Snelheid op autowegen: hou het simpel

  Snelheid op autowegen: hou het simpel

Kamerlid Jef Van den Bergh, de verkeersspecialist van CD&V, heeft er niets op tegen dat minister van Mobiliteit Galant een onderzoek lanceert naar de snelheid op de autowegen, maar stelt zich vragen bij de meerwaarde ervan. Voor hem kan men best één maximumsnelheid hanteren en via dynamische borden de maximumsnelheid verlagen bij bepaalde omstandigheden, zoals grote drukte of regen.

Jacqueline Galant (MR) heeft het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) een onderzoek gevraagd naar de snelheden op autosnelwegen. "In België geldt momenteel overal 120 km per uur op onze snelwegen, ongeacht de staat van de weg, de verkeerssituatie, het tijdstip of het weer. Ik wil dat hierover een vergelijkend onderzoek wordt gevoerd: welke snelheid is in welke situatie het meest aangewezen?", stelde de minister. Ze verwees onder meer naar Frankrijk en Luxemburg, waar men minder snel mag rijden bij slecht weer.

Maar volgens Jef Van den Bergh werkt de regeling in Frankrijk niet echt. "Hoe hard moet het regenen voordat de snelheid naar beneden moet?", werpt hij op. Een verhoging van de maximumsnelheid naar 130 zoals in onze buurlanden, ziet de CD&V'er niet zitten om verkeersveiligheidsredenen. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze verhoging tot 30 doden meer zou leiden. Hij pleit voor een eenvoudige algemene regel, aangevuld door dynamische verkeersborden om de snelheid te verlagen indien de omstandigheden dat vragen.

Sp.a-Kamerlid en burgemeester van Vilvoorde Hans Bonte vindt het onderzoek dat Galant heeft besteld het uitgelezen moment is of een verlaging van de maximumsnelheid op de Brusselse Ring naar een vlottere doorstroming en minder ongevallen leidt. "Het is onze overtuiging dat een verlaging tot 90 km daadwerkelijk een vlottere doorstroming zal geven en minder fileleed en sluipverkeer zal veroorzaken. We willen ons echter laten overtuigen door de onderzoeksresultaten. De beste oplossing zou er wel eens kunnen in bestaan dat op de Brusselse Ring de regel wordt ingevoerd dat er maximaal 90 km per uur kan worden gereden en op een aantal dalmomenten en verhoogde snelheid wordt toegelaten", aldus Bonte.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u