025

Opgelet: valse sms’en over Franse tolwegen viseren Belgische bestuurders

Nieuwe toltechnologie, nieuwe risico’s Vakanties betekenen vaak vrijheid en ontspanning, maar op de Franse autosnelwegen is voorzichtigheid geboden. Sinds de invoering van tolwegen met vrije doorstroming (péage en flux libre) duiken er steeds vaker fraudegevallen met valse betalingsverzoeken op – en Belgische bestuurders zijn een geliefkoosd doelwit.

Lees meer
close menu 1u